Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-23, 16:53
  #1
Avstängd
johangustavs avatar
Vad jag har förstått så läggs grunden till en bra master vid första inspelningen man gör. Mitt stora problem när jag gjort musik är just att mastern alltid blir för låg, vilket oftast beror på en anledning: Jag spelar in allt för högt så att det lyser rött på masterregeln i logic. När man sen ska exportera låten så måste den typ komprimeras och volymen måste sänkas för att inte hela skiten ska låta distat.

Idag ska jag och några polare spela in lite trummor till en låt, alltså är det den första byggstenen till låten som ska spelas in idag. För att komma så nära en komersiell master som möjligt, vad ska jag tänka på? Jag har själv tänkt att det kan vara bättre om man spelar in allt väldigt lågt så att mastern aldrig aldrig ALDRIG går upp mot rött, för då har man väl bättre "marginaler" att jobba med för att få upp mastern i masteringsprocessen, eller?

Som sagt, hjälp mig att lägga grunden till en bra master!
Citera
2010-06-23, 17:35
  #2
Medlem
draåthelvetes avatar
Hejsan!

Det jag fått lära mig är att det är bra om man har så hög gain på allt som möjligt, fast inte så det slår över till rött. Nu vet inte jag hur ni spelar in om ni har mixerbord och in i datorn på flera kanaler till trummorna eller hur ni gör.

På mixerbord och även i logic / ljudkortet bör det finnas gainknappar där man kan ställa ingångsnivån på mickarna. Trummisen bör slå så hårt som han troligen kommer spela så att man kan ställa in volymen utan att det ska behöva dista under hela inspelningen. Detta ska mätarna i logic visa i såfall. Kör inte programmet själv utan Cubase men jag antar att det är samma sak i princip.

Anledningen till att försöka ha så hög inspelningsnivå som möjligt är delvis att få en sån låg brusnivå som möjligt.

När allt är inspelat får man ju ställa in volymer på fadrarna så det blir balans och lägga på lite kompressorer och eq för att städa.

Mastern kan du nog dra ner om den slår över och eventuellt sätta till en limiter men jag tror att det bästa är om du justerar alla trumkanalerna först.

Hoppas detta kan vara till hjälp

Anders
Citera
2010-06-23, 18:17
  #3
Medlem
Bartman777s avatar
Som inlägget ovan... testa att spela in lite slag, där du slår så hårt som du kommer göra under riktiga inspelningen.

Sen justerar ni "sensen" på inspelningen, dvs hur mycket micken ska ta in, ända tills ni hittar en volym där det inte slår över.
Citera
2010-06-23, 20:00
  #4
Medlem
Asså det här är inget inspelnigstekniskt problem. När du spelar in ska du givetvis inte ha nivån på slutmastern i åtanke. Du ska som sagt ha så hög gain som möjligt på varje enskild mic utan att det peakar någon gång under inspelningen. Då pratar vi inte om mastern utan om de enskilda trumspåren.

Det är sedan vid mixning som du ska justera hela kalaset så att mastern inte peakar. Antingen gör du det såpass lätt för dig så du bara drar ner volymregeln på mastern tills det inte lyser rött eller så sänker du volymen på alla andra spår.

För att få upp volymen på mastern så använder man en limiter. Tänk också på att logic normaliserar by default när man bouncar så det måste man välja bort om man inte vill ha det så.
Citera
2010-06-24, 02:10
  #5
Medlem
Som jag förstått det ska man inte bli helt svängd av dom röda signalerna i logic, det programmet är väldigt känsligt med att ge utslag och det gör inget, använd öronen. Om det låter bra så är det också bra, jag har bouncat nåt track där alla spår var röda och det blev inget fel på det. Logic är som sagt överdrivet känsligt och det stämmer inte, om det inte distar eller blir artefakter i ljudet så skit i vilket. I varje fall på dom enskilda spåren, men mastern kan man ju ha en rimlig koll på men som sagt, blunda och lyssna och se dig inte blind på knappar som lyser rött.
Citera
2010-06-24, 11:53
  #6
Avstängd
johangustavs avatar
Tack för alla fina svar, Åsanisse: Jag håller med dig, Logic verkar vara extremt känslig, det går väldigt lätt upp på rött, jag kanske ska ta det med en nypa salt.

När vi spelade in igår gjorde vi precis som ni sa, och som jag var inne på, spela in så det precis inte blir rött. Nu är den högsat peaken strax över hälften på mätaren vilket är bra.
Citera
2010-06-24, 15:50
  #7
Medlem
Jag har mycket svårt att tro att det skulle vara något "fel" på mätarna i logic. När signalen går över 0 db och klipper visar logic det. Förstår inte riktigt varför det skulle ha med känslighet att göra. 0 db är 0 db, går du över det så klipper det vilket är precis det mätarna visar.
Citera
2010-06-24, 17:28
  #8
Medlem
Feeltzs avatar
Om du har en bra inspelning så är Komprimering hemligheten till hög utvolym.

En låt ska inte klippa nånstans vilket ger upphov till dist (i vissa fall kan man kanske vilja ha dist pga soundet)
Utan jobba med kompressorer för att få jämn volym på alla instrument för att sedan skicka allt ljud till Mastern där du på valfritt sätt får upp volymen så mkt som möjligt men jag skulle rekomendera en limiter/maximerare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback