Resultat: .
0%
röster
2013-07-04, 19:39
Medlem
Den här sommaren innebär mycket resande med jobbet, vilket medför mycket dödtid på flygplatser. Då mina arbetsuppgifter kräver en ordentlig arbetsplats lämpar sig inte flygplatser för jobb. Som ett sätt att fördriva tiden, och samtidigt göra något vettigt (nåja) har jag suttit och programmerat lite grann, och gjort ett litet program som läser in gamla Serie A-säsonger, och ger användaren lite valmöjligheter. Exempelvis kan man få en lista på samtliga lag som deltagit i Serie A, få en lista på ett lags tabellplaceringar genom alla säsonger, få en maratontabell som ackumulerar poäng m.m.

Jag tänkte att jag kunde presentera lite intressanta resultat här (notera att samtliga resultat bara sträcker sig till och med säsongen 99/00 p.g.a. att jag inte orkade skriva in fler säsonger i text-filen som är indata till programmet).

Alla lag som varit med i Serie A sedan 99/00:

39 lag på 14 säsonger tycker jag är ganska mycket, det känns ju spontant som att lag som åker ur i större utsträckning borde tas sig upp direkt igen…

Palermos tabellplaceringar genom säsongerna:

- innebär att laget inte spelade i Serie A. Ganska hygglig återkomst säsong 04/05, vad hände där egentligen?

Napolis tabellplaceringar genom säsongerna:

När man ser statistiken såhär blir man verkligen imponerad över hur fort Napoli cementerat sig som toppklubb i Serie A, man har nu spelat lika många säsonger i Serie A som antalet säsonger i Serie B då man senast var där…

Slutligen en maratontabell från och med säsongen 99/00. Notera att jag här ej räknar titlar, utan bara poäng. Jag har här heller tagit hänsyn till att det var först från och med 04/05 som det var 20 lag i Serie A, lämpligtvis borde en viktfaktor använts på poängen för de säsonger med färre lag, man hade ju inte samma möjlighet att plocka poäng som nu.

Notera även att jag här har räknat med Juventus 91 poäng från säsongen 05/06 då de blev relegerade, tar man bort poängen skulle Juventus hamna mellan Roma och Lazio.

Utifrån den tabellen tycker jag i princip att topp-20 lagen är de som hör hemma i Serie A, åtminstone topp-23 är de som bör vara i högsta divisionen mestadels.

Jag kommer när tid ges att utöka med fler säsonger, det tar lite tid att manipulera indata så att det stämmer överens med programmets struktur. Har ni någon annan statistik eller funktion som skulle vara vettig att ha med, tipsa gärna, kommer ha mycket tid på flygplatser i sommar!
2013-07-04, 20:30
Medlem
zachs avatar
Högklassigt dravel i tråden på sistone. All heder till er som bidrar.

Med Giannini.

Brukar nån här inne titta på Spartacus? 22:00 på fredagar på 6:an. Är perfekt, frugan är trött och de oftast högklassiga brudarna är halvnakna. Men det väsentliga är att... Sena fredagar så har ölen vanligtvis satt sig. Och en av seriens huvudrollsinnehavare Giannicus blir då brutalt lik Giannini. Då och då iaf. I vissa vinklar å från jävligt långt håll sa nån. Men skiter jag i. För saken är den att Giannicus kan han. Han är bäst, får alla snygga tjejer och driver runt och är lite så där semesterfirande slapp och halvlullig mest hela tiden. Tillskillnad från seriens stora profil Spartacus, som kanske kan beskrivas som rebellernas kung så kan Giannicus, typ seriens prins, bara glida omkring. Och bortsett från det sistnämnda så är ju han just därför bara ännu mer Giannini. Och i min halvlulliga tillvaro där på fredagarna så blir det ju så, min Giannini är återigen bäst och snyggast. Allt blir återigen som det borde vara. Vi är tillbaks runt åren då 80-tal blev 90-tal. Då prisen av Rom va odiskutabel. Innan han förbisågs av magasin eller nån annan eller klubben han blödde för.

Agostino di Bartolomei. Han va mer som Spartacus. Tystlåten eller bara blyg. Men stjärnan. Klippan att luta sig emot. Hans öde är idag allmänt känt, men ni som missat det kan ju alltid googla. Nämnd nu för att han på inget vis fysiskt påminner om Spartacus, men kanske karaktäristiskt? Nja, snarare för att han på ungefär samma vis nonchalerades av klubben som han så länge burit på sina axlar. Han hittades på sin altan med ett kulhål genom hjärtat och i plånboken fanns ett fotografi på Curva Sud. Han försvann med sin eviga längtan om att det skulle beredas någon plats i Romas organisation för honom. Men där fanns bara plats för hela jävla Sensis släktträd.

Förhoppningsvis slutar inte Giannini där, men hur mycket jag än håller med Agostinos polare Antonello V om att dagens Roma är en amerikaniserad plastprodukt som känns jävligt främmande så va det en del av Franco Sensis Roma som inte heller kändes riktigt riktigt. Utan snarare rent av skamligt. Ungefär som när Dino Viola ledde klubben och såg till att smälla av en hel jävla atombomb i staden i samband med värvningen av ex-lazialen Manfredonia, som var starten på slutet av världens kanske mäktigaste curva ever, Commando ultra curva sud - CUCS. Samma Viola som var president när Antonello hade Romafjärilar i magen och skrev "Roma (non si discute si ama)", mer känd som Roma Roma Roma.
2013-07-04, 20:34
Medlem
Spinnacers avatar
Mino Raiola

Citat:
AC Milan and Inter should join forces in order to compete with the best clubs in Europe, is the controversial view held by agent Mino Raiola. [---]

http://www.goal.com/en-gb/news/3276/serie-a/2013/07/04/4094568/raiola-wants-inter-ac-milan-merger
2013-07-04, 20:35
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle

Slutligen en maratontabell från och med säsongen 99/00.
4. Roma 914
5. Lazio 779

Mycket intressant läsning. Mer sånt.
2013-07-04, 21:37
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Mino Raiola

http://www.goal.com/en-gb/news/3276/serie-a/2013/07/04/4094568/raiola-wants-inter-ac-milan-merger

Det där uttalandet kan mycket väl vara bland idrottsvärldens mest korkade...någonsin.

Dessa derbyn är en fröjd för ögat!
2013-07-04, 22:17
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Jag har länge närt en dröm om att Raiola ska hittas död av en kokainöverdos på ett hotellrum med några horor. Ser ingen anledning till att sluta tro.
2013-07-04, 22:19
Medlem
Motvall snickesnackar om medeltiden och de relativt strikta reglerna för Calcio Storico, medan zach dillar om likheter mellan Spartacus & co och hans romahjältar. Vilket är passande eftersom vi då får tillfälle att nämna Harpastum.

http://www.youtube.com/watch?v=fAJJ3J25zgA
(Örnarna mot Vargarna)

Har tyvärr inte haft möjlighet att skriva några mer ingående inlägg de senaste dagarna, men kan konstatera att ordningen och precisionen fan var på topp förr i Rom:

http://www.youtube.com/watch?v=9YmSTf1LD90
2013-07-05, 00:21
Medlem
Precis som Pellebelle så har jag varit på resande fot. Dock med den skillnaden att jag i princip tvingats utnyttja all ”dödtid” till att vara produktiv och kvällarna till att vara social. Vilket inneburit enorma mängder alkohol, alltför lite sömn samt lite möjlighet att hålla sig uppdaterad om Calcio.

Vilket naturligtvis är anledningen till att jag tjatat om historia. Och inte normal historia typ då Cagliari erövrade sin fantastiska Scudetto, utan hundra och rent av tusentals år tillbaka…

Men ikväll blev det klart att Ambrosini spelar för Fiorentina nästa säsong. Vet inte riktigt vad jag tycker om det. Men han har erfarenhet och kan styra upp snacket i omklädningsrummet. Frågan är om han har så mycket att bidra med på planen?

PS

Man har alltså bytt kaptener med varandra. Även om Ambrosini knappast blir det i Fiorentina.

Montolivos resa från att vara ung kapten och den man byggde laget kring i Fiorentina till att bli dito i Milan är en saga som kan bli legendarisk...
Senast redigerad av Brille68 2013-07-05 kl. 00:30.
2013-07-05, 00:54
Medlem
Den del av Romas fans som nu vänder sig mot Venditti på samma vis som de gjorde mot Zeman, är historie- och ryggradslösa.

Istället för att ta strid för det romerska, för De Rossi, så spekulerar man i vad man kan göra för pengarna man får för honom.

Totti är den sista gladiatorn. Jag vill att han ska leva för evigt och slå alla möjliga rekord. Roma? Inte alls lika viktigt...
2013-07-05, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Den del av Romas fans som nu vänder sig mot Venditti på samma vis som de gjorde mot Zeman, är historie- och ryggradslösa.

Istället för att ta strid för det romerska, för De Rossi, så spekulerar man i vad man kan göra för pengarna man får för honom.

Totti är den sista gladiatorn. Jag vill att han ska leva för evigt och slå alla möjliga rekord. Roma? Inte alls lika viktigt...

Jag förstår Vendittis frustration, men att vända sig bort från laget och säga att han hoppas Roma slutar använda hans låt pågrund av nåt jävla rykte är bara fel. Dagens Roma har blivit missköt på så många olika sätt (fotbollsmässiga-planet) och det är förståeligt att en del fans ser inte detta som det "riktiga" Roma men att sedan göra det ännu värre som att vilja ta bort Roma Roma Roma, ett av det mäktigaste Roma kan erbjuda, hjälper inte ett skit.
2013-07-05, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradUnge
Jag förstår Vendittis frustration, men att vända sig bort från laget och säga att han hoppas Roma slutar använda hans låt pågrund av nåt jävla rykte är bara fel. Dagens Roma har blivit missköt på så många olika sätt (fotbollsmässiga-planet) och det är förståeligt att en del fans ser inte detta som det "riktiga" Roma men att sedan göra det ännu värre som att vilja ta bort Roma Roma Roma, ett av det mäktigaste Roma kan erbjuda, hjälper inte ett skit.

Det är rätta takter. Det är ju kul att vara romanista.

http://media.calcioblog.it/f/f63/33uej5c-620x350.jpg

Skojar bara.

Det är ett generellt problem då nya ägare kommer in. De har en mängd nya tankar och vill naturligtvis förnya, förändra och förbättra. Problemet blir om de motiverar det utifrån att det varit skit innan. Då hånar man inte bara de gamla ägarna, utan också alla de eldsjälar som varit med under en lång tid.

Man ska ha respekt för symboler.

PS

Venditti är en artist. De får lov att agera utifrån känslor. Vad Roma skulle kunna göra är att ha ett känslosamt möte med honom och kanske några gamla hjältar, för att visa att man står för klubbens historia och satsar på framtiden.

PPS

http://www.tifosidellaroma.com/venditti-non-sono-un-verme-e-amo-sempre-la-mia-roma-asroma-asrs/
Senast redigerad av Brille68 2013-07-05 kl. 13:12. Anledning: la till länk längst ner.
2013-07-06, 10:59
Medlem
Snubblade över en undersökning publicerad 2013-05-30.
http://www.slideshare.net/fullscreen/duepuntozeroresearch/gli-italiani-e-il-calcio/3

På sida 5 ser vi att man delat upp populationen i sex kategorier, och hur stora dessa är.

På sida 14 ser man dessa kategorier uppdelade på lag. Och Lazio utmärker sig genom att ha flest Supertifosi, dvs de mest hängivna anhängarna. Av klubbarna som är med i undersökningen är dock laziali förmodligen minst i antal.

Det kan man bla gissa sig till utifrån en undersökning från september 2012, som diskuterats tidigare i tråden:
http://www.demos.it/a00756.php

De stora lagens populäritet uppdelat geografiskt:
http://www.demos.it/2012/img/2392capsoc35_20120918_14.png

Lite intressant kan det kanske vara att Fiorentina utmärker sig politiskt bland de stora lagen, genom att vara till vänster politiskt.
http://www.demos.it/2012/img/2386capsoc35_20120918_08.png

Annars är det en ganska tragiskt läsning, eftersom det framgår att italienarna börjar tröttna på skiten. Intresset svalnar.

Man ska naturligtvis ta undersökningar med en stor näve salt. Men det kan samtidigt vara en möjlighet att skapa sig en uppfattning om hur italienarna upplever Calcio.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in