Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-04-25, 09:55
  #1
Medlem
Yields avatar
Om jag - stiftare och del av styrelsen i ett AB - i verksamheten äger en fastighet. Kan jag då när jag innehar en lägenhet i fastigheten privat, reducera min hyra till hälften pga att jag också i viss mån fungerar som värd?
Citera
2004-04-25, 10:10
  #2
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yield
Om jag - stiftare och del av styrelsen i ett AB - i verksamheten äger en fastighet. Kan jag då när jag innehar en lägenhet i fastigheten privat, reducera min hyra till hälften pga att jag också i viss mån fungerar som värd?

Om du är stiftare och är en i styrelsen av ett aktiebolag så borde det vara enklare och säkrare att fråga den revisor som ni måste ha i bolaget.
Citera
2004-04-26, 23:33
  #3
Medlem
Monsieur Arshlochs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yield
Om jag - stiftare och del av styrelsen i ett AB - i verksamheten äger en fastighet. Kan jag då när jag innehar en lägenhet i fastigheten privat, reducera min hyra till hälften pga att jag också i viss mån fungerar som värd?

Det finns inga fastslagna nivåer för hur hög, eller för den delen låg hyra ditt bolag skall ta ut för en viss lägenhet. Dock kan du om hyra blir för låg *läs gratis*bli skyldig att skatta för förmånen av fri bostad. Detta är ditt bolag skyldiga att rapportera till skattemyndigheten. MEN,,, om du inte bryr dig om att vandra en smula i gråzonen, så finns det inga som helst hinder för att inte betala någon som helst hyra. I realiteten är det bara ditt företag som förlorar i slutändan genom hyresbortfallet för den aktuella lägenheten.
Citera
2004-04-27, 00:19
  #4
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monsieur Arshloch
Det finns inga fastslagna nivåer för hur hög, eller för den delen låg hyra ditt bolag skall ta ut för en viss lägenhet. Dock kan du om hyra blir för låg *läs gratis*bli skyldig att skatta för förmånen av fri bostad. Detta är ditt bolag skyldiga att rapportera till skattemyndigheten. MEN,,, om du inte bryr dig om att vandra en smula i gråzonen, så finns det inga som helst hinder för att inte betala någon som helst hyra. I realiteten är det bara ditt företag som förlorar i slutändan genom hyresbortfallet för den aktuella lägenheten.

I realiteten är det ju staten som förlorar på det.
Citera
2004-04-27, 12:04
  #5
Medlem
Monsieur Arshlochs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snow_man
I realiteten är det ju staten som förlorar på det.

I stand corrected
Citera
2004-04-27, 12:45
  #6
Medlem
Yields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monsieur Arshloch
I realiteten är det bara ditt företag som förlorar i slutändan genom hyresbortfallet för den aktuella lägenheten.
Jag tänkte om vi förbiser det skatterättsliga, det är inte av intresse för mig.

Som du säger så är det ju mitt företag som förlorar på det. Vad jag försöker komma fram till är att övriga delägare inte är så pigga på att jag får bo gratis och därmed orsaka uteblivna hyresintäkter i fastigheten. De förlorar ju på det här - men inte jag.
Citera
2004-04-27, 23:12
  #7
Medlem
Monsieur Arshlochs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yield
Jag tänkte om vi förbiser det skatterättsliga, det är inte av intresse för mig.

Som du säger så är det ju mitt företag som förlorar på det. Vad jag försöker komma fram till är att övriga delägare inte är så pigga på att jag får bo gratis och därmed orsaka uteblivna hyresintäkter i fastigheten. De förlorar ju på det här - men inte jag.

Om du fungerar som vicevärd skulle jag inte tveka att sänka hyran med hälften, så har jag gjort på några ställen jag själv äger. Nyttan av att ha någon som man litar på i fastigheten, på plats, kan egentligen inte mätas med pengar. Som sagt; för mig är det hela enkelt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback