Resultat: .
0%
röster
2014-03-21, 22:42
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Min kommentar direkt efter att Serie A-lottningen var klar:

Juventus koncentrerade sig på att få en bra inledning i Serie A, och underskattade CL.
Man inledde med att tappa poäng mot Köpenhamn och Galatasaray.
Helgen innan Köpenhamn mötte man Inter på San Siro. Och efter Hellas.
Före Galatasaray var det derby mot Torino, och efter mot Milan.
Mellan matchen mot Inter och avslutningen mot Milan spelade Juventus 5 matcher i Serie A och 2 matcher i CL. Man spelade alltså 7 svåra och viktiga matcher på 21 dagar. Intensivt.
...
Nu med Serie A mer eller mindre i fickan, så finns det inga ursäkter i EL.

Så för Conte var det så otroligt viktigt att vinna tredje raka scudetton att han slarvade med CL och när de åkte ur CL sa han att tre raka scudettis inte dög. Kul att ligatitlarna går till de som uppskattar det. Pärlor åt svin...
2014-03-21, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Så för Conte var det så otroligt viktigt att vinna tredje raka scudetton att han slarvade med CL och när de åkte ur CL sa han att tre raka scudettis inte dög. Kul att ligatitlarna går till de som uppskattar det. Pärlor åt svin...

Nja, i kombination med underskattning. Men i princip har du nog rätt.

Han trodde nog att de skulle kunna ordna en dålig start i CL. Och till skillnad mot Serie A så försvinner historiken när man väl tagity sig vidare från gruppspelet. Man ska ta sig vidare, men man ska göra det med minsta möjliga marginal.

Typiskt italienskt...

Och det var trots allt jävligt nära att lyckas. Turkarna plogade planen och det blev snöstorm. Vad är oddsen. Och trots det var det på det berömda håret...
Senast redigerad av Brille68 2014-03-21 kl. 22:53.
2014-03-21, 23:39
Medlem
zachs avatar
Håller ofta med dig brille, och skulle älska att övertygas av alla bortförklaringar, men jag gör det nicht.

Vi kan snacka om millimetrar hit och dit och jag kan för mitt liv inte förlikas med tanken att de bästa i italien kan ha det tufft mot mittenlag från ex spanien och england men trenden är övertydlig - serie a håller inte måttet. Nån enstaka match ja, men inte i längden.

Hade italien varit i närhet av italien från förr så hade gala och fck varit en simpel transportsträcka. För avbytarna. Oavsett snödjup på planen. Och lazio hade kunnat spelat med lotito på samtliga platser och ändå fixat det mot vad-dom-nu-hette. Unt så vidare.

Men nu är det anno 2014. Juve leder serien med nästan 2 tusen poäng. Och med lite god vilja så ser vi dom som huvudfavoriter till den där turneringen bara en handfull av dom där lagen som inte är bland dom bästa tar på allvar.

Sträcker ut hakan och påstår det fan va bättre förr.
Senast redigerad av zach 2014-03-22 kl. 00:06.
2014-03-22, 00:53
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Frågan är snarare varför Conte var så orolig att hamna utanför topp-3? Visst, han räknade med ett tufft CL-slutspel men hur mycket poäng hade han trott att de skulle tappat under hösten med högsta CL-fokus? Möjligtvis att han sket på sig lite efter Roma och Napolis inledning men med den sedvanliga Juvearrogansen så borde han ju fattat att det inte skulle hålla hela säsongen.
2014-03-22, 00:54
Medlem
Stivalis avatar
Det är dock inget sopgäng Mancini tränar. Fyra som spelat CL-final + VM-spelare från Brasilien, Uruguay & Kamerun + ett flertal turkiska landslagsmän.
2014-03-22, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Håller ofta med dig brille, och skulle älska att övertygas av alla bortförklaringar, men jag gör det nicht.

Vi kan snacka om millimetrar hit och dit och jag kan för mitt liv inte förlikas med tanken att de bästa i italien kan ha det tufft mot mittenlag från ex spanien och england men trenden är övertydlig - serie a håller inte måttet. Nån enstaka match ja, men inte i längden.

Hade italien varit i närhet av italien från förr så hade gala och fck varit en simpel transportsträcka. För avbytarna. Oavsett snödjup på planen. Och lazio hade kunnat spelat med lotito på samtliga platser och ändå fixat det mot vad-dom-nu-hette. Unt så vidare.

Men nu är det anno 2014. Juve leder serien med nästan 2 tusen poäng. Och med lite god vilja så ser vi dom som huvudfavoriter till den där turneringen bara en handfull av dom där lagen som inte är bland dom bästa tar på allvar.

Sträcker ut hakan och påstår det fan va bättre förr.

Vi är såklart överens. Mitt inlägg var en förklaring till Juventus usla CL-insats, mot motståndare som Italiens bästa lag normalt ska köra över. Intensivt spelprogram mot svårt motstånd, underskattning av CL-motståndarna och prioritering av Serie A.

Contes omvittnade vinnarskalle gjorde att han inte kunde prioritera ned Serie A. Före matchen mot Köpenhamn hade man Derby d'Italia och före matchen mot Galatasaray var det Derby della Mole. Vid båda tillfällena hade man två vilodagar. Som sagt sju matcher på 21 dagar.

Man kan inte tända till hela tiden. Inte ens Conte & co.

TheDarkKniggit har därför rätt i att det inte finns någon anledning för Conte att nu spela ned betydelsen av lo Scudetto. Jag som följer Serie A tycker att det var ett rimligt försök av Conte i en svår situation. Han chansade med att det skulle ordna sig i slutändan i CL. Jag inser dock att jag är tämligen ensam med den synpunkten.
2014-03-22, 10:25
Medlem
Försöksdjurs avatar
Men herregud vad ni tjatar om det där!
2014-03-22, 12:23
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Men herregud vad ni tjatar om det där!
Jag kan hålla med, faktiskt. Hur det går för det ena eller det andra Italienska laget i Europaspelet påverkar inte i någon egentlig utsträckning mitt intresse för ligan.
2014-03-22, 13:43
Medlem
zachs avatar
Kan förstå er och även till viss del hålla med. Men om man bortser från att det är lite hardcore och coolt att hålla på dom som aldrig vinner så finns det en stor värld där ute där framgång ger fler platser till cupspel, där bucklor ger sponsorer och en jävla massa fler chanser till positivt kassaflöde, där kulor ger stjärnor som kommer och/eller stannar, där tomma läktare blir lite mindre tomma, där supportrar till lagen som vinner inte skrattas åt etc.

Finns nackdelar med framgångar oxå, mem förmodligen främst om man är emot calcio moderno och gloryhunters, vilket har lyfts här inne tidigare och jag vet själv inte vilket ben jag ska stå på. Men calcio är calcio, kallt beräknande där vinst är allt och cirkusartister a la zidane skickas till madrid, så diskussionen kanske är tjatig, men knappast irrelevant.
2014-03-22, 16:45
Medlem
Calogeros avatar
Det är alltså bara fyra dagar kvar tills Romas nya arena presenteras!

Är oerhört spänd inför det här. Blir intressant att se om man tar stor inspiration från amerikanska arenor. Jag kan tycka att det vore rätt häftigt. Finns många fina arenor därborta. Min favorit är klassiska Fenway Park. Det var grymt när Roma och Liverpool möttes där för ett par somrar sedan.

http://latitudenews.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2012/07/IMG_0198.jpg

http://static.goal.com/199300/199373hp2.jpg

Publiken har ju extremt bra platser.
Senast redigerad av Calogero 2014-03-22 kl. 16:48.
2014-03-22, 17:11
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero

Är oerhört spänd inför det här. Blir intressant att se om man tar stor inspiration från amerikanska arenor. Jag kan tycka att det vore rätt häftigt. Finns många fina arenor därborta. Min favorit är klassiska Fenway Park. Det var grymt när Roma och Liverpool möttes där för ett par somrar sedan.

http://latitudenews.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2012/07/IMG_0198.jpg

Ska bli väldigt intressant! Man kommer ju sakna Olimpico däremot... fast visst Lazio kommer fortsätta spela där eller hur?
2014-03-22, 17:18
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero

Det blir spännande att se var i det landar någonstans. Även om jag, som med mycket annat, är oerhört konservativ gällande saken. Visst, Juventus fick en fin arena och det är ju landat väl på alla möjliga sätt för dom. Men jag tycker fortfarande en otroligt stor del av en klubbs själ försvinner i och med byten från det gamla, slitna och ruffiga till det stora, fina och lyxiga.

Jag föredrar personligen de flesta andra arenorna i Serie A framför Juventus Stadium. Livornos betongklump Armando Picchi är rena drömmen för mig som konservativ bakåtsträvande surkuk.

Men jag är väl inte dummare än att jag förstår att det är ett nödvändigt ont om man vill hänga med övriga fotbollseuropa både sportsligt och ekonomiskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in