Citat:
Intressant fråga, har aldrig tänkt på saken. Jag stödjer inte Hamas specifikt men jag stödjer rätten till väpnat motstånd. Jag stödjer på intet sätt uppmaningar att döda civila eller slakta judar världen över. Men jag tror heller inte att det är Hamas medel eller mål. Man får inte se konflikten som jämbördig för den är totalt asymmetrisk, David mot Goliat. Och USA som lägger veto när övriga världen är beredd att sätta press på Israel. Man brukar säga att terror är den fattiges vapen och jag sympatiserar med uttrycket. Hamas skulle gärna precisionsbomba Knesset eller illegala bosättningar men dom tillåts inte att köpa vapen.
Hamas tog makten i Gaza 2006. Dessförinnan styrde PLO/PA som idag klassas som legitim. Gjorde det någon skillnad på förtrycket eller ockupationen ? - NEJ. Är det annorlunda på Västbanken? NEJ. Det spelar absolut ingen roll vilket ledarskap Palestinierna har. Israel kommer alltid att förvägra Palestinierna rättigheter.
Hamas tog makten i Gaza 2006. Dessförinnan styrde PLO/PA som idag klassas som legitim. Gjorde det någon skillnad på förtrycket eller ockupationen ? - NEJ. Är det annorlunda på Västbanken? NEJ. Det spelar absolut ingen roll vilket ledarskap Palestinierna har. Israel kommer alltid att förvägra Palestinierna rättigheter.
Tack för att du utvecklar ditt resonemang, varje människa har rätt till självförsvar, det gäller palestinier som judar. Med Hamas tror jag däremot att du har fel. Om det uttrycket du nämner skulle vara sant, ja då skulle terrorism vara ok så länge du inte har pengar. Men med Hamas är det ju så att de har pengar, PA likaså men de lägger inte pengarna på rätt saker så att säga, milt uttryckt. Läs om korruptionen inom palestinska myndigheten, för att inte nämna allt bistånd de får, frågan är vad de lägger pengarna på? Ja en del går ned i deras egna fickor. Det påståendet får du gärna kolla upp.
Ehh... nu tog ju palestinier och Israeler ett stort steg med det Abu ammar kallade "peace of the brave". Så det du säger stämmer inte, Israel kan visst förhandla beroende på vilken motpart de har. Israel vill ha fred.
Något du kan fundera på är detta, Palestina har aldrig varit en egen stat, någonsin. Vare sig Egypten eller Jordanien eller Libanon har gett palestinierna något, men Judarna gjorde det. Reflektera över det.