2010-06-21, 11:22
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Öl
Frysta hamburgare
Frysta hamburgerbröd
Frysta ostskivor
Mos
Pulversås
Snabbmakaroner
Nudlar

Ovanstående är några prudukter som ständigt fylls på så fort de tar slut
Nja, pulversås är en delikatess, riktiga män tar flottet från stekpannan och häller på maten.
Citera
2010-06-21, 12:29
Medlem
Panzerbat.s avatar
Snus (Mycket snus)
Bacon
Ägg
Lingongrova
Fyfan vad mumsigt.
Citera
2010-06-27, 02:35
Medlem
Billgren_s avatar
Om man har plats i frysen, och har mikrovågsugn, så kan man ju passa på att köpa Findus färdigrätter när de kostar 5 för 100kr. Perfekt lunch.

Ett annat Findustips är soppa på glasburk som kostar runt 17kr.
Citera
2010-06-27, 02:45
Medlem
AfternoonDelights avatar
Sprit (ha inte öl hemma, då dricker man bara upp den till maten)
Tonfisk
Ris
Pasta
Någon form av sweet chili sås
Citera
2010-06-27, 02:47
Medlem
Tlagnojs avatar
Om jag bortser från kryddor så är detta vad jag alltid har hemma:

Dijonsenap
Ägg
Kaffe
Tobak
Lingonsylt
Kapris
Öl
Fläskfilé
Ris
Olivolja
Ättiksgurka

Det är väl i princip vad man behöver som student. Lite smaksättare, någon källa till kolhydrater, någon källa till protein, något man kan laga snabbt. Byt ut t.ex. dijonsenap mot remouladsås och fläskfilé mot fiskpinnar om det är din "cup of tea".
Senast redigerad av Tlagnoj 2010-06-27 kl. 02:50.
Citera
2010-06-27, 10:17
Moderator
Amirons avatar
Detta är de saker som jag alltid ser till att ha hemma.

basvaror
Mjöl
Pasta (flera olika sorter)
potatis
mjölk
Hel svartpeppar (nymalen svartpeppar, behöver jag säga mer?)
smör
matolja
salt
soya
ost
morötter
Konserver
lök
djupfrysta grönsaker

köpes vid behov
färska tomater
gurka
Frukt
Creme fraiche
Jäst
färska örter

Kött, fisk och fågel köpes med fördel i storpack för att delas upp i "portionsförpackning" och sen in i frysen, om man inte kör varianten med storkok.

För de som föredrar vanligt bröd (ist för knäckebröd) så bakar man det med fördel själv. allt som behövs är lite mjöl, vatten och jäst. vill man lyxa till det så kan man köpa brödkryddor och hälla i degen.
Citera
2010-06-27, 12:57
Medlem
Leif.Pagrotskys avatar
Köttfärs
Köttfärs som du fryser in i portionsförpackningar. Jag brukar köra 200 och 400grams portioner ungefär, således har du småportioner till ex. tacos eller liknande, och stora portioner till ex. köttfärsås som du kan ha två dagar i rad.

Willys har 2.2kg köttfärs för 45kr/kg.

Kycklingfiléer
Funkar till allt. Exempelvis till:

Äta som de är med ex. ris/potatis/bulgur och gräddfil/creme fraiche/yoghurt-dressing.
Kycklingschnitzel (kan skriva ner hur man gör, om du inte vet)
Diverse grytor, tikka masala eller liknande
Har du lite kycklingrester kan du hacka det i småkuber, koka upp lite kycklingbuljong och släng i kyckling, valfri pasta/tortellini och lite grönsaker, så har du en grym soppa.

Willys har 2kg för 99kr.

Till skafferiet:
Lök
Vitlök
Kidneybönor
Krossade tomater
Torkade örter och kryddor
Pasta
Ris
Bulgur
Rapsolja
Soja
Te
Kaffe
Nudlar
Bröd (köp och frys in delar av det)

Till frysen:
Köttfärsen+Kycklingfiléerna som jag skriver om ovan.
Frysta bär (Willys har billiga)
Pytt-i-panna (LIDL har 1kg för typ 35kr som är skitgod, mörkröd förpackning)
Bacon
Frysta örter från Findus. Exempelvis persilja, dill och basilika.

Pommes och dylikt tar om du frågar mig för mycket plats, vilket i alla fall inte jag har så mycket av i min lilla frys. Bättre att göra potatisklyftor på vanlig potatis.

Till kylen:
Margarin/Smör
Äppelcidervinäger
Dijonsenap
Leverpastej
Sriacha chilisås
HP-sås
Tomatpuré
Sweet chilisås
Mjölk
Saltgurka
Diverse frukt och grönsaker efter säsong.

Detta är vad jag alltid har hemma i alla fall!
Citera
2010-06-29, 19:20
Bannlyst
#1 Ägg
#2 Fryst kött
#3 Pasta
#4 Knäckebröd
#5 Kryddor
#6 Mjölk
Citera
2010-06-30, 23:13
Medlem
LoUd3s avatar
Mmm dijonsenap ser jag. Underbar sak. Smeta ut lite i ett polarbröd, lägg i lite ostskivor, tomater och ruccola ovanpå senapen. Rulla ihop. Stek i lite fett. Servera till soppa. mums!

OT:

Inte sett bananer och russin nämnas tidigare. Bra för att liva upp gröt och fil.
Citera
2014-08-17, 21:11
Medlem
Jag är ute efter precis detta, en lista på basvaror som jag klarar mig på med hälsan i hyfsat behåll. Vore perfekt om det dessutom går att tillhandahålla dessa för en kostnad under 2000:- i månaden.

Jag är nere i en rätt ordentlig depression för tillfället, jag käkar mest ren pasta och korvmackor. Ifall någon vänlig själ hade lust att hjälpa mig med lite förslag och räknemöda så vore det enormt uppskattat. Är man för övrigt, normalviktig.

Inlägget som jag citerar nedan ser ganska lovande ut, jag kanske går rakt av på det ifall ingen annan har synpunkter? Soja och färska örter känns kanske överflödigt, men annars så? Som sagt, alla råd tas tacksamt emot.

Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Detta är de saker som jag alltid ser till att ha hemma.

basvaror
Mjöl
Pasta (flera olika sorter)
potatis
mjölk
Hel svartpeppar (nymalen svartpeppar, behöver jag säga mer?)
smör
matolja
salt
soya
ost
morötter
Konserver
lök
djupfrysta grönsaker

köpes vid behov
färska tomater
gurka
Frukt
Creme fraiche
Jäst
färska örter

Kött, fisk och fågel köpes med fördel i storpack för att delas upp i "portionsförpackning" och sen in i frysen, om man inte kör varianten med storkok.

För de som föredrar vanligt bröd (ist för knäckebröd) så bakar man det med fördel själv. allt som behövs är lite mjöl, vatten och jäst. vill man lyxa till det så kan man köpa brödkryddor och hälla i degen.

Edit: 2000 spänn är rätt mycket nu när jag orkade tänka efter, så går det att hålla sig ner mot 1500 eller till och med 1000 kr och fortfarande äta ganska nyttigt så vore det tacknämligt! Ska försöka räkna lite på vad Amirons förslag kan landa på.
Senast redigerad av Rektal 2014-08-17 kl. 21:30.
Citera
2014-08-17, 22:32
Medlem
Bbobis avatar
[quote=Rektal|49981130]Jag är ute efter precis detta, en lista på basvaror som jag klarar mig på med hälsan i hyfsat behåll. Vore perfekt om det dessutom går att tillhandahålla dessa för en kostnad under 2000:- i månaden.

Jag är nere i en rätt ordentlig depression för tillfället, jag käkar mest ren pasta och korvmackor. Ifall någon vänlig själ hade lust att hjälpa mig med lite förslag och räknemöda så vore det enormt uppskattat. Är man för övrigt, normalviktig.
[quote]

Tonfisk på burk
Fetaost
Pasta

Burk tonfisk går väl på 8kr (coop xtra)
Fetaost 14kr
Lite pasta några kr.

Så runt 25kr och denna måltid täcker ditt dagliga behov av protein samtidigt som det är energirikt. Koka pastan och smula ned fetan + tonfisken. Gärna lite flingsalt och rödlök/tomat om du har.
Citera
2014-08-19, 12:49
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektal
Jag är ute efter precis detta, en lista på basvaror som jag klarar mig på med hälsan i hyfsat behåll. Vore perfekt om det dessutom går att tillhandahålla dessa för en kostnad under 2000:- i månaden.

Som du nämnt tidigare så är 2000 pix ganska mycket pengar. När jag och min fru studerade så hade vi inga problem att få matkontot att sluta på 600 i månaden per person (omräknat till dagens penningvärde). Det omfattade frukost, lunch och någonting att äta på kvällen.

Samma sak när jag studerade juridik i Uppsala och kamperade ihop med 3 andra studenter. Vi jagade extrapriser och lagade storkok och pressade matkostnaderna maximalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in