Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-06-19, 18:03
  #1
Medlem
Dingbatss avatar
Jag är smått frankofil, och gillar både det franska språket och fransk film. Jag skulle vilja ha tips på filmer man kan se och förstå vad de säger ganska enkelt utan att behöva läsa texten hela tiden, som ett sätt att bli bättre på språket.

Ett urval av de franska filmer jag har sett som jag tyckte om:

Parlez-moi de la pluie
Delicatessen
Amélie från Montmartre
La Fille seule
Vendredi soir
Irma Vep
Citera
2010-06-19, 18:21
  #2
Medlem
Har du sett Jacques Tatis filmer? Ett måste annars och inte mycket snack alls.
Citera
2010-06-19, 21:57
  #3
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvarteretgamen
Har du sett Jacques Tatis filmer? Ett måste annars och inte mycket snack alls.
Jag har sett Play Time, och jag har skrivit upp Semestersabotören på min att se-lista. Men jag tycker det var lite väl lite snack i Play Time faktiskt.
Citera
2010-06-20, 14:01
  #4
Medlem
NixYOs avatar
Gillar också fransk film och de brukar ju prata väldigt snabbt men det är för att de vanligtvis pratar väldigt snabbt.

Det du skulle kunna göra är att spela upp filmerna lite långsammare i VLC. Det du gör är att längst bak på tidslinjen och trycker på knappen som ser ut som spola bakåt men den kommer spela upp filmen lite långsammare. Kanske inte det trevligaste sättet att se film men för att öva sig att förstå språket är det inte en dum idé.

På spanskan (läste steg 3 och vi var alltså inte så bra) såg vi Hitta Nemo utan text; jävligt svårt att förstå för de pratade jävligt snabbt men det är säkert bättre än andra filmer och så använder de troligen ett lättare språk så prova Asterix & Obelix eller en dubbad Disney-film.

Sedan är det här en rätt intressant tråd (eller kan bli det) och är ju själv intresserad av filmer som är lite lättare att förstå men kan själv inte på rak arm komma med några fler förslag, men antagligen ska man se lite barnfilmer.
Citera
2010-06-20, 16:35
  #5
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dingbats
Jag har sett Play Time, och jag har skrivit upp Semestersabotören på min att se-lista. Men jag tycker det var lite väl lite snack i Play Time faktiskt.

Min Onkel och Fest i byn är mästerverk, aussi.

Visas en Franįois Ozon-film på Silver kl 17:00 som heter Swimming Pool.
Citera
2010-06-20, 21:27
  #6
Medlem
SOCKERBAGAR1s avatar
Banlieue 13 samt uppföljaren Banlieue 13 Ultimatum!
Citera
2010-06-21, 00:46
  #7
Medlem
Harry_Palmers avatar
Le Samouraī
Le Cercle Rouge
Rififi

Bra filmer med ganska lite dialog. Jag kan inte avgöra om det är lätt att förstå då de väl pratar men det är inga pladderfilmer i alla fall.
Citera
2010-06-22, 19:12
  #8
Medlem
Dingbatss avatar
Tack för alla tips! Jag ska absolut se på Tati-filmerna.

Det är ingen som vet några fler, kanske nyare, filmer, som är mer i den stilen jag försökte beskriva i första inlägget? Mer åt drama/komedi-hållet, inte så mycket action eller liknande. Det gör ingenting om det är mycket dialog, bara den är ganska enkel att hänga med i.

Jag såg igår Je t'aime... moi non plus, och den var nog den franska film jag sett där jag behövt läsa texten minst (den var däremot ingen höjdare kvalitetsmässigt).
Citera
2010-06-22, 20:36
  #9
Medlem
Uncle Dukes avatar
Trion från Belleville, där pratar de inte så mycket.
Citera
2010-06-22, 21:51
  #10
Medlem
Några hyfsat moderna dramakomedier och komedier som jag gillar:

Haut bas fragile (1995) http://www.imdb.com/title/tt0113273/
Le dîner de cons (1998) http://www.imdb.com/title/tt0119038/
Rois et reine (2004) http://www.imdb.com/title/tt0344273/

Lite äldre:

Préparez vos mouchoirs (1978) http://www.imdb.com/title/tt0078122/
Coup de torchon (1981) http://www.imdb.com/title/tt0082206/
Les ripoux (1984) http://www.imdb.com/title/tt0088002/

Flera av de ovan är dock nästan helt dialogdrivna, men kör du allihopa så kanske du kan franska flytande efteråt. Kan också vara värt att kolla upp Patrice Lecontes filmer. Är personligen ingen jättefan av honom, men han gör habila underhållande rullar som är populära, lite som fransk dramakomedis motsvarighet till husmanskost.
Citera
2010-06-22, 22:37
  #11
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvarteretgamen
Har du sett Jacques Tatis filmer? Ett måste annars och inte mycket snack alls.

Då måste jag kontra med Robert Guédiguian och Franįois Ozon, ska man se bra fransk film ska man kolla in några av dessa filmskapares kreationer.

Som t.ex. Robert Guédiguian filmer som utspelar sig i Marseille, bl.a. La ville est tranquille (Den lugna staden) och Marie-Jo et ses deux amours (Marie-Jo och hennes två älskare). Är lite annorlunda då väldigt många (men förstås inte alla) franska filmer utspelar sig i Paris och att vara alternativ och välja en stad som Marseille är rätt modigt då det inte direkt är Frankrikes sexigaste och hippaste stad (i mångas ögon, en del tycker det motsatta).
Har dock inte sett hela Marie-Jo et ses deux amours (Marie-Jo och hennes två älskare) men av det jag såg var det en mycket stark menage-ā-trois dramafilm och tänker definitivt se hela någon gång.

La ville est tranquille (Den lugna staden) är en mycket intressant skildring av de olika samhällsklasserna i Marseille som skildras i olika parallell handlingar som hålls ihop av att de lever och bor i samma stad.

Av Franįois Ozon filmer har jag sett 8 femmes (8 kvinnor), Le Temp qui reste (Tiden som finns kvar) och Swimming Pool. Har tänkt se 5x3 och Sitcom.

Swimming Pool är en fransk-engelsk produktion där en av huvudrolls innehavarna är den engelska skådespelerskan Charlotte Rampling som pratar iallafall lite långsammare och enklare franska än de franska skådespelarna.

8 femmes (8 kvinnor) är en julig dramakomedi musikal som utspelar sig i ett hus på landsbygden. Dialogerna är väl lika snabba som vanligt men en del av sångerna har lite lugnare takt och en del inte allt för svåra texter.

Le Temp qui reste (Tiden som finns kvar) har väl inga fördelar när det kommer till det talade språket men historien om den homosexuelle fotografen Romain och hans öde är rätt intressant.

Du har säkert sett dessa och kanske t.o.m. fler än jag. Har ju inte sett alla filmer de gjort så ska nog inte uttala mig allt för mycket om dem men av det jag sett tycker jag de gjort mycket högkvalitativa filmer.

Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Min Onkel och Fest i byn är mästerverk, aussi.

Visas en Franįois Ozon-film på Silver kl 17:00 som heter Swimming Pool.

Har sett Jacques Tatis film Mon oncle vilken var riktigt bra och rolig och tänker verkligen se lite fler av dem.
Dialogen är väl inte allt för svår men minns att jag kunde ändå uppfatta lite av vad de sa vilket inte är självklart med alla filmer.

Citera
2010-06-23, 01:33
  #12
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvarteretgamen
Flera av de ovan är dock nästan helt dialogdrivna, men kör du allihopa så kanske du kan franska flytande efteråt.
Det behöver inte alls vara negativt att det är mycket dialog, tvärtom är det bra att det finns många chanser att öva upp sig. Men det ska helst såklart vara relativt lätt att förstå vad de säger. De verkar sevärda alla tipsen du gav! Hamnar på min att se-lista.

Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Många bra tips
Tackar! Den enda jag har sett av de du nämner är 8 femmes, och jag måste tyvärr säga att det var bland det sämsta jag någonsin har sett... Det var ett tag sen nu, men jag tror inte min filmsmak har ändrats alltför mycket på några år. Guédiguian verkar intressant, honom ska jag kolla upp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback