2010-06-26, 10:33
Medlem
Badsectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimGunn
1. Ja, det är rasistiskt att vilja veta hur många invandrare som sitter i fängelseanstalterna eftersom det är helt irrelevant vad för hudfärg, bakgrund, sexuell läggning, religiös anhörighet, kön, etc etc som gärningsmannen har.
Nej, det är tvärt om väldigt relevant eftersom de anlag som är delansvariga för att gärningsmannen begått de gärningar han dömts för är vanligare hos de med viss hudfärg, av visst kön eller viss etnisk grupp.
Citera
2010-06-26, 11:11
Medlem
Redan på 70-talet stod det klart att utländska ligor av två orsaker rånade banker i just Sverige av.
1. Det var enklare att råna svenska banker än andra.
2. Det eventuella straffet var avsevärt lägre och bekvämare i Sverige än i andra länder.

Observera 1. På 70-talet var det inte ett brott mot PK att peka på ovanstående faktorer.
Observera 2. Fortfarande i dag så kommer polacker till sverige och begår brott här lagom för att få tillbringa vintern i svenskt fängelse. Med goda kontakter inom ystads kriminalvård har jag förträfflig insyn i just detta fenomen. För en polskr dagarbetare innebär det ingen ekonomisk förlust att sitta i svenskt fängelse med den dagsersättning som utgår till svenska fångar.

Du som kämpar på de politiskt korrektas barikader får mer än gärna nagelfara det jag skrivit här.
Det skulle befria dig från en massa förmörkande åsikter.
Citera
2010-06-26, 11:11
Medlem
TheStorytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuoteUnquote
Tänker gå lite OT. Men har ni inte lärt er TimGunn vid det här laget?

Han har tråkigt och försöker bara provocera? Det är rätt uppenbart - INGEN kan vara så där blåst.
Citera
2010-06-26, 11:46
Medlem
freyas avatar
Citat:
Ja, självklart så formar miljöfaktorerna individen, MEN det är ju fullständigt befängt att tro att ens religion, hudfärg, sexuella läggning, kön, kultur, etc gör en kriminell. Det måste väl ni också förstå.

Det är inte dessa faktorer i sig som gör någon kriminell, utan hur de korrelerar med en viss kontext. Religiös och kulturell bakgrund exempelvis kan beroende på kontexten skapa vitt skilda, för att inte säga diametralt motsatta, utgångar och påföljder i ett muslimskt land och i Sverige.
Den mångkulturella kontexten är egentligen inte hälsosam eller funktionell för någon part.

Citat:
De flesta invandrare som är kriminella är det isåfall på grund av systematisk diskriminering och rasism från samhället. De försätts i ett ogenomträngligt utanförskap som skapar emotionell misär och hopplöshet. Jag har själv hjälpt många av de här ungdomarna att ta sig ur denna ensamhet, och det gör mig innerligt glad varje gång jag ser hur tacksamma de är för hjälpen. Det motiverar mig att fortsätta att sätta ungdomar i framkant och motarbeta rasister och manliga anti-feminister. Jag gör mitt för en bättre värld.

Mig veterligen pekar all forskning på att segregation skapas och rekonstrueras från båda, eller alla, håll. Syrianer väljer att bosätta sig i Södertälje osv. Det du beskriver i övrigt stärker bara ytterligare bilden av mångkultur som ett destruktivt och dysfunktionellt samhällsbygge.
Citera
2010-06-26, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
där kom det, man är rasist för att man undrar hur stor andel invandrare som sitter i våra fängelser....snart är man väl rasist om man dömer invandrare för brott dom begått också

och jo, en stor del av invandrarna (i synnerhet de som sitter i fängelse) i sverige är tämligen homogena eftersom de kommer från ME och NA som var för sig har många kulturella och religiösa faktorer gemensamt. sverige är ingen mångkultur eftersom vi har väldigt få invandrare från andra delar av världen såsom nord och syd amerika, östasien och syd, central och östeuropa

Känner du dig homogen med polacker, ni kommer ju båda från nordeuropa?
Citera
2010-06-26, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeusSancti
Enligt min erfarenhet är det en överväldigande majoritet av de här utländska medborgarna som sitter i svenska fängelser pga att de smugglat in narkotika i Sverige och blivit tagna på flygplatsen.
Det kommer ju inte ändras om man skulle föra en annan invandringspolitik.

Citat:
Ursprungligen postat av M20
Det är möjligt, men det du påstår har inget med verkligheten att göra heller.

Källa på det M20. (Jag vet inte själv vad som stämmer men vill veta)
Citera
2010-06-26, 12:19
Bannlyst
Statistik förs inte eftersom resultaten skulle tala mot regeringen, de skulle därmed erkänna sin havererade invandringspolitik osv osv osv.
Men det vet väl alla vid det här laget att runt 85% + är invandrare som sitter idag.
"Jag känner en person" som suttit inne en del och vet med säkerhet att utlänningar är kraftigt överrepresenterade i Sveriges fängelser. De som denna personen upplevt är att 9 av 10 är blattar.

Det kan inte enbart förklaras med sämre ekonomisk bakgrund eller att svenskar blir fördelaktigt behandlade av domstolar även om så kanske är fallet i vissa lägen.

Om vi tar ett exempel på 2 st personer som hamnat i klammeri med rättvisan och den ena är svensk och dessutom straffad tidigare för samma sak och den andra invandrare. I detta specifika målet fick med exakt samma åtalspunkter, svensken ett straff på 12 månader medan invandraren fick 2 år och 6 mån utan att varit straffad tidigare. Så det svenska rättssystemet har jag noll tillit till när det gäller att alla är lika inför lagen.

Den preventiva behandlingen, alltså utslussningen tillbaka är det också skillnad på- Boende hjälp, sysselsättning osv. Att återfalla i brott när man står utanför anstalten med en vit påse innehållande tandkräm tandborste och 80 kr är det ganska svårt att inte återfalla i brott.
Många av blattarna denna personen känner har det bättre innanför murarna än utanför.
Kanske därför de i stort sätt väljer att begå brott, antingen får du stålar eller så får de mat, boende och en massa polare.

Men helt klart vore det av intresse att få se de riktiga siffrorna på detta, och då menar jag de som har svenskt medborgarskap men är av utländsk härkomst. Aka Blattar. Om man har endast lite känningar i den kriminella världen så är det ju alldeles uppenbart att de är mer kriminella.
Ungefär som när man förnekar att zigenare är tjuvar, när de tom själva erkänner det. De lever på svenskar och spelar rasist kortet så fort det är något, dessutom får de rätt. Vårt system är sjukt. Inte svartskallarna eller någon annan. Om jag importerar 1000.000:- ägg av springmask, sprider ut dem i landet via någon matkedja så självklart har vi 1000.000 parasiter som förökar sig så fort de bara kan och livnär sig på oss.
Inte fan är det springmaskens fel. Jag tog ju hit dem och de är av sin natur parasiter som bara vill överleva.
Citera
2010-06-26, 12:27
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
Svar:
Det finns ingen statistik över hur många av dem som sitter i fängelse som är invandrare. Däremot finns statistik över hur många som är utländska medborgare. År 2008 var andelen fängelseintagna med utländskt medborgarskap 28 procent.

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=61&module_instance=15

sååå jävla otippat va? Jag blir så jävla trött på staten och media som censurerar allt. Det skulle ju vara hur enkelt som helst att ta fram statistik på detta.

Vidare finns många intressanta inlägg på brå på fint orwellianskt nyspråk där invandrare "riskerar" att "misstänkas" för brott, snarare än begår brott.

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=85&module_instance=15

och

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=91&module_instance=15

"...oftare polisanmäls eller blir föremål för polisens spaningsarbete. Detta främst när personer skiljer sig mycket utseendemässigt och kulturellt från personer med svensk bakgrund. "

Hur BRÅ i princip resonerar:
invandrare begår inte brott, de riskerar i större utsträckning att misstänkas för brott pga de blir föremål för polisens spaningsarbete pga de skiljer sig utseende mässigt.

asså här tappar ju brå heeeeeeeelt trovärdigheten. Jag har ändå trott att brå och SCB ändå varit källor som varit relativt sakliga och objektiva men detta är ju rena kultursidorna-i-aftonbladet-propagandan.

givetvis har de på samma sida slängt med en stor känga åt "rasisterna" (dvs vi som vill veta hur många invandrare vi har i våra fängelser) och utmålar dem som efterblivna lantisar utan grund för sina åsikter.

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=59&module_instance=15

"Brå har mätt 10 000 elevers attityder till muslimer, judar och homosexuella. Undersökningen visar att det finns en mindre grupp elever som kan betecknas som starkt intoleranta mot de olika minoriteterna och även som klart invandrarfientligt inställda. Den mest intoleranta gruppen kännetecknas bland annat av att den till övervägande del består av pojkar och att individerna i den oftare än andra har föräldrar med arbetaryrken, problem i skolan, brottsbelastade kamrater, en manschauvinistisk attityd och upplever en högre grad av utanförskap i samhället. En majoritet av de mest intoleranta eleverna uttrycker också sympati för extremnationalistiska partier."

så på uppdrag granskning att cirka 70 procent av de som sitter i våra svenska fängelse har utländskt ur språng och att medierna gärna tystar ner sånt här. det har funnits fall där man först stått på offrets sida men sen har man fått reda på att det var en utlänning/utlänningar som gjort brottet och då har man byt sida och ståt på förrövarens sida istället. De intervjuade också några negrar från somalia dem var ett gäng ungdomar så frågade dem varför de begick brott och lite sånt. Negrarna skrattade typ bara och sa jamen man kommer ju från förorten det är så det är.
Citera
2010-06-26, 12:41
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Man kan inte begära att få namn och personnummer på någon som sitter i fängelse. Fängelset får inte ens lov att tala om att du finns där, det är sekretessbelagt.

Så du menar om min bror eller någon annan i min familj skulle hamla i fängelse skulle inte jag kunna få reda på det. Det var det dummaste jag hört. Självklart kan du få reda på vem som sitter där du måste dock veta någon form av personlig information om personen som till exempel namn och var personen bor när han är född något som bevisar att du vet vem han är/känner han. Sen självklart kan jag inte begära att få hans personnummer men fängelset får visst berätta vem som är där ifall jag kan bevisa att jag vet vem han är.

men det var ju inte det frågan var utan här ville skaparen av tråden veta hur många som har invandrar bakrund och sitter i svenska fängelse. vilket är cirka 70 procent vilket jag har sett på uppdrags granskning. vilket absolut inte är samma sak. Eftersom att det är fortfarande anonymt jag får bara reda hur många som är utlänningar och på tanke på att det finns en del utlänningar i sverige kan jag ju inte vetta vilka av dem som sitter i fängelse
Citera
2010-06-26, 13:31
Medlem
M20s avatar
Citat:
Det har jag inte sagt något om. Jag sa att det är sekretessbelagt, vilka som sitter på ett fängelse. Domar är inte sekretessbelagda.

Det jag håller på med är inga spekulationer utan jag berättar om min erfarenhet.
Jag visste varifrån alla kom och varför de satt inne, ja.
Nej, jag förde inget protokoll.
Jag utgår från att de inte ljög. Varför utgår du från att de gjorde det?
Upprepar igen att inte en enda person på de här två fängelsena (kanske 70 personer totalt) kom från mellanöstern eller norra afrika.

Har kriminella personer hög trovärdighet?

Citat:
Ursprungligen postat av oh_pelle
Källa på det M20. (Jag vet inte själv vad som stämmer men vill veta)

Jag läste utländska medborgare=invandrare så det blev nog lite fel där ja. Det är mycket möjligt att de flesta av dem sitter inne för olika typer av smuggelbrott.
Citera
2010-06-26, 13:40
Medlem
qrzds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuoteUnquote
Tänker gå lite OT. Men har ni inte lärt er TimGunn vid det här laget?
Nä inte jag, men hans "retorik" påminner om han, minns ej namnet, nordkoreas främsta beskyddare, hän kallar sig typ "sulfat" eller nåt annat, men toptimmgun är i en klass för sig.

Citat: . Ja, det är rasistiskt att vilja veta hur många invandrare som sitter i fängelseanstalterna eftersom det är helt irrelevant vad för hudfärg, bakgrund, sexuell läggning, religiös anhörighet, kön, etc etc som gärningsmannen har. Det är av samma anledning som journalisterna inte skriver om det var invandrare eller ej i nyhetsartiklarna. Det enda som har något som helst relevans är dess sociala, socioekonomiska samt sociokulturella bakgrund.
Här använder han sig av samma gamla intjatade ramsor han läst på i sin lilla röda handbok.
Att från vänsterns sida använda sig av bakvänt resonemang fick mig i unga år att förvånas, numer är jag ganska van att höra detta resonemang som idisslas om och om igen, det är i total avsaknad av verklighetsförankring, dessa vilseledda rabblar sina mantran, ibland med nya ord, nya personer att angripa, nya situationer att närma sig med samma bristfälliga "argument", det är ofta den stora djävulen i väster som bär skuld i det mesta, är det inte i stort, så är det som här i smått, oliktänkande har inte plats i hans värld, där finns bara en sanning, -den rätta, vad som missas i hans sanning är att det finns andra med annan uppfattning om vad som är den rätta,Timmgun tror säkert på sin sanning, ty han har inte levt utanför den, det enda han kan se är just det som händer i hans egen värld, lyhördhet är för honom ett främmande ord då han lever i sin egen lögn och vill så fortsätta..
Tror jag iaf.
Citera
2010-06-27, 01:34
Medlem
Sumsarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
jaså? vilken kultur då? du tror inte det har att göra med vilken klass man tillhör?

Det kan det också ha att göra med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in