Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-04-17, 12:51
  #1
Medlem
Jag har för mig att det brukar vara rätt svårt att döma någon för mord om ingen kropp har hittats.

Hur ligger det till?

http://tv4.se/visa/?ID=316289
Citera
2004-04-17, 13:41
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freelove
Jag har för mig att det brukar vara rätt svårt att döma någon för mord om ingen kropp har hittats.

Hur ligger det till?

http://tv4.se/visa/?ID=316289
Att hitta kroppen är naturligtvis ett starkt bevis på att någon mördats, men det kan finnas andra omständigheter som gör att man kan bevisa att ett mord begåtts. Exempelvis vittnesmål, eller en plats där kriminaltekniker kan påvisa att någon mördats.
Citera
2004-04-17, 14:08
  #3
Medlem
RayKrebbss avatar
Den s.k. Sätermannen har erkänt och till stor del dömts för - om jag minns rätt - sju stycken mord. I inget av dessa fall har någon kropp hittats, vilket är den främste anledningen till varför en icke helt obekant professor i kriminologi ägnat ett par års tid åt att kritisera alla dessa domar.

Samtidigt räcker det inte med ett erkännande. Som semikolon är inne på behövs oftast lite teknisk bevisning till stöd för den självutnämnde gärningsmannens erkännande. I den senaste morddomen mot den qvicke Sätermannen stödde sig domstolen - utöver erkännandet - bl.a. på att en specialtränad hund markerat att någonting legat dött på platsen där galningen sagt att han grävt ned sitt offer.
Citera
2004-04-17, 14:25
  #4
Medlem
varför skulle det vara svårt, villken idiot som hälst kan säkert få ett lik att försvinna,,det är väl frågan om vad som kan ha hänt
Citera
2004-04-18, 11:22
  #5
Medlem
Säkre Sammys avatar
Vad jag vet, med min rätt så ringa juridiska utbildning, är att krav på en kropp inte finns.

Ponera följande: Du ser en man kastar av en annan man från ett flygplan över atlanten. (Hur du nu ser det är inte så viktigt...) skall inte denna man då kunna dömmas? Jo givetvis skall han det!
Citera
2004-04-18, 12:08
  #6
Medlem
Är inte Tomas Quick dömd för något mord utan att kroppen hittats?

OT: Fråga: Vad krävs det för att bli en bra mass/seriemördare?
Svar: Att man är Quick i hjärnan och Flink i händerna!
Citera
2004-04-18, 12:58
  #7
Medlem
jo men Tomas Quick är en idiot han har erkänt allt som polisen önskar,, men det värsta är att han har blivit dömd för det med och det aven för sådant som han inte kan ha gort bevisligen..
så polisen älskar honnom här kan man dumpa alla ouppklarade brott så finns det mera tid påE4 an för att jävlas med den allmänhet man har skyldighet att hjälpa och skydda,,
Citera
2004-04-18, 14:50
  #8
Medlem
Spenders avatar
Det är ovanligt att någon blir dömt för mord om man inte hittat offrets kropp, men det har hänt, och blir vanligare i takt med ny kriminalteknik. Ganska nyligen, 2 - 3 år sedan eller så, dömdes en fd polis för mord på sin fru (sambo?) utan att hennes kropp hittades.
Citera
2004-04-18, 19:44
  #9
Medlem
RayKrebbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spender
Ganska nyligen, 2 - 3 år sedan eller så, dömdes en fd polis för mord på sin fru (sambo?) utan att hennes kropp hittades.

Nix... han dömdes till 5 års fängelse för grov misshandel och vållande till annans död. Detta eftersom kroppen inte kunde hittas - och hans berättelse i allt väsentligt fick läggas till grund för domen.
Citera
2004-04-19, 20:32
  #10
Medlem
back flashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RayKrebbs
Den s.k. Sätermannen har erkänt och till stor del dömts för - om jag minns rätt - sju stycken mord. I inget av dessa fall har någon kropp hittats, vilket är den främste anledningen till varför en icke helt obekant professor i kriminologi ägnat ett par års tid åt att kritisera alla dessa domar.
.

Fel! Quick är dömd för Johan Asplund-mordet i Sundsvall - där hittades ingen kropp, likaså i fallet med Therese Johanessen-mordet i Norge. Men i fallet Charles Zemanovitz, Makarna Steghuis, Yenon Levi, Trine Jensen har man återfunnit kropparna.

Jag vet att jag har missat ett mord han är dömd för, men jag är trött...
Citera
2004-04-20, 14:02
  #11
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av advocaten
Är inte Tomas Quick dömd för något mord utan att kroppen hittats?

OT: Fråga: Vad krävs det för att bli en bra mass/seriemördare?
Svar: Att man är Quick i hjärnan och Flink i händerna!


Och att man har bott eller bor i FALUN!!
Citera
2004-04-20, 17:22
  #12
Medlem
RayKrebbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av back flash
Fel! Quick är dömd för Johan Asplund-mordet i Sundsvall - där hittades ingen kropp, likaså i fallet med Therese Johanessen-mordet i Norge. Men i fallet Charles Zemanovitz, Makarna Steghuis, Yenon Levi, Trine Jensen har man återfunnit kropparna.

I stand corrected, kind sir. Helgar motsatsen till det jag skrev, och bjussar samtidigt på en fullödig lista (med åtskilliga saknade kroppar...)

Mord som Quick dömts för:
Charles Zelmanovits, Piteå 1976.
Holländska makarna Stegehuis, Appojaure 1984.
Israeliske turisten Yenon Levi, Rörshyttan 1988.
Therese Johannesen, Drammen i Norge 1988.
Trine Jensen, utanför Oslo 1981.
Johan Asplund, Sundsvall 1980.
Gry Storvik, utanför Oslo 1985.


Fall som polisen utreder:
Benny Forsgren, Hälsingland 1976.
Marianne R Knutsen, Risör 1981.
"Värmlandspojke", Mellansverige 1981/82.
Kvinna 20-24 år, Mellansverige 1982/83.
"Bilpojke", Mellansverige 1982/83.
Olle Högbom, Sundsvall 1983.
"Namngiven yngling", Norrland 1985.
"Yngling 20 år", Västkusten 1985/86.
"Ung pojke", Norge 1989.
"Duska", Norge 1989.
"Tony", Finland 1990.
"Yngre man", södra Sverige 1993
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback