Resultat: .
0%
röster
2013-03-26, 20:52
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

http://www.youtube.com/watch?v=wXvXbfj2bxQ

Snubben i videon drar ju från vänster till höger med axelhölstret, Zigo får dra höger till höger.
2013-03-26, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Snubben i videon drar ju från vänster till höger med axelhölstret, Zigo får dra höger till höger.
Du har såklart rätt, men du ser väl att han ligger halvnaken i sängen och gosar med sin pickadolla? Som mannen på youtube nämnde, den där under armen är ju bara en back-up.

En gång i Hellas hade han tydligen pistol med sig när han satt på bänken.

Annars kunde han softa så här på bänken:
http://www.storiedicalcio.altervista.org/images/Zigoni%202.jpg

En annan som skulle kunna pistola någon i huvudet:
http://sololalazio.blog.tiscali.it/files/2008/01/uid_11743e671bf.580.0.jpg

Klassisk pose, som jag inbillar mig att viwil002 skulle kunna berätta mer om.
2013-03-27, 01:53
Medlem
Citat:
Du har såklart rätt, men du ser väl att han ligger halvnaken i sängen och gosar med sin pickadolla? Som mannen på youtube nämnde, den där under armen är ju bara en back-up.

En gång i Hellas hade han tydligen pistol med sig när han satt på bänken.

Annars kunde han softa så här på bänken:
http://www.storiedicalcio.altervista.org/images/Zigoni%202.jpg

En annan som skulle kunna pistola någon i huvudet:
http://sololalazio.blog.tiscali.it/files/2008/01/uid_11743e671bf.580.0.jpg

Klassisk pose, som jag inbillar mig att viwil002 skulle kunna berätta mer om.
Jovetic slår en tunnel, snurfintar sig förbi två motspelare och frispelar sedan en framåtrusande medspelare med jordens macka. Medspelaren är Zauri...

Lite så känns det . Det här med historiska återblickar är jag inte någon expert på. Nåväl...

Vi reser tillbaka till 70-talet. Lazio hade ett lag med spelare som Giuseppe Wilson, Felice Pulici, Ferruccio Mazzola (son till legendaren Valentino Mazzola) och sist men absolut inte minst Giorgio Chinaglia, mannen som pryder min avatar.

Den här upplagan av Lazio var ett vilda västern-gäng där pistoler, basebollträn, knivar och slagsmål absolut inte var ovanliga inslag. Laget var uppdelat i två gäng: Det ena stydes Luigi Martini, som hade en förkärlek för att köra runt på Roms gator och skjuta gatlampor. Det andra styrdes av Chinaglia, som brukade anlända till träningarna med en Magnum 44 i sportväskan...

De två gängen pratade inte med varandra och stämningen i omklädningsrummet ska ha varit väldigt spänd. Mittfältaren Vincenzo D'Amico, som spelade i Lazio under hela 70-talet har sagt att det var som att truppen bestod av två olika lag.

Bråkigt vid sidan av plan. Något helt annat när det spelades calcio. Laget som till stor del bestod av dårar, hade utöver sin förkärlek till vapen rejäla vinnarskallar. När matcherna drogs igång hade båda sidorna enats om att lägga tjafsen åt sidan för lagets bästa. Om en motståndare gått hårt åt skyttekungen Chinaglia kunde han räkna med att få en rejäl tryckare tillbaka av någon från Martinis gäng.

Tränaren Tommaso Maestrelli ska ha mycket beröm för att ha lyckats föra samman spelarna. Säsongen 1973-74 vann Lazio Serie A, samtidigt som Chinaglia vann skytteligan. Maestrelli var någon sorts medlare likt Vito Corleone, som fick spelarna att enas på planen.

Det är lätt att flina åt vapen-romantiken som fanns kring Lazio under 70-talet. Men 1977 skedde det ounvikliga: Luciano Re Cecconi, som var en av lagets skojare, bestämde sig för att ta med sig två polare (däribland lagkamraten Ghedin) och besöka en juvelerarbutik. Väl där drog Re Cecconi upp kragen för ansiktet och låtsades ha en pistol under rocken, samtidigt som han ropade: "Det här är ett rån!".

Juvileraren stod med ryggen vänd mot Re Cecconi och förstod inte att allt var ett skämt. Dessutom hade han råkat ut för två rån den senaste tiden. Under disken hade juvileraren placerat en pistol som han drog fram, och avlossade. Re Cecconi avled en halvtimme senare. 107 matcher blev det i Lazio för "Den blonda ängeln".

Vill även passa på att nämna att tränaren Maestrelli avledd 1976. Bara två år efter att han för Lazio till sin första Scudetto.

Jävlar vad trött jag är nu.
Senast redigerad av viwil002 2013-03-27 kl. 01:56.
2013-03-27, 10:02
Medlem
Lysande viwil002!

*

Italien vann över Malta med 0-2. Balotelli fortsätter att bomba in mål. Buffon räddade en straff.... ja, det var väl det som fanns att säga om den saken?

*

Tillbaka till roligare saker.

Bilden med en pekande Chinaglia. "Il dito verso Sud"!.

Roma var den dominerande klubben i Rom under 1960-talet. Lazio spelade lika ofta i Serie B som i Serie A. Säsongen 1970/1971 var som vanligt. Inför derbyt 14:e mars 1971 låg Roma på den övre halvan medan Lazio var urusla. Man hade 12 poäng (endast två vinster) efter 20 matcher och låg sist i tabellen. 1-1 i halvlek efter ett självmål och att Zigoni gjort mål för Roma. I andra halvlek gör Chinaglia sitt allra första derbymål. Och firar genom att trotsigt peka mot Curva Sud. Matchen slutar 2-2, och Lazio tar 10 poäng (3 vinster, 4 oavgjorda och endast 3 förluster) på de sista 10 matcherna.

Man åker såklart ändå ned i Serie B. Men många menar att det var där. Ett definierande ögonblick. Som allt vände. Laziale enades under en symbol, ett tecken, en Bandiera. Ett trotsigt jävla finger mot Curva Sud.

Lazio gick upp till Serie A direkt, och slog ut Roma ur Coppa Italia (Chinaglia gjorde det enda målet och firade alla sina derbymål med att peka). Året efter, 1972/1973, blev de trea i Serie A. Vann båda matcherna mot Roma. Och 1973/1974 vann det fullständigt osannolikt galna gänget Lazios allra första Scudetto, och vann såklart dessutom ännu en gång båda matcherna mot Roma.

Bandiera:
http://www.lazionews.eu/wp-content/uploads/2012/11/STRISCIONE-Curva-Nord-GIORGIO-CHINAGLIA.jpg

Bok:
http://www.ilmessaggero.it/FotoGallery_IMG/HIGH/20130218_12095_chinaglia_sito.jpg
2013-03-27, 10:26
Medlem
JayGatsbys avatar
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/kristinakappelin/article16494059.ab?teaser=true

Det här verkar oerhört intressant. Sitter någon på ett pluskonto och vill dela?
2013-03-27, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/kristinakappelin/article16494059.ab?teaser=true

Det här verkar oerhört intressant. Sitter någon på ett pluskonto och vill dela?
Inbillar mig att vi är många som undviker Aftonbladet och dylika platser. Och även om det hade varit en riktig tidning så skulle jag inte ha klickat på en länk utan någon beskrivning...
2013-03-27, 11:18
Medlem
Efter De Laurentiis något grumliga tankar så presenterade Serie B deras planer inför nästa säsong. Lönetak och en gräns för hur många spelare som får vara över 21 år.

http://www.football-italia.net/32339/serie-b-introduces-salary-cap

Vet inte riktigt vad jag tycker om det. Säkert sunt, men det borde inte finnas regler om det. Avståndet mellan Serie A och Serie B kommer att öka ytterligare. Blir svårt att behålla spelare om man åker ned, och svårt at göra en storsatsning för att komma upp.

Samtidigt är det alldeles för många röda siffror...
2013-03-27, 12:40
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Inbillar mig att vi är många som undviker Aftonbladet och dylika platser. Och även om det hade varit en riktig tidning så skulle jag inte ha klickat på en länk utan någon beskrivning...

Ursäkta.

Här styr religionen fotbollen
Är fotboll en tro? Eller måste man tro för att spela fotboll?
Allt fler spelare i Serie A är öppet religiösa. I vissa klubbar väljer ledningen i första hand troende spelare.
2013-03-28, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Ursäkta.

Här styr religionen fotbollen
Är fotboll en tro? Eller måste man tro för att spela fotboll?
Allt fler spelare i Serie A är öppet religiösa. I vissa klubbar väljer ledningen i första hand troende spelare.
Nu har jag ingen koll på Aftonbladets vinkling, men…

Vad man ska tänka på är att i Italien är katolicism normaltillståndet. Om du inte är katolik har du gjort ett aktivt val. Typ Baggio (buddist) eller Montolivo (ateist). Smarta personer som har förmåga att tänka, ja och så är ju Montolivo till hälften bratwurstrunkare…

Sedan finns det såklart de som inte tänker alls men som är rebelliska och vill uppröra typ Cassano (ateist).

Men att prioritera spelare som är religiösa låter logiskt. Moral och etik. Av samma anledning som att man uppmuntrar spelare att stadga sig tidigt. Gifta spelare med familj har en tendens att inte strula runt. Finns naturligtvis undantag.

Jag har tjatat om skillnaderna mellan engelska och italienska fotbollsspelares bakgrund. Engelsmän är till 100% arbetarklass. Eller ghettoklass. Medan italienarna är ett genomsnitt av befolkningen. Och även här är det klokt för klubbarna att satsa på en spelare med stabil bakgrund.
Senast redigerad av Brille68 2013-03-28 kl. 00:27.
2013-03-28, 12:47
Medlem
zachs avatar
Ligger nerbäddad och tycker synd om mig själv. Men ligger åtminstone här tillsammans, med, i, hela tiden full av Francesco Totti. 20 år med honom idag.

http://www.youtube.com/watch?v=hUIsDo6lOyw&feature=player_embedded
2013-03-28, 12:58
Medlem
Citat:

Vad man ska tänka på är att i Italien är katolicism normaltillståndet.

Och ändå så är det allt som oftast folk som är skandalomsusade som leder Italien... ligger det i kulturen eller är italienare helt enkelt bara jävligt lättpåverkade av det media säger?
2013-03-28, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradUnge
Och ändå så är det allt som oftast folk som är skandalomsusade som leder Italien... ligger det i kulturen eller är italienare helt enkelt bara jävligt lättpåverkade av det media säger?
Eller tvärtom. Man har en bred politisk palett att välja ifrån. Från revolutionära kommunister till riktiga fascister. Dessutom populister och personer som föraktar politiker. Italienare anses vara lagda åt det konspiratoriska hållet eftersom de misstror auktoriteter, inklusive media. Man har t o m ett ord för det. Dietrologi! Att se bakom.

Om man ska försöka definiera skillnader mellan protestanter och katoliker så kan det möjligen ses även bland politiker och företagsledare. Den katolska kyrkan är gärna prålig och extravagant, och man ställer gärna till diverse religiösa fester. Man är mer utåtriktade, vilket kanske kan förklaras genom att protestanter kommer till himlen endast genom att tänka goda tankar, vilket inte är tillräckligt för katoliker. De måste även göra goda gärningar. En skillnad som ofta förbises.

Så jag tror att det ligger mer i kulturen. På gott och ont.

*

Full omgång i Serie B. Framförallt toppmötet Sassuolo mot Hellas som slutade 1-1. Hellas missade en straff men lyckades ändå kvittera. Eftersom Bari och Livorno också spelade 1-1 så är toppen oförändrad.

Novara! På de 14 senaste matcherna har de 11 vinster, 2 oavgjorda och endast 1 förlust. Galen form. Fyra raka vinster med målskillnad 14-3. Idag vann de med 2-6 på bortaplan mot Cittadella. Ligger nu precis utanför Play Off. De kommer att vara riktigt starka utmanare att ta sig till Serie A.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in