Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-06-15, 14:20
  #1
Medlem
Kan dom göra såhär???? skulden jag har är från 2005 o jag hade inte en aning om att den fanns..


tacksam för svar

MVH
Citera
2010-06-15, 14:22
  #2
Medlem
piezos avatar
Har du råkat ut för en olycka med bil oförsäkrad?
Citera
2010-06-15, 14:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piezo
Har du råkat ut för en olycka med bil oförsäkrad?


nej en bil som stått påställd men oförsäkrad
Citera
2010-06-15, 14:24
  #4
Medlem
TarmTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Kalle
Kan dom göra såhär???? skulden jag har är från 2005 o jag hade inte en aning om att den fanns..


tacksam för svar

MVH


Lugna ner dig lite och berätta vad som hänt...
Citera
2010-06-15, 14:29
  #5
Medlem
[quote=TarmTomte]Lugna ner dig lite och berätta vad som hänt...[/QUOT


fick 2 bilar av en gubbe som jag brukade hjälpa o tvätta bilar mm.. visste inte då att bilar måste vara försäkrade om man ska ha dom påställda..

idag fick jag ett brev där det stod att jag hade en skuld på 64000sek


o att jag kunde välja o betala av den på 10år!!!!!! 648kr i månaden
Citera
2010-06-15, 14:31
  #6
Medlem
piezos avatar
Citat:
Din obetalda försäkringspremie blir en fordran
Om du inte har betalat försäkringspremien för ditt fordon, lämnar försäkringsbolaget oftast över fordran till Trafikförsäkringsföreningen (TFF).

Har försäkringen för ditt fordon gått ut, håller försäkringsbolaget fordonet försäkrat under en så kallad uppsägningsperiod. Det är denna fordran som förs över till TFF som obetald försäkringspremie.

Om du inte försäkrar fordonet eller ställer av det, börjar TFF ta ut en avgift när uppsägningsperioden har gått ut.
När du betalar trafikförsäkringen på nytt, börjar den nya försäkringen gälla från det datum betalningen kommer in till försäkringsbolaget.

Du ska dock fortfarande betala den obetalda försäkringspremien och den eventuella trafikförsäkringsavgiften till TFF.
http://www.tff.se/sv/Trafikforsakrin...akringspremie/

Finns kanske inte så mycket att göra, om du inte hävdar att du ställt av den, men då du har betalat skatten finns det inte mycket att göra.
Citera
2010-06-15, 14:33
  #7
Medlem
Caimens avatar
[quote=Lill-Kalle]
Citat:
Ursprungligen postat av TarmTomte
Lugna ner dig lite och berätta vad som hänt...[/QUOT


fick 2 bilar av en gubbe som jag brukade hjälpa o tvätta bilar mm.. visste inte då att bilar måste vara försäkrade om man ska ha dom påställda..

idag fick jag ett brev där det stod att jag hade en skuld på 64000sek


o att jag kunde välja o betala av den på 10år!!!!!! 648kr i månaden
Att hävda okunskap angående lagen funkar i regel inte, man är skyldig att känna till att en påställd bil måste vara försäkrad. Eftersom folk dock ändå kör omkring oförsäkrade och vi inte vill att detta skall drabba de som krockar med någon sådan så finns trafikförsäkringsföreningen som kliver in i den försäkringslöses ställe.

Detta innebär även att de har laglig rätt att debitera de som äger en påställd och oförsäkrad bil, och de debiterar då den högsta tänkbara summan som finns att uppbringa hos något bolag och då för personen i den högsta riskgruppen - oftast en 18-årig man i centrala Stockholm.

Hur har du kunnat missa detta ända sedan 2005..? De har ju knappast skitit i att skicka brev de senaste fem åren..
Citera
2010-06-15, 14:35
  #8
Medlem
[quote=Caimen]
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Kalle
Att hävda okunskap angående lagen funkar i regel inte, man är skyldig att känna till att en påställd bil måste vara försäkrad. Eftersom folk dock ändå kör omkring oförsäkrade och vi inte vill att detta skall drabba de som krockar med någon sådan så finns trafikförsäkringsföreningen som kliver in i den försäkringslöses ställe.

Detta innebär även att de har laglig rätt att debitera de som äger en påställd och oförsäkrad bil, och de debiterar då den högsta tänkbara summan som finns att uppbringa hos något bolag och då för personen i den högsta riskgruppen - oftast en 18-årig man i centrala Stockholm.

Hur har du kunnat missa detta ända sedan 2005..? De har ju knappast skitit i att skicka brev de senaste fem åren..


jag kan ärligt säga att jag inte sett ett sånt brev tidigare.. har dock varit mycket utomlands.. men tycker det borde gått till fogden eller inkasso då...
Citera
2010-06-15, 14:40
  #9
Medlem
piezos avatar
Frågan är då varför du har haft bilen påställd när du inte har kört den?
För då måste ju betala fordonskatt när den inte är avställd!
Citera
2010-06-15, 14:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piezo
Frågan är då varför du har haft bilen påställd när du inte har kört den?
För då måste ju betala fordonskatt när den inte är avställd!



ja jag vet det.. jag var 17år när jag fick dem.. fattade väl inte det då....
Citera
2010-06-15, 14:47
  #11
Medlem
piezos avatar
Jag antar också att du inte varit och besiktat den under alla dessa år vilket gör att den är belagd med körförbud, right?
Citera
2010-06-15, 14:50
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piezo
Jag antar också att du inte varit och besiktat den under alla dessa år vilket gör att den är belagd med körförbud, right?


alla dessa år?? det handlar om ca 1år jag ställde av den sedan.. sedan dess har jag betalt register hållningsavgiften varje år
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback