Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-06-24, 19:56
  #1
Avstängd
aanglokets avatar
Citat:
What is this fuzz all about?

In most European countries, there is these machines where you can insert an empty bottle/can, and in exchange get a few coins.
In Swedish they’re simply called “pantmaskiner“, and by their nature they seem to be rather secure.

1. You enter one or several bottles/cans into the machine. More cans is equal to more cash.
2. When you’re done, you can neither choose to give the small amount of cash to charity or gain a ticket.
(I obviously picked the “ticket” option).
3. You then bring the ticket to the cashier, and gain a few krones (no euros in Sweden!).
4. Afterwards you usually walk away from the store in order to play with your computer.

And guess what! Those tickets got an EAN_13 barcode! The standardized barcode used in all super markets and on all products all across Europe!


Citat:
The value of 9999900000603 tells the cashier that she is supposed to give me 6.0 SEK (the blue value).
The green value of 99999 seem to be a constant; it appeared on all tickets.
The orange 0’s is simply a filler; 0000060 is the same as 60, which turns out to be 6.0 SEK.
The red field is the checksum (the only security whatsoever?).

http://h.ackack.net/category/net skriver han att han har en ean-kod som ska funka på ica, som en pant på 1.000, vågar någon prova ? Säkerheten kring svenska pantmaskiner kan väl inte vara begränsad till en checksumsiffra? wat do
Citera
2010-06-24, 20:02
  #2
Medlem
Eriolas avatar
Alla affärer har sina egna "pantkvitton". Du kan inte ens lösa in ett pantkvitto från ICA i en annan ICA butik. Det kommer nog alltså inte att fungera.
Citera
2010-06-24, 20:04
  #3
Avstängd
aanglokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eriola
Alla affärer har sina egna "pantkvitton". Du kan inte ens lösa in ett pantkvitto från ICA i en annan ICA butik. Det kommer nog alltså inte att fungera.

Det beror helt på typ av pantmaskin tror jag.
Citera
2010-06-24, 20:05
  #4
Medlem
micaeles avatar
Jo. Har man studerat ett pantkvitto och har grundskolekunskaper i matematik och logik ser man genast att streckkoderna är extremt enkla och enbart bygger på en konstant, summan och en kontrollsiffra enligt standard.
En anledning är för att kvittona tillverkas på plats i maskinen beroende på summan (som skiljer mellan alla olika kvitton), således är det omöjligt att registrerade och kontrollerade koder i register för alla möjliga förekommande summor.
Man kan dock tänka sig en lösning där pantmaskinerna registrerar sitt kvitto i ett system som även kassorna läser av, men det är alldeles för mycket jobb och utveckling för liten vinning.

Så ja, det är extremt enkelt att förfalska pantkvitton om man har en kvittoskrivare och rätt sorts papper.

För att spä på lite - ni vet väl att i princip alla backmaskiner från Tomra fortfarande inte har skydd för att man drar ut och in backen medelst ett snöre flera gånger efter varandra? Provade detta för något år sedan på lokala ICA (där pantmaskinerna är undangömda i ett eget rum utan bevakning), drog backen ut och in ett antal gånger och gick lycklig därifrån med ett kvitto på runt 500 pix...som fungerade finfint i kassan sen.
Citera
2010-06-24, 20:07
  #5
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eriola
Alla affärer har sina egna "pantkvitton". Du kan inte ens lösa in ett pantkvitto från ICA i en annan ICA butik. Det kommer nog alltså inte att fungera.
Det hänger på att pantmaskinen skriver ut butiksnamnet på kvittot och därmed gör personalen uppmärksam. Eftersom streckkoden bevisligen består utav ren logik och matematik utan id-märkning fungerar den i alla butiker som har samma sorts maskiner, om man nu bortser från affärsnamnet.

För att spä på ännu mer information i ämnet, studera gärna affärstillverkade streckkoder på exempelvis köttvaror nästa gång ni handlar, så ser ni att även dessa bara består utav en varukonstant, summan och sist kontrollsiffran. Det gäller i princip alla varor som märks i butik.
Så den som har tråkigt och gillar att spara på småkronor kan utan problem tillverka egna streckkodslappar att ha med sig till storköpet, förändrar man inte summorna för mycket bör det inte röna en kassörs uppmärksamhet.
__________________
Senast redigerad av micaele 2010-06-24 kl. 20:09.
Citera
2010-06-24, 20:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aangloket
http://h.ackack.net/category/net skriver han att han har en ean-kod som ska funka på ica, som en pant på 1.000, vågar någon prova ? Säkerheten kring svenska pantmaskiner kan väl inte vara begränsad till en checksumsiffra? wat do

låter ju rätt intressant!
Citera
2010-06-24, 20:07
  #7
Avstängd
aanglokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Jdrog backen ut och in ett antal gånger och gick lycklig därifrån med ett kvitto på runt 500 pix...som fungerade finfint i kassan sen.

Slutade jag med första och sista gången jag gjorde något liknande, enda gången jag vart påkommen i mitt liv. kändes.. inte så kul
Citera
2010-06-24, 20:10
  #8
Medlem
FittLisas avatar
Skulle jag sitta i kassan och få ett pantkvitto på 1000 spänn av en snubbe så skulle jag nog fundera på att tillkalla chefen. Smartare att köra mindre belopp där man ändå alltid handlar. Gratis mjölk och andra smågrejer.

Sen får man räkna med att det någonstans i systemet kan upptäckas efter ett tag att det utbetalas mer än vad som faktiskt lämnas in i pant och då sitter där som stamkund på övervakningskamerans inspelning.
Citera
2010-06-24, 20:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aangloket
Slutade jag med första och sista gången jag gjorde något liknande, enda gången jag vart påkommen i mitt liv. kändes.. inte så kul

Man kan väl ta de lite lugnt, 500 spänn i pant är en rätt ansenlig summa. Även runt hundralappen är ju rätt ovanligt att folk kommer med. Bättre att skaffa kvitton för flera olika butiker på mindre summor isåfall.
Citera
2010-06-24, 20:14
  #10
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Man kan väl ta de lite lugnt, 500 spänn i pant är en rätt ansenlig summa. Även runt hundralappen är ju rätt ovanligt att folk kommer med. Bättre att skaffa kvitton för flera olika butiker på mindre summor isåfall.
Visst är det så, ska man fippla och fuska ska man göra det bra och inte bli girig. När jag löste in mitt kvitto på 500 daler gick det att förklara bort med att man hade sjuhelsikes mängder med backar att panta, vilket folk har ibland. Men gör man det flera gånger på raken blir det nog frågor.
Citera
2010-06-24, 20:59
  #11
Medlem
Vänta lite, om man har kvittopapper, kan jag skriva ut en streckkod där på (med en vanlig skrivare) och det ska funka när hon drar sin streckkodsläsare på mitt fejk-kvitto? Jag trodde det var något speciellt bläck som gjorde att skitet gick ihop.
Citera
2010-06-24, 21:02
  #12
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Vänta lite, om man har kvittopapper, kan jag skriva ut en streckkod där på (med en vanlig skrivare) och det ska funka när hon drar sin streckkodsläsare på mitt fejk-kvitto? Jag trodde det var något speciellt bläck som gjorde att skitet gick ihop.
Givetvis går det bra. Det handlar bara om vanliga binärtalstolkare som lyder så länge reflektionen ger en giltig streckkod. Allt utom rött går finfint, då det är ljusfärgen från läsaren.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback