2021-05-20, 21:12
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Intressant fråga, har aldrig tänkt på saken. Jag stödjer inte Hamas specifikt men jag stödjer rätten till väpnat motstånd. Jag stödjer på intet sätt uppmaningar att döda civila eller slakta judar världen över. Men jag tror heller inte att det är Hamas medel eller mål. Man får inte se konflikten som jämbördig för den är totalt asymmetrisk, David mot Goliat. Och USA som lägger veto när övriga världen är beredd att sätta press på Israel. Man brukar säga att terror är den fattiges vapen och jag sympatiserar med uttrycket. Hamas skulle gärna precisionsbomba Knesset eller illegala bosättningar men dom tillåts inte att köpa vapen.

Hamas tog makten i Gaza 2006. Dessförinnan styrde PLO/PA som idag klassas som legitim. Gjorde det någon skillnad på förtrycket eller ockupationen ? - NEJ. Är det annorlunda på Västbanken? NEJ. Det spelar absolut ingen roll vilket ledarskap Palestinierna har. Israel kommer alltid att förvägra Palestinierna rättigheter.

Tack för att du utvecklar ditt resonemang, varje människa har rätt till självförsvar, det gäller palestinier som judar. Med Hamas tror jag däremot att du har fel. Om det uttrycket du nämner skulle vara sant, ja då skulle terrorism vara ok så länge du inte har pengar. Men med Hamas är det ju så att de har pengar, PA likaså men de lägger inte pengarna på rätt saker så att säga, milt uttryckt. Läs om korruptionen inom palestinska myndigheten, för att inte nämna allt bistånd de får, frågan är vad de lägger pengarna på? Ja en del går ned i deras egna fickor. Det påståendet får du gärna kolla upp.

Ehh... nu tog ju palestinier och Israeler ett stort steg med det Abu ammar kallade "peace of the brave". Så det du säger stämmer inte, Israel kan visst förhandla beroende på vilken motpart de har. Israel vill ha fred.

Något du kan fundera på är detta, Palestina har aldrig varit en egen stat, någonsin. Vare sig Egypten eller Jordanien eller Libanon har gett palestinierna något, men Judarna gjorde det. Reflektera över det.
Citera
2021-05-20, 21:16
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Inget barn ska behöva dö, men om jag tvingas välja så är 1 barn färre än 63 barn. Tillbaka till kärnfrågan: Vem startade konflikten före 1948? Sug på den du....

Gud startade den genom gamla testamentet, för den som tror. Vare sig Torah, Bibeln eller Koranen är några pacifistböcker. Du har väl läst om att alla dessa 3 religioner hyllar en person som tänkte slakta sin egen son för att Gud ville det? Så om konflikten är blodig, ja vad förväntar vi oss egentligen med heliga böcker som rättesnören? Ta bort alla religiösa argument så är ändå inte konflikten löst, men den har blivit betydligt enklare.
Citera
2021-05-20, 21:21
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Ryktas om eldupphör 02.00 enligt Kanal 12.

Israels säkerhetskabinett röstar för eldupphör.
Citera
2021-05-20, 21:24
Medlem
EnGodForlorares avatar
En grupp judiska bosättare överföll och knivhögg en palestinsk arbetare på väg till sin arbetsplats söder om Tel Aviv i går natt. Tillståndet för honom är kritiskt:
Palestinian worker stabbed, critically wounded by settler fanatics in Holon
JAFFA, Thursday, May 20, 2021 (WAFA) – A young Palestinian worker was stabbed and critically wounded late last night by Israeli settler fanatics in the city of Holon, in the center of 1948-occupied Palestine, according to media sources.

Arab 48 website said a group of fanatic Israeli settlers assaulted the young man, who hails from the occupied West Bank city of Hebron, and stabbed him after raiding his workplace when they discovered that he was a Palestinian.

The man was rushed to a nearby hospital for medical treatment, where his case was described as critical.

http://english.wafa.ps/Pages/Details/124638
Han ska ha huggits med minst 25 hugg. Extremt blodiga bilder på palestiniern cirkulerar på internet men de är så vidriga att jag inte tänker länka till dem.
Citera
2021-05-20, 21:30
Medlem
Breaking Breaking Breaking Cabinet Accepta Cease Fire...
AP 21.23 https://apnews.com/article/gaza-israel-middle-east-israel-palestinian-conflict-caac81bc36fe9be67ac2f7c27000c74b?utm_campaign=So cialFlow&utm_source=Twitter&utm_medium=AP
Citera
2021-05-20, 21:33
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
En grupp judiska bosättare överföll och knivhögg en palestinsk arbetare på väg till sin arbetsplats söder om Tel Aviv i går natt. Tillståndet för honom är kritiskt:
Palestinian worker stabbed, critically wounded by settler fanatics in Holon
JAFFA, Thursday, May 20, 2021 (WAFA) – A young Palestinian worker was stabbed and critically wounded late last night by Israeli settler fanatics in the city of Holon, in the center of 1948-occupied Palestine, according to media sources.

Arab 48 website said a group of fanatic Israeli settlers assaulted the young man, who hails from the occupied West Bank city of Hebron, and stabbed him after raiding his workplace when they discovered that he was a Palestinian.

The man was rushed to a nearby hospital for medical treatment, where his case was described as critical.

http://english.wafa.ps/Pages/Details/124638
Han ska ha huggits med minst 25 hugg. Extremt blodiga bilder på palestiniern cirkulerar på internet men de är så vidriga att jag inte tänker länka till dem.

Tveksamt hur tillförlitliga PLO`s nyhetsbyrå är men har en person attackerats som det beskrivs så är det avskyvärt. Tyvärr har Israel en del religiösa fanatiker, har inget till övers för dem. Usch och fy.
Citera
2021-05-20, 21:37
Medlem
Som jag förstår det är freden inte villkorad mer än "quiet in Exchange for quiet". Reuters
Citera
2021-05-20, 21:41
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Tveksamt hur tillförlitliga PLO`s nyhetsbyrå är men har en person attackerats som det beskrivs så är det avskyvärt. Tyvärr har Israel en del religiösa fanatiker, har inget till övers för dem. Usch och fy.

Palestinsk media är minst lika tillförlitlig som israelisk dito. Här har du ett klipp som visar hur sjukvårdare bär in palestiniern i en ambulans så du behöver inte tvivla på att det har hänt. https://twitter.com/LocalFocus1/status/1395138615160803339
Citera
2021-05-20, 21:44
Medlem
USA hade väl bett Israel om bevis om att Hamas
höll till i Mediekåken Israel bombade?
Har sådana bevis lagts fram eller har dom snackat
bort det?

Dom kanske jagade bort internationell media så att ingen har koll på vad dom sysslar med där nere..🤔
Citera
2021-05-20, 21:44
Medlem
Hamas hyllar Egypten och Qatar för freden ("tack vare"). Diplomatisk assistans eller annat?
Citera
2021-05-20, 21:47
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Palestinsk media är minst lika tillförlitlig som israelisk dito. Här har du ett klipp som visar hur sjukvårdare bär in palestiniern i en ambulans så du behöver inte tvivla på att det har hänt. https://twitter.com/LocalFocus1/status/1395138615160803339

Nja, det stämmer inte. Israel har mer pressfrihet. Israel har nr 86, Palestina nr 132. Det spelar i olika ligor.

Med det sagt så tror jag detta har hänt, mycket otäckt har skett senaste tiden. Religiösa fanatiker usch, men har man Gud på sin sida så har man. Vidrig attack.
Citera
2021-05-20, 21:48
Medlem
Eldupphör kommer att gälla från GMT 2300 ikväll, det betyder kl 0100 svensk tid (pga sommartidstillägget) och kl 0200 tiden i Israel (Jerusalem)
https://www.bbc.com/news/live/world-middle-east-57183127

Det ser ut som att vapenstilleståndet nyligen har fastställts.

OBS det är bara ett eldupphör, ännu inget slags "fred".
Senast redigerad av NegerStryparen 2021-05-20 kl. 21:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in