2010-06-06, 18:14
Medlem
Schutzstaffelns avatar
Skulle jag bli slagen på till exempel axeln eller armen så skulle jag snarare ta tag i henne och undra va i helvete hon höll på med. Däremot, får jag ett slag mot ansiktet hade jag givit en tillbaka dubbelt så hårt.
Citera
2010-06-06, 18:15
Medlem
Intefanvetjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmadeusKrieg
Nödvärnsrätt kan översättas i stil med "inte mer våld än nöden kräver".
Om nu kvinnan (i detta fall) slagit mannen av ren spontanitet och visar inga tecken på att hon ska göra det igen. Kräver verkligen nöden att man ska slå henne då? "Bara för att".

Alla har nödvärnsrätt! Kvinnor som slår män är lika fega som män som slår kvinnor. säger du, men ska inte kvinnan få slå tillbaka på mannen när han väl slagit henne också? O då får mannen slå tillbaka, bla bla bla bla?

Visar min tecken på att man inte ska få slag tillbaka är det såklart onödigt att börja slåss. Men man kan ju inte vara säker heller... Hade en man slagit en man i ansiktet och visar inga tecken på att fortsätta. Ska man inte slå då? Jag tycker personligen det är samma sak. Slår kvinnan får mannen slå tillbaka och vise versa. (Som i nödvärn.)
Citera
2010-06-06, 18:17
Medlem
Stabyrinths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Nej, jag tycker inte att det okej.

Du borde komma hit och pröva innan du avfärdar det. Nästan alla jag har lappat till har blivit vettigare efteråt.
Citera
2010-06-06, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Så du jämställer alltså en kvinna med ett litet barn? Tja, jag antar att du har en poäng där. Många kvinnor är, oavsett ålder, inget annat än barn med egna barn så jag förstår hur du tänker.

// Roger P.

Nja, jag tänkte nog mer på den stora skillnaden i fysisk styrka som det skulle kunna vara frågan om, men du valde att tolka på ditt eget sätt så jag utvecklar mig inte mer än så.
Citera
2010-06-06, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stabyrinth
Du borde komma hit och pröva innan du avfärdar det. Nästan alla jag har lappat till har blivit vettigare efteråt.

Och du...hur gör man dig vettigare? Med en bazooka?
Citera
2010-06-06, 19:11
Medlem
angelintheskys avatar
Jag är nog lite dubbel här när det gäller åsikten och vad jag själv gör.
Jag är kvinna, men inte feminist på något plan även om jag tycker att tex lika lön för samma jobb är skall vara en självklarhet.

Min åsikt baseras på min erfarenhet och det jag har med mig i bagaget, fär 20 år sedan tänkte jag annorlunda.

Min personliga åsikt är att om någon slår till mig och ger sken av att vederbörande tänker göra om det, då slår jag tillbaka och det gör jag ordentligt. Been there done that.

Om någon ger sig på en vän till mig är jag snabbare, då väntar jag inte på om verderbörande ger sken av att slå en gång till.
Men i detta läget brukar det räcka med att ta fram det onda ögat och peka med hela armen, det blir stopp där.

Jag tillhör inte de politiskt korrektas skara.

Nu är det några år sedan jag hamnade i dessa lägen och hoppas det blir så fortsättningsvis.
Citera
2010-06-06, 19:30
Medlem
SilentRunnings avatar
Intressant frågeställning.
Precis som en del har sagt så känns det onödigt att slå tillbaka efter att man fått en "spontan" smäll.
Allt är ju iofs. relativt, börjar jag blöda näsblod, får en tand utslagen etc så ligger nog våld från min sida mer nära till hands, oavsett kön (handlar nog mer om att försöka dra ner personen på marken än att slå tillbaks)

På något sätt måste man ju markera att det som precis hänt inte är acceptabelt, visst man kan knalla iväg eller läxa upp personen verbalt men jag tror inte det får samma effekt.

Lite märkligt, att oavsett kön, om man "bara" får en smäll så är det lugnt? det innebär ju att jag i teorin kan gå på stan och klappa på vem som helst utan repressalier?
Citera
2010-06-06, 19:43
Medlem
Stabyrinths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Och du...hur gör man dig vettigare? Med en bazooka?

De gör mig bara argare.
Citera
2010-06-06, 19:48
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentRunning

Lite märkligt, att oavsett kön, om man "bara" får en smäll så är det lugnt? det innebär ju att jag i teorin kan gå på stan och klappa på vem som helst utan repressalier?
Det är väl ändå skillnad?

Om en främling skulle klappa till mig på stan skulle jag antagligen polisanmäla. Jag har ingen lust att ta emot denna främlings aggressioner. Jag har inte gjort honom/henne något.

Men under ett gräl mellan två personer som känner varandra väl så är det ju mer begripligt att det kan smälla. Att då polisanmäla för "bara" en örfil är överkurs och ställer till mer skada än nytta.

Jag kanske ska tillägga att jag personligen är emot allt våld och skulle det bli våldsamt i mitt förhållande skulle jag avsluta det kvickare än fort. Men polisanmäla för en örfil - det skulle jag inte. Däremot lämna, som sagt.
Citera
2010-06-06, 19:51
Medlem
Nej man slår inte tillbaka.
Citera
2010-06-06, 19:52
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freshbacken
Nej man slår inte tillbaka.

Jo en del gör tydligen det.
Citera
2010-06-06, 20:07
Medlem
SilentRunnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det är väl ändå skillnad?

Om en främling skulle klappa till mig på stan skulle jag antagligen polisanmäla. Jag har ingen lust att ta emot denna främlings aggressioner. Jag har inte gjort honom/henne något.

Men under ett gräl mellan två personer som känner varandra väl så är det ju mer begripligt att det kan smälla. Att då polisanmäla för "bara" en örfil är överkurs och ställer till mer skada än nytta.

Jag kanske ska tillägga att jag personligen är emot allt våld och skulle det bli våldsamt i mitt förhållande skulle jag avsluta det kvickare än fort. Men polisanmäla för en örfil - det skulle jag inte. Däremot lämna, som sagt.

Det var någon tidigare i tråden som tog upp det här med ett slag, inte fler och därav min reflektion över det.
Avseende om man åker på ett slag på stan så skulle jag nog försöka dra mig ur i första hand, men om jag blir överöst med slag så tror jag att mer primitiva överlevnadsinstinkter tar över, oavsett hur många de är och av vilket kön, iallafall för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in