Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-24, 13:12
  #1
Medlem
Caaladors avatar
Jag har en vän som ligger utslagen på ryggen framför mig med smärtor i vänstra sidan korsryggen.
Smärtan infinner sig inte när han har ryggen raklång men så fort han böjer sig framåt/bakåt, reser sig upp, lägger sig ner, helt enkelt rör ryggen får han ont helt enkelt.
Smärtan håller i sig ett litet tag men går över när han rätar på ryggen.

Han fick första "anfallet" för ca 15 minuter sedan och hade på sin höjd joggat lite 10 minuter innan.

Vad kan det vara för något? Jag har försökt massera men det verkar inte sitta i musklerna eftersom han inte känner någon smärta vid tryck. Vad kan man göra för att underlätta?
Citera
2010-06-24, 13:14
  #2
Medlem
AtroCiouss avatar
Ring sjukgymnasten, förhoppningstid får ni tid redan idag.
Citera
2010-06-24, 13:21
  #3
Medlem
Ischias kan det vara annars e det mest troliga att det är en nerv som hamnat i kläm. Totalt ofarligt, men gör förbannat ont. Haft samma sak , hade så ont så jag låg på golvet å skrek å bölade. Min polare ringde t o m ambulansen , men dom berättade då att det är ingen fara. Men som sagt det gör förbannat ont och kan sitta i ett par dagar. Massera dock inte honom då det kan bli värre. Ska det masseras så måste en naprapat gör det som vet exakt vart han ska trycka. Det bästa killen kan göra i egenvård är att hålla ryggen varm. Lägg varma handukar på det ömma stället eller be han sätta sig i duschen eller i bastun om sådan finns.

Lycka till och hoppas det släpper till midsommarafton. I värsta fall får han väl ta till flaskan å döva
Citera
2010-06-24, 13:31
  #4
Medlem
Caaladors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AtroCious
Ring sjukgymnasten, förhoppningstid får ni tid redan idag.

Vi försöker få tag i någon så gott det går!

Citat:
Ursprungligen postat av Kaycee

Lycka till och hoppas det släpper till midsommarafton. I värsta fall får han väl ta till flaskan å döva

Värme är fixat, flaskan hade han tänkt ta till ändå!
Citera
2010-06-24, 13:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caalador
Vi försöker få tag i någon så gott det går!



Värme är fixat, flaskan hade han tänkt ta till ändå!

Härligt ! Hoppas det löser sej te det bästa ! Glad midsommar
Citera
2010-06-24, 14:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaycee
Ischias kan det vara annars e det mest troliga att det är en nerv som hamnat i kläm. Totalt ofarligt, men gör förbannat ont. Haft samma sak , hade så ont så jag låg på golvet å skrek å bölade. Min polare ringde t o m ambulansen , men dom berättade då att det är ingen fara. Men som sagt det gör förbannat ont och kan sitta i ett par dagar. Massera dock inte honom då det kan bli värre. Ska det masseras så måste en naprapat gör det som vet exakt vart han ska trycka. Det bästa killen kan göra i egenvård är att hålla ryggen varm. Lägg varma handukar på det ömma stället eller be han sätta sig i duschen eller i bastun om sådan finns.

Lycka till och hoppas det släpper till midsommarafton. I värsta fall får han väl ta till flaskan å döva


Skriv inte saker du inte har någon aning om. Ischiasbesvär orsakas av tryck på ischiadicusnerven vilket alltså är samma som en nervinklämning.

Vet man inte vad det är för skada är det också tvärkast att värma området, snarare borde man kyla området om man misstänker blödning.
Citera
2010-06-24, 14:29
  #7
Medlem
Lightbreaks avatar
Hade liknande problem en gång i jusst ena sidan av ryggen. Läkaren sa, efter att ha känt och klämt, att det troligtvis var en muskelbristning och ordinerade vila.
(Kommer inte ihåg vad jag hade gjort för att problemet skulle uppstå, eller hur lång tid det tog innan smärtan slutade).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback