Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-19, 12:54
  #1
Medlem
Samvises avatar
Jag har tänkt på en sak, vad händer om man lyssnar på mp3 när man bryter ljudvallen, alltså färdas snabbare än ljudet. Kommer man inte höra någonting, kommer man höra perfekt eller är jag en idiot?
Citera
2010-06-19, 13:03
  #2
Medlem
Zoxxys avatar
Alltså, du färdas ju framåt i ljudets hastighet, men detta borde väll inte spela så stor roll eftersom
1, saker i "kabinen" tvingas ju inte bak, alltså, ljudvågorna från en hörlur/högtalare som piloten har på sig påverkas inte.
2, även om det påverkas så är det ju bara på vägen mellan "snäckan" i örat och själva örat, vilket inte är direkt mycket :P
Citera
2010-06-19, 13:11
  #3
Avstängd
Helfyllekilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samvise
Jag har tänkt på en sak, vad händer om man lyssnar på mp3 när man bryter ljudvallen, alltså färdas snabbare än ljudet. Kommer man inte höra någonting, kommer man höra perfekt eller är jag en idiot?

Det påverkas såklart ingenting om du och ljudkällan åker i en kabin som i sin tur färdas i överljudsfart relativt marken eller luften eller whatever.
Citera
2010-06-19, 15:03
  #4
Medlem
Samvises avatar
Okej, ganska uppenbart egentligen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback