• 1
  • 2
2010-06-23, 22:09
Medlem
LeeLalias avatar
Imorgon är det läkarbesöksdax igen för att diskutera ångestdämpande medicin, jag har tidigare ätit oxascand mot ångest och det har fungerat Okej. Okej men inte mer än så, därför undrar jag nu om:

Någon som har erfarenhet och kan "rekomendera" någon annan benso som fungerar bra?

Tacksam för lite råd
Citera
2010-06-23, 22:10
Medlem
Elysas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeLalia
Imorgon är det läkarbesöksdax igen för att diskutera ångestdämpande medicin, jag har tidigare ätit oxascand mot ångest och det har fungerat Okej. Okej men inte mer än så, därför undrar jag nu om:

Någon som har erfarenhet och kan "rekomendera" någon annan benso som fungerar bra?

Tacksam för lite råd

Skulle säga att nästa "steg" är väl Diazepam (stesolid)

räkna dock med att "bara" få 5-10mg om dagen, stesolid. Skulle istället säga, om oxascand funkar för dig, att be om dos höjning och ta lite frekventare... fast då ökar väl tolerans fortare...?
Citera
2010-06-23, 22:15
Medlem
LeeLalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elysa

Ah jag hade stesolid lite i tankarna tidigare idag. Men på vilket sätt är det "nästa steg" är det en starkare bensodiazepin bara eller är det något mer? Så om jag ätit oxascand 25mg innan, vad är det motsvarande (om man kan räkna så) i stes?
Citera
2010-06-23, 22:18
Medlem
KryddAs avatar
Xanor om det är ångesten du vill ha bort, men även Stesolid fungerar bra. Oxascand är bajs i jämförelse
Citera
2010-06-23, 22:20
Medlem
LeeLalias avatar
Citat:

räkna dock med att "bara" få 5-10mg om dagen, stesolid. Skulle istället säga, om oxascand funkar för dig, att be om dos höjning och ta lite frekventare... fast då ökar väl tolerans fortare...?

Hehe missade lite du skrev...

Ja hmm, 5-10mg om dagen låter inte så mycket, får se vad hon säger imorgon, kanske inte så populärt att komma in med fass och önska specifika mediciner :P
Men kan vara bra att veta andras erfarenheter, om det är något jag absolut ska säga nej till tänkte jag
Citera
2010-06-23, 22:24
Medlem
fuckedupmaniacs avatar
Citat:
Ah jag hade stesolid lite i tankarna tidigare idag. Men på vilket sätt är det "nästa steg" är det en starkare bensodiazepin bara eller är det något mer? Så om jag ätit oxascand 25mg innan, vad är det motsvarande (om man kan räkna så) i stes?

Man kan inte räkna så, för det är en helt annan känsla och helt klart en starkare bensodiazepin, eller kanske ska säga snarare att Oxascand är löjligt svag. Man kan flöddra på Oxascand, men ångestdämpande syfte är nästintill värdelöst om man verkligen har svår ångestproblematik.

Enligt benzo.org.uk, deras tabell så skulle ~20mg Oxascand motsvara 10mg Stesolid, däremot så har Stesolid mycket längre halveringstid, dvs den ångestdämpande effekten sitter i längre.
Jag behåller dock min åsikt om att 20mg Oxazepam inte motsvarar samma ångestdämpande effekt som 10mg Diazepam.

Personligen så föredrar jag Xanor (alprazolam), håller längst i längden om man ser till toleransökning, samt troligtvis den starkaste ångestdämpande effekt bland de vanligare bensodiazepiner då den påverkar psyket mer än någon annan benso, däremot en rätt värdelös muskelrelaxerande effekt. Men detta är förstås väldigt individuellt.
Senast redigerad av fuckedupmaniac 2010-06-23 kl. 22:27.
Citera
2010-06-23, 22:25
Medlem
LeeLalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KryddA
Xanor om det är ångesten du vill ha bort, men även Stesolid fungerar bra. Oxascand är bajs i jämförelse

Haha okej

Satsar på Xanor då. Har ätit innan en del, men definitivt inte för att ta bort någon ångest då.
Så är det är svårt att få det, kan tänka mig att de fungerar bra...
Citera
2010-06-23, 22:26
Medlem
Elysas avatar
Citat:

Som jag ser det, och som många andra antagligen, så ger psykvården iväg vissa bensos i vissa "steg". desto högre upp på stegen, desto starkare benso får du.

Du får ju inte direkt Xanor utskrivit direkt om du känner dig lite ledsen. Det får du vanligtvis om man har flera års ångest dokumenterat och har ångest gör att du klättrar på vägarna, spyr av att bara se en människa pga av din sociala fobi samt vrider runt huvudet så att hakan är vid ryggradan alá exorismen style när du ser en präst. Detta är högst individuellt

Nä, men det är helt enkelt en bättre effekt, inte likaden, kan inte säga riktigt. Tycker att stesolid gör mig mer lugn och sobril (som inte gör något speciellt bra, den är mer allaround skulle ja vilja säga, funkar sådär på alla områden). Något båda inte funkar mot är ångest, eller panikångest.Har haft sobril utskrivet i ett tag och sen sa ja rätt o slätt att dom va för svaga. Så då frågade läkaren mig vad ja skulle ha istället, sa bara stesolid så fick ja det. Övervägde i nån sekund om att säga Xanor, men tror inte det hade gått vägen... om du nu är av manipulitav person, lät osäker men bestämd om att du vill byta mot något starkare. fast du vet väl redan hur man trixar till sig meds

obs: skriver av empirisk erfarenhet, jag är ingne läkare och alla är individuella, vad jag känner på 25mg sobril(oxascand) är kanske inte vad du känner.

Långt inlägg, är måntro lite påverkad av mina nattisar. Ursäktar...
Citera
2010-06-23, 22:31
Medlem
LeeLalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedupmaniac
Man kan inte räkna så, för det är en helt annan känsla och helt klart en starkare bensodiazepin, eller kanske ska säga snarare att Oxascand är löjligt svag. Man kan flöddra på Oxascand, men ångestdämpande syfte är nästintill värdelöst om man verkligen har svår ångestproblematik.

Enligt benzo.org.uk, deras tabell så skulle ~20mg Oxascand motsvara 10mg Stesolid, däremot så har Stesolid mycket längre halveringstid, dvs den ångestdämpande effekten sitter i längre.

Jag behåller dock min åsikt om att 20mg Oxazepam inte motsvarar samma ångestdämpande effekt som 10mg Diazepam.

Okej!

Ja jag har inte ätit bens för att ta bort ångest förut utan mer i flöddrande syfte. Det är först nu som det behövts så visste inte vad man räkna med att få utskrivet, men nu vet jag lite bättre
Citera
2010-06-23, 22:39
Medlem
LeeLalias avatar
Citat:
Som jag ser det, och som många andra antagligen, så ger psykvården iväg vissa bensos i vissa "steg". desto högre upp på stegen, desto starkare benso får du.

Du får ju inte direkt Xanor utskrivit direkt om du känner dig lite ledsen. Det får du vanligtvis om man har flera års ångest dokumenterat och har ångest gör att du klättrar på vägarna, spyr av att bara se en människa pga av din sociala fobi samt vrider runt huvudet så att hakan är vid ryggradan alá exorismen style när du ser en präst. Detta är högst individuellt

Nä, men det är helt enkelt en bättre effekt, inte likaden, kan inte säga riktigt. Tycker att stesolid gör mig mer lugn och sobril (som inte gör något speciellt bra, den är mer allaround skulle ja vilja säga, funkar sådär på alla områden). Något båda inte funkar mot är ångest, eller panikångest.Har haft sobril utskrivet i ett tag och sen sa ja rätt o slätt att dom va för svaga. Så då frågade läkaren mig vad ja skulle ha istället, sa bara stesolid så fick ja det. Övervägde i nån sekund om att säga Xanor, men tror inte det hade gått vägen... om du nu är av manipulitav person, lät osäker men bestämd om att du vill byta mot något starkare. fast du vet väl redan hur man trixar till sig meds

obs: skriver av empirisk erfarenhet, jag är ingne läkare och alla är individuella, vad jag känner på 25mg sobril(oxascand) är kanske inte vad du känner.

Långt inlägg, är måntro lite påverkad av mina nattisar. Ursäktar...

Jo, lite trixig och manipulativ måste man vara för att komma någonvart här i världen

Skämt o sido, det lutar åt att jag försöker få stesolid imorgon. Sen får vi se om jag går vidare.
Det är just det att jag periodvis dippar reeejält, även om jag just nu är uppe på en platå av ett glädjerus så vet jag att smällen kan komma när som helst. Det finns ganska mycket dokumenterat, tyvärr eller som tur är? Vet inte riktigt...

OffTopic då, mysigt med nattisar hehe vad för några är det?
Citera
2010-06-23, 22:42
Medlem
Triazolam (halcion) funkar bäst på mig mot både ångest och sömnproblem.

Nr två i listan är lorazepam (temesta), men det biter bara på ångesten tycker jag.

Alprazolam (xanor) funkar men det är lite olika från person till person, en del däckar av 1mg medans min ångest knappt lindras av 3mg (såvida jag inte pimplar lite boostande alkohol då).
Citera
2010-06-23, 22:45
Medlem
LeeLalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
Triazolam (halcion) funkar bäst på mig mot både ångest och sömnproblem.

Nr två i listan är lorazepam (temesta), men det biter bara på ångesten tycker jag.

Alprazolam (xanor) funkar men det är lite olika från person till person, en del däckar av 1mg medans min ångest knappt lindras av 3mg (såvida jag inte pimplar lite boostande alkohol då).

Hej tack för svaret, är det här benso-prep som du fått utskrivet eller fixat på annat håll?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in