Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-28, 23:07
  #1
Medlem
Drakula09s avatar
Hej!

Jag har lyckats med något otroligt: andas in popcornkärnor i lungorna. Det handlar om en eller möjligtvis två popcornkärnor. Jag satt och "chillade" med popcorn och öl framför VM och så blev jag uppspelt när Brasilien gjorde mål. Några kärnor (1-2) slankt definitivt ner i fel strupe. I efterhand får jag nu ont i höger lunga när jag gör djupa andetag. Är detta farligt? Försvinner popcornkärnorna av sig själva på något vis eller måste jag operera? Fan också, ska aldrig mer äta popcorn

Och nej, detta är ingen trolltråd. Är i behov av seriösa tips!
__________________
Senast redigerad av Drakula09 2010-06-28 kl. 23:20.
Citera
2010-06-28, 23:10
  #2
Medlem
vixxs avatar
Vet inte om det är farligt eller ej men Bronchiolitis obliterans (även kallat Popcorn lung) är numera ditt medicinska tillstånd
Citera
2010-06-28, 23:28
  #3
Medlem
Drakula09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vixx
Vet inte om det är farligt eller ej men Bronchiolitis obliterans (även kallat Popcorn lung) är numera ditt medicinska tillstånd

Det är ju "irreversible"

Edit: Såg att det visst var någon kemikalie man skall få i sig, i så fall borde jag väl vara lyckligt lottad. En till två kärnor lär knappast avge allt för mycket av den kemikalien.
__________________
Senast redigerad av Drakula09 2010-06-28 kl. 23:32.
Citera
2010-06-28, 23:33
  #4
Medlem
Silfverklingas avatar
Har ingen aning om det är farligt eller ej, men om jag vore du skulle jag ringa sjukvårdsupplysningen på 1177 (alternativt kolla deras hemsida http://www.1177.se/ och se om någon annan har haft liknande problem).
Citera
2010-06-28, 23:42
  #5
Medlem
Ställ dig på händerna mot en vägg och hosta ut dom.
Lägg dom sedan i en panna med smör och poppa dom så är dom nog ok.
Citera
2010-06-28, 23:45
  #6
Medlem
jolindbes avatar
Från sjukvårdsupplysningen om att sätta i halsen: "Om något hamnat i lungan kan det orsaka lunginflammation."

Får du inte loss den med hostningar, ryggdunkningar, Heimlich-manöver, etc, så tycker jag att du borde gå till doktorn. Jag har ingen aning om hur akut det är, ring 1177 för mer kvalificerad rådgivning än flashback.
Citera
2010-06-28, 23:50
  #7
Medlem
Drakula09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Från sjukvårdsupplysningen om att sätta i halsen: "Om något hamnat i lungan kan det orsaka lunginflammation."

Får du inte loss den med hostningar, ryggdunkningar, Heimlich-manöver, etc, så tycker jag att du borde gå till doktorn. Jag har ingen aning om hur akut det är, ring 1177 för mer kvalificerad rådgivning än flashback.

Mjo, men hur gör man ryggdunkningar och Heimlich-manöver på sig själv? Fatta mig inte fel. Jag tackar för upplysningarna. Men som det är just nu kan jag nog inte göra så mycket mer än att ringa 1177 och eventuellt boka läkartid efter det. Eller?
Citera
2010-06-28, 23:55
  #8
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drakula09
Mjo, men hur gör man ryggdunkningar och Heimlich-manöver på sig själv? Fatta mig inte fel. Jag tackar för upplysningarna. Men som det är just nu kan jag nog inte göra så mycket mer än att ringa 1177 och eventuellt boka läkartid efter det. Eller?

Nä, det är klart. Får du andningsproblem bör du nog pallra dig till akutmottagningen. Men hör du med 1177.
Citera
2010-06-29, 02:04
  #9
Medlem
Hostreflexen är rätt stark, är du säker på att du inte fått upp dom igen? Du borde i alla fall ha hostat som en tok om du fick ner dom i luftstrupen.

Någon operation kommer du i vart fall inte att utsättas för om du inte får problem på längre sikt. Ingen skulle skära upp bröstkorgen på dig bara för en sån grej. Om det däremot blir segdragna infektioner kan man ju hamna i ett annat läge. Gör man något ingrepp blir det i första hand en bronkoskopi, aka gummislang ner i luftstrupen. Det är ganska skonsamt och görs med lokalbedövning och litet lugnande på ca 15 - 30 minuter. Har du kvar popcornkärnor i lungorna och inte går och hostar lär de dock sitta ganska långt ned. Spontant känns det tveksamt att man skulle komma åt dem även med de litet smalare skopen. Personligen hade jag avvaktat i väntan på mer symptom.
Citera
2010-06-29, 12:12
  #10
Medlem
Drakula09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonisn99
Hostreflexen är rätt stark, är du säker på att du inte fått upp dom igen? Du borde i alla fall ha hostat som en tok om du fick ner dom i luftstrupen.

Någon operation kommer du i vart fall inte att utsättas för om du inte får problem på längre sikt. Ingen skulle skära upp bröstkorgen på dig bara för en sån grej. Om det däremot blir segdragna infektioner kan man ju hamna i ett annat läge. Gör man något ingrepp blir det i första hand en bronkoskopi, aka gummislang ner i luftstrupen. Det är ganska skonsamt och görs med lokalbedövning och litet lugnande på ca 15 - 30 minuter. Har du kvar popcornkärnor i lungorna och inte går och hostar lär de dock sitta ganska långt ned. Spontant känns det tveksamt att man skulle komma åt dem även med de litet smalare skopen. Personligen hade jag avvaktat i väntan på mer symptom.

Jag är helt säker och kommer ihåg att de låg långt ner redan innan jag började hosta. De måste ha flugit ner på något underligt vis.

Avvakta i väntan på mer symptom är något jag också har tänkt på. Troligtvis kanske detta är det bästa. Vilka symptom är det jag ska leta efter? Lunginflammation?

Jag antar att kroppen inte har någon nedbrytande funktion i lungorna. Kommer kärnorna transporteras ut ur kroppen eller förstöras? Det är helt förkastligt att evolutionen inte har tänkt på detta innan. Varför har vi ingen sådan funktion i lungorna, i reserv, om man skulle andas in saker...
Citera
2010-06-29, 13:15
  #11
Medlem
Veeoons avatar
Avvakta lite.. Folk har väl gått runt med värre saker i lungorna. Blir det värre så får du åka upp till sjukan.
Citera
2010-06-29, 13:25
  #12
Medlem
Det mesta hostas upp eller kapslas in utan att göra någon skada. Får du återkommande infektioner kan man ju alltid försöka plocka upp det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback