Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-21, 19:22
  #97
Medlem
Löskefolk och tavringar kallades också dessa människor för förr i tiden.
Citera
2013-11-22, 17:13
  #98
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endemisk
Jag är tattare ("resande") på mödernet och har ingen spårbar zigensk härstamning. Släkten har ett vanligt "-sson"-efternamn och många av oss - jag, exempelvis - är och var blonda och ljusögda. Det är nog svårt att vara mindre "white trash" än jag.


Det stämmer att många har ett vanligt sonnamn, Eriksson exempelvis.

Det finns en parallelltråd i ett annat forum:

https://www.flashback.org/t347145
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-11-22 kl. 17:16.
Citera
2013-12-31, 19:06
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endemisk
Jag är tattare ("resande") på mödernet och har ingen spårbar zigensk härstamning. Släkten har ett vanligt "-sson"-efternamn och många av oss - jag, exempelvis - är och var blonda och ljusögda. Det är nog svårt att vara mindre "white trash" än jag.
Eftersom det romska ursprunget ligger så långt bak i tiden kan du forska hundratals år bakåt, utan att "zigenare" nämns. Och patronymika förekom redan på 1600-talet bland de zigenare som var häktmakare och krämare. Tillhör din mor en resandesläkt, har du med 99 % sannolikhet också en av de "gamla zigenarna" i ditt släktträd. Frågan är vem. :- )
Citera
2013-12-31, 21:23
  #100
Medlem
BizarreReverends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson Börje
http://user.tninet.se/~vux747s/historien.htm
för er som inte visste så är det finska ziggisar som ser ut som elvis och har tjejer med dom jätte snygga tjolarna med papiljotter..

den största frågan är va köper dom sina kläder??
om man kollar finska ziggs så har fan alla svarta lackskor gärna mörkblåa polyester byxor en vit skjorta och en midjekort mocka jacka..självklart elvis frilla.
OCH DET ÄR FAN INGEN FÖRDOM....SÅ ÄR DET½!!!!!

Det stämmer att dem har sin klädkod, men vart dem handlar dem är för mig okänt.

En sak som är säker att det inte finns "Finska Ziggisar", dem kallas för Romer (eller Mustalainen) i Finland och hamnade där efter att utvandrat från Sverige. Därav har dem nästintill till 99% svenska efternamn. Dem som idag är tvåspråkiga (svensk/finsktalande Romer) i Sverige, är mer eller mindre Romer som länge "vandrat" mellan Sverige/Finland.
Citera
2013-12-31, 22:00
  #101
Medlem
Hur ser en tattare ut? Själv tror jag Karlsson här borta jag bor är tattare. Enligt min barndom så stämmer det överens om bilden hur en tattare beskrivs att vara. Men jag har även stött på vita som beter sig som tattare isf vad är de för nått?
Citera
2014-01-04, 17:13
  #102
Medlem
YuliaUkrs avatar
Fick höra en del som PK-massmedia totalt mörkar, detta trotts att dessa kåkstäder fanns ända fram till 50-talet.

Det handlar om tattarna och zigenarna ifrån Gävle. I flera hundra år fanns det kåkstäder och skräphus utanför Gävle, en stadsdel som heter Hille. Där bodde massor med folk som levde för sig själva och var i utkanten av samhället, tattare och zigenare. Superi, stölder och all sorts kriminalitet var överrepresenterat. Men det fanns också folk som försökte sköta sig och komma vidare i livet.

Man hade en slags stolthet och hedersbegrepp som gjorde att många tog sig namn som började på Hill, mest känd är nog Joe Hill som utvandrade till Amerika. Andra hillnamn är vanliga Hillgren, Hillström o.s.v. Många välanpassade sökte sig till olika jobb inom polis och militär. Man var duktiga på att föröka sig kolla bara hur många som härstammar från tattarstäderna i Hille.

En del riktigt fräcka tog sig helt vanliga namn som Andersson o.d. dom känns lättast igen på att dom ofta har zigenarblod inblandat i sig och det syns utseendemässigt. Det finns många ganska välkända sådana i Gävle ofta med psykopatiska, manipulativa, hänsynslösa drag. Juridik, politik, fack och andra organisationer där man kan manipulera slå dunster i folk är deras främsta hemvister.
Citera
2015-05-17, 19:08
  #103
Medlem
flaesklaepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Tattare är det samma som resandefolk (som också är den benämning de själva använder). Tattare är ursprungligen en zigensk/romsk gren.


Nja sisådär riktigt!
Citera
2015-05-17, 19:10
  #104
Medlem
flaesklaepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysharry
En vanlig missuppfattning. Tattare var personer ur den lägsta sociala klassen. De varken ägde eller hade tillgång till jord, utan var beroende av olika påhugg för att klara dagen. Många sålde saker på marknader eller vid dörr. Det var inte ovanligt att de slaktade och flådde hästar och snöpte grisar, alltså jobb som ingen hederlig människa ville ha. Tattarna försvann i och med den utbredda industrialiseringen då deras tjänster inte längre behövdes. Karottunderlägg kunde man köpa i butiken och hästen skickades till slakteriet. De "resande" som finns idag lever i en tradition som de försöker hålla levande och inte sällan romantiserar. Tattare var oftast etniska svenskar, men det förekom andra nationaliteter också. Tattare är inte zigenare, även om det nog förekom zigenare bland tattarna.

Jo men visst. Närmare sanningen än så här kommer man nog inte
Citera
2017-03-06, 15:16
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oooKATARINAooo
"Tattare" har från början inget alls med zigenare att göra utan var benämningen på människor som var lite mindre noga med att passa in.
Dvs under 1800-talet tex hade dessa kanske lämnat hatten hemma,
de kanske var lite udda, de levde inte enligt de normer osv man hade i samhället.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Resandefolket
Svenska Tattare har mest gemensamt med resandefolk (ej zigenare då) från Irland.
Men mest har man nog använt ordet som skällsord och för att bli kallad tattare var man inte alls tvungen att resa runt, under 18 & 1900-tal räckte det att man var annorlunda, man hade betydligt hårdare krav på hur man "skulle vara" då så det räckte med att vara lite special.
Jag tror att det ofta var människor som hade en annan syn på hur man skulle leva,
Det var viktigt för Sverige att få folket att följa regler och lagar, man var rädd för "arbetsskygga", och på den tiden fanns ingen FK, ingen AF.. Så man försökte kalla dem tattare, man tog deras barn och satte på barnuppfostringsanstalt, man kunde sätta dem på institution för sinnesslöa och vi hade läger dit man förde de arbetsskygga.
På den tiden var staten och sjukvården på jakt efter dessa, man ville få dem att skärpa sig. Många av patienterna på våra mentalvårdsanstalter beskrevs inte alltid med den benämningen att de hade en diagnos, utan ofta kan man läsa att personen/patienten var oäkting, var lösaktig, var arbetsskygg, var oresonlig och/eller rätt och slätt var "av tattarsläkt".
Ingen ville bli kallad tattare, det var ett ord som levde kvar ända till de båda världskrigen var över. Då blåste positiva vindar över landet och man blev generösare mot även dessa & framförallt fanns det jobb.

Precis som du säger är tattare inte besläktade med romer/zigenare. Namnet tattare kommer från folket tartarer. Dessa var österländska judar. Långarydsläkten, som jag själv är medlem i, etablerade sig i Sverige på 1500-talet . Namn som Sahlin, Wallin och Eklund, Ekroth är typiska namn som är av österländskt ursprung. De hade förnamn som Simon, Samuel och Adam. De var ibland arbetsskygga och kanske till och med antagonistiska mot att asimilera de kulturer som de stötte på. Detta är ett återkommande inslag hos judar ännu idag.
Citera
2017-04-22, 03:25
  #106
Medlem
nikkokikks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
Enligt er, vilka släktskap finns det mellan tattare och zigenare? Vilka skillnader? Egenskaper? Vad är egentligen en tattare? Finns det ett slaviskt/ östeuropeiskt ursprung? Under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet var den östeuropeiska invandringen inte obetydlig. Uttrycket en "polare" kommer just från denna tid. Det var någon som blev lurad av en polsk invandrare. Därmed skapades uttrycket ur "det var just en snygg polare".

Jag ber er att vara mig behjälplig i dessa spörsmål då mina kunskaper i detta ämne är begränsade.

Vad jag vill dra mig till minnes är att zigenarna härstammar från en arisk folkgrupp som kom till Europa under folkvandringstid/ tidig medeltid?

Tråden zigenarnamn diskuteras i en annan tråd. Vilka tattarnamn känner ni till?

I mina trakter i södra Sverige, är tattarna Björk ett känt begrepp. De super, slåss, stjäl, drar kniv och skjuter med luftgevär på folk. Särskilt i samband med lokala marknader typ Hästveda marknad och motsvarande, brukar de krypa fram och leva jävel. Ett sant folknöje att beskåda dem i aktion.


Romska folket tillhör grupperingen av folkgrupper som kallas för indoarier. Romer har blåögdhet i generna samt relativt ljus hy i jämförelse med de andra otaliga folkgrupper som befinner sig i området som omsluter norra Indien samt östra Pakistan och södra Afghanistan.Detta var ett par av detaljerna som Hitler stal i sitt försök att omvandla goter till arier. En stor grupp romer flydde sitt hemmaområde för tusen år sedan på grund av stridiska oroligheter, det sägs vara adeln av folket som flydde, de var de som ägde alla hästar, guld och intellektuell kunskap. Romer ser olika ut, lever olika, och tänker olika pga att de har blivit mer eller mindre accepterade av de kulturer de har hamnat i men ju mer krigisk en kultur är, desto välkomnare känner sig den romska mannen och kvinnan. Tänk smeder, ädelmetaller, hästar och krigarfolk.Inte gatutiggare. De flesta romerna över jorden (cirka 150 milj. skallar) lever goda liv och njuter av livet. Vi var dock inte så många efter Hitlers försök att utrota oss. Har jag hakat upp mig på Hitler? Huh
Romer har alltid befunnit sig på olika fronter från Mellanöstern till Islands kustremsa.
Citera
2017-04-22, 03:35
  #107
Medlem
nikkokikks avatar
För att svara på din fråga utan att raljera för mycket; tattare är det folket som fortsatte att befinna sig i Sverige efter att Gustav Vasa nödgat hade bannlyst alla romer som befann sig i Sverige till Karelen på 1560-talet. Han diggade oss men svenska folket var rädda av romer pga av rykten om trolldom och förbannelser. Vi landade i Sthlm efter en formell inbjudan i sällskap med det holländska hovet, detta finns dokumenterat och arkiverat. Hans sätt att påminna oss om att komma tillbaka till Sverige var att döpa om oss till svenska efternamn. Vi heter Lindberg, Svart, Faltin, Lindström, Roos, osv.
Tyska register av romska släkten i Finland; http://www.genealogia.fi/nimet/nimi86s.htm
Citera
2019-01-18, 05:43
  #108
Medlem
SkyRaiders avatar
Schenström/Skenström och Långström är zigenarnamn.

Sen om det här om att Zigenare skulle vara renliga. Såg en Zigenare i ett väntrum som lyckats köpa lite godsaker ur en automat. En smörgås, en cola och en kexchoklad blev det. Först tog hon ur smörgåsen ur plasten och släng plasten på golvet, sedan tog hon ur osten och en del av skinkan och lade uppe på pappersfickan som är runt smörgåsen. Den lade hon sedan på soffan i väntrummet. Sedan drack hon lite cola och gav även lite till sitt spädbarn. När hon var klar med colan ställde hon även den halvdrucken på soffan och slängde kexchokladpappret bredvid. Hon lyckades även lämna två blöjor på bordet. Allt detta trotts att det fanns en papperskorg två steg bort men tydligen skulle soffan i väntrummet tjänstgöra som papperskorg. Såg ut som fan där efteråt. Parasiter!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback