2010-06-06, 12:14
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevin123123
Scenario: Två personer, en man och en kvinna är ute någonstans, för orsak X börjar ett argument, ingens 'fel' bara ett argument, tills slut slår kvinnan till mannen hårt i ansiktet, har manen rätt att slå tillbaka? Om en man slår en kvinna, oavsett omständigheter verkar det alltid vara 'fel' fast om en kvinna slår en man t.ex när han har strulat med en annan kvinna är det till en viss del 'ok' eller iaf mycket mer socialt accepterat.

Förstår inte varför kvinnor ska begära nått slags 'immunitet'. Ni feminister där ute, vad tycker ni om det? Ni verkar bara argumentera om jämställdhet när det gynnar ER kvinnor, och inte män.

* Glöm det här med 'ingen ska slå ingen bla bla' för argumentets skull.
Om två män är ute någonstans och den ene mannen till den andre, har den mannen rätt att slå tillbaka?

Svaret är nej, man har enbart rätt att värja sig, man har inte rätt att "ge igen" oavsett vilka kön de inblandade tillhör.
Citera
2010-06-06, 12:14
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabyrinth
Om man inte bryr sig så mycket om hur "manlig" man är, är det OK att slå tillbaks då?
Foll som tar till våld ska ha stryk!
Om du hade läst min första mening så hade du aldrig behövt ställa frågan. Det är inte okej att slå tillbaka.
Citera
2010-06-06, 12:15
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Om två män är ute någonstans och den ene mannen till den andre, har den mannen rätt att slå tillbaka?

Svaret är nej, man har enbart rätt att värja sig, man har inte rätt att "ge igen" oavsett vilka kön de inblandade tillhör.
Jepp. Precis min åsikt. Man har rätt att värja sej inte att hämnas.
Citera
2010-06-06, 12:15
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress

Alla har rätt att slå i självförsvar.. Om en kvinna ger en man en örfil, då skall mannen ge en örfil tillbaka.
Men att slå tillbaka behöver ju inte alls vara självförsvar utan snarare en hämnd för slaget man själv fick.
Självförsvar är ju när man bedömer att man måste slå för att freda sig; för att slippa få fler slag.
Citera
2010-06-06, 12:17
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Du skall slippa höra argumenetn om "ingen skall slå..bla bla..."

Däremot så skall du lära dig och inse att att det är skillnad mellan kvinnor och femnister.
En femnist kan vara både man och kvinna.
Det finns gott om kvinnor som aldrig ställer upp på fjanteriet att förespråkar immunitet om att få ett slag "tillbaka" om hon slår en man.

Då går vi över till ditt scenario:

Alla har rätt att slå i självförsvar.. Om en kvinna ger en man en örfil, då skall mannen ge en örfil tillbaka.
Det du beskriver är inte självförsvar. Självförsvar är om en kvinna laddar för en örfil och mannen slår undan hennes hand eller på annat sätt försöker avvärja smällen, inte att han efteråt hämnas.
Citera
2010-06-06, 12:20
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
H*n kanske pratar om SVENSKA undersökningar som styrker precis det h*n säger. Du vet dom med representativ urval och vettigt avgränsade frågor som inte klassar det som våld när kvinnan kallar mannen för en skitstövel och därför sårar hans känslor.

Det finns en väldig stor andel internationella undersökningar som har just de kriterierna också. Även dessa kommer fram till att kvinnor slår män i ungefär samma utsträckning som män slår kvinnor. Du kan inte klumpa samman alla andra undersökningar bara för att vissa har med "mental mobbning" i undersökningen. Det finns väl inga svenska undersökningar på hur ofta kvinnor slår män? Det är ju så politiskt inkorrekt att ens tänka tanken i dagens Sverige att jag tvivlar på att en sådan undersökning ens skulle få komma till stånd.
Citera
2010-06-06, 12:26
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Men att slå tillbaka behöver ju inte alls vara självförsvar utan snarare en hämnd för slaget man själv fick.
Självförsvar är ju när man bedömer att man måste slå för att freda sig; för att slippa få fler slag.

Jag skrev knappast man skulle hagla slag tillbaka om man får EN örfil.

Kan kanske tyckas så för vissa att det skulle handla om hämnd.
Jag anser att det är upp till individerna i det inblandade grälet med ett oprovocerat slag skall få avgöra detta om det är "hämnd" eller "självförsvar". Jag svara utifrån ett tänkt scenario och hur jag anser i det tänkta scenariot. Jag kan faktiskt anse att det är självförsvar att ge en örfil tillbaka om man får en örfil. För är någon så omogen (man eller kvinna) att man anser att man skall få klappa på någon när man argumenterar häftigt (gränsen till gräl) då anser jag knappast att det är hämnd att ge en örfil tillbaka.

Då man inte fick lov i tråden använda argumentet "ingen skall slå" så utgår jag från min individuella uppfattning i ämnet, då jag inte fick lov att använda mitt (ockåså) huvudsakliga argument att "ingen skall slå" . Även om jag anser att ingen skall slå, så är jag inte tösen som använder mig av "vända andra kinden till" heller..
Senast redigerad av Empress 2010-06-06 kl. 12:36.
Citera
2010-06-06, 12:42
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
Det finns en väldig stor andel internationella undersökningar som har just de kriterierna också. Även dessa kommer fram till att kvinnor slår män i ungefär samma utsträckning som män slår kvinnor. Du kan inte klumpa samman alla andra undersökningar bara för att vissa har med "mental mobbning" i undersökningen. Det finns väl inga svenska undersökningar på hur ofta kvinnor slår män? Det är ju så politiskt inkorrekt att ens tänka tanken i dagens Sverige att jag tvivlar på att en sådan undersökning ens skulle få komma till stånd.
Jo det finns undersökningar på området. Varav en årlig som jag presenterat i andra trådar. Anledningen till att ni inte vill sätta er in i den är att den visar att det är väsentligt lägre frekvens av kvinnors våld mot män och att våldet kvinnor utövar när dom utövar våld inte alls är lika grovt.

Men det är den mest representativa undersökning som finns och frågorna ställs varje år till ett representativt urval av sveriges vuxna befolkning. VARJE ÅR.

Undersökningens resultat får också stöd av statistiken gällande dödligt våld i Sverige som är den statististik av anmält våld med minst (i princip inget) mörkertal och med ganska god kartläggning av bakomliggande orsaker.

Sammantaget visar dessa undersökningar en helt annan bild än dom undersökningarna som ni hänvisar till och som till största delen har en icke representativ urvalvsgrupp och luddiga definitioner av våldsbegreppen samt ofta är behäftade med andra felkällor.

Man kan upprepa genomförda undersökningar för en urvalsgrupp en miljon gånger och få liknande resultat men resultatet kommer trots det inte att bli representativt utanför den grupp som urvalsgruppen representerar i alla fall. Det betyder att man inte kan generalisera resultaten utanför den gruppen som finns representerad.
Citera
2010-06-06, 12:42
Medlem
Offsures avatar
Endast det våld som krävs för att stävja anfallet. Jag följer icke-aggressionsprincipen även då det gäller kvinnor.
Citera
2010-06-06, 12:44
Medlem
Hedulens avatar
Citat:
H*n kanske pratar om SVENSKA undersökningar som styrker precis det h*n säger. Du vet dom med representativ urval och vettigt avgränsade frågor som inte klassar det som våld när kvinnan kallar mannen för en skitstövel och därför sårar hans känslor.

Vilka svenska undersökningar är detta då? De undersökningar om partnervåld jag har sett har inte ens bemödat sig med att undersöka partnervåld utförd av kvinnor, men jag har säkert missat en hel del.
Citera
2010-06-06, 12:50
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedulen
Vilka svenska undersökningar är detta då? De undersökningar om partnervåld jag har sett har inte ens bemödat sig med att undersöka partnervåld utförd av kvinnor, men jag har säkert missat en hel del.

Jag har tagit upp både Dödligt våld och den andra utredningen i den här tråden.

https://www.flashback.org/t1205129
Citera
2010-06-06, 13:01
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Jag har tagit upp både Dödligt våld och den andra utredningen i den här tråden.

https://www.flashback.org/t1205129

Den säger ju väldigt lite om hur ofta någon part slår i ett förhållande, den säger däremot en del om när det gått så långt att någon faktiskt dör. Inget alls om vem som startade bråket eller ens om hur vanligt det är att endera parten slår mest? Den har ju inget som helst att göra med de undersökningar jag pratar om ovan och är totalt irrelevant för denna diskussion då frågeställningen inte hade att göra med att folk skulle få använda dödligt våld som svar på första attacken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in