Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-06-05, 22:23
  #1
Medlem
emdens avatar
http://www.nationellidag.se/visa/default.asp?dokID=1192

Lyckades inte få fram länken till filmen men den finns på länken.

Citat:
KDU vill inte uppmärksamma rasism – det handlar ju om en vit tjej
En film sprids på youtube som visar en avskyvärd rasistiskt motiverad misshandel av en flicka. Vid en förfrågan fördömde alla de etablerade partiernas ungdomsförbund misshandeln och fem ville även uppmärksamma fallet – tills de förstod att den misshandlade var vit.

Misshandeln inträffade i Frankrike, där ett gäng svarta unga män ger sig på ett antal förbipasserande etniska fransyskor. Afrikanerna skrattar, gör honnör och skämtar om misshandeln, som tydligen är vardag för dem. Och uppenbarligen även för fransyskorna, som tiger, tar emot, och skyndar sedan vidare.

Henrik Johansson publicerade nyligen en text på sin blogg på motpol.nu där han frågar de svenska ungdomsförbunden ifall de vill uppmärksamma misshandeln:

”Tyvärr vet de flesta svenskar inte hur det är att leva som en minoritet. Att se annorlunda ut och när som helst behöva försvara sig mot hat, förakt, våld. Det skär verkligen i hjärtat att se hur några bara kan slå på en ensam tjej.”, skriver han i ett mejl till dem.

Han ”glömmer” dock att skicka länken till filmen. Alla ungdomsförbund utgår ifrån att det är en svart flicka som misshandlas. Att det handlar om hatbrott är självskrivet.



Här kommer några reaktioner före och efter att ungdomsförbunden fått se filmen:

Ung Vänster:
Före: Mejla länken när du kommer hem så ska vi se vad vi gör av det!
Efter: Inget svar.

Liberala ungdomsförbundet
Före: Jag delar din syn på hatet och rasismen.
Efter: Inget svar.

Centerns ungdomsförbund
Före: Vi är väldigt nyfikna på filmen du hänvisar till.
Efter: Inget svar.

SSU:
Före: Jag länkar gärna om du kan skicka med länken för den försvann på vägen.
Efter: Jag blir faktiskt förbannad att du relaterar detta till rasism. De vita är inte utsatta.

KDU
Före: Jag läste precis ditt mejl och jag ska titta om det finns någon möjlighet att länka till filmen.
Efter: Jag hade inte uppfattat att det var så att det var en vit tjej som blev slagen av en mörkhyad kille.


Vad sägs om våra trevliga riksdagspartiers ungdomsförbund? Håller ni med SSU om att den vita kvinnan inte är utsatt? Hon verkar vara väldigt utsatt.
Citera
2010-06-05, 22:56
  #2
Medlem
PatsyDarlings avatar
Vad har detta med svart och vit att göra??? Om offret och gärningsmannen har olika hudfärger, så betyder det INTE att det är ett brott av rasistiskt karaktär. Det behövs mer än en filmsnutt för att övertyga mig att det är rasistiskt. Killen är ju ett riktigt r*vhål, men det har ju inget med hans hudfärg att göra.
Citera
2010-06-05, 22:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyDarling
Vad har detta med svart och vit att göra??? Om offret och gärningsmannen har olika hudfärger, så betyder det INTE att det är ett brott av rasistiskt karaktär. Det behövs mer än en filmsnutt för att övertyga mig att det är rasistiskt. Killen är ju ett riktigt r*vhål, men det har ju inget med hans hudfärg att göra.

Hade du sagt samma sak om det handlat om vita män och en svart tjej?
Citera
2010-06-05, 23:00
  #4
Medlem
MrJackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyDarling
Vad har detta med svart och vit att göra??? Om offret och gärningsmannen har olika hudfärger, så betyder det INTE att det är ett brott av rasistiskt karaktär. Det behövs mer än en filmsnutt för att övertyga mig att det är rasistiskt. Killen är ju ett riktigt r*vhål, men det har ju inget med hans hudfärg att göra.
Det är inte det som är poängen riktigt, eller hur? Poängen är att hade det varit en svart tjej som hade blivit behandlad på samma sätt av ett par vita killar, så hade det stått "nynazism växer i Frankrike - 10 enkla tips på hur du undviker den!" i Aftonhoran.

Det finns dock en tråd om det hela: https://www.flashback.org/t1212800
Citera
2010-06-05, 23:32
  #5
Medlem
arsamiluks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyDarling
Vad har detta med svart och vit att göra??? Om offret och gärningsmannen har olika hudfärger, så betyder det INTE att det är ett brott av rasistiskt karaktär. Det behövs mer än en filmsnutt för att övertyga mig att det är rasistiskt. Killen är ju ett riktigt r*vhål, men det har ju inget med hans hudfärg att göra.

Det här är endast ett exempel på en mer övergripande inställning som flödar genom samhället. Vita kvinnor är fair game för minoriteter. Samhället ställer inte upp för dem, rättssystemet bestraffar inte brottslingar ordentligt och de vita kan inte försvara sig utan att det är rasism.

Brottslingens intention är inte viktig i det här sammanhanget utan det viktiga är den generella inställningen i samhället att rashat mot vita är accepterat och det inte görs någonting för att motverka detta. Om killen är ett rövhål kan mycket väl ha och göra med att han är svart. Den svarte mannens hat mot den vita manifesteras idag på flera platser i världen genom mord, misshandel och våldtäkter.
Citera
2010-06-05, 23:33
  #6
Medlem
arsamiluks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emden
http://www.nationellidag.se/visa/default.asp?dokID=1192

Lyckades inte få fram länken till filmen men den finns på länken.




Vad sägs om våra trevliga riksdagspartiers ungdomsförbund? Håller ni med SSU om att den vita kvinnan inte är utsatt? Hon verkar vara väldigt utsatt.

Jag håller med om att den vita kvinnan är utsatt och förtryckt. Man ser ju hur hon accepterar att bli behandlad som hon blir eftersom hon vet att det kan bara bli värre om hon protesterar. Det kanske blir en våldtäkt och hon vet att ingen kommer stå på hennes sida och de som förstör hennes liv kommer inte att bli bestraffade rättvist.

Det verkar som dessa minoriteter är omhuldade utav samhället. De kanske inte har diplomatisk immunitet men istället raslig immunitet.
Citera
2010-06-05, 23:34
  #7
Medlem
Krehs avatar
Inget nytt under solen.
Citera
2010-06-05, 23:40
  #8
Avstängd
Straybullets avatar
Härligt att Henrik Johansson börjat blogga igen.
Också skönt att se att SSU skämmer ut sig på sedvanligt manér.
Finns det en enda företrädare där som har den mentala hälsan i behåll?

Edit: Kan för övrigt rekommendera Henrik Johanssons dystopiska roman "Sista Steget", som kanske inte är så långt från verkligheten som man vill hoppas.
En svensk version av Turners Dagböcker skulle man kunna säga.
__________________
Senast redigerad av Straybullet 2010-06-05 kl. 23:44.
Citera
2010-06-05, 23:50
  #9
Medlem
PatsyDarlings avatar
Om en vit kille slår en vit tjej är det misshandel, så långt kan vi nog alla vara överens om.
Men om en vit kille slår en svart tjej eller om en svart kille slår en vit tjej, blir det då automatiskt misshandel med rasistiskt karaktär???
Citera
2010-06-05, 23:53
  #10
Medlem
Jag blir så ledsen när jag inser att svensk media, eller europeisk för den delen, aldrig hade gjort en stor grej utav detta, för i deras ögon är inte detta rasism, även om det inte är det, så hade det ändå aldrig kunnat vara det. Hade det varit en svart tjej som blev nedslagen utav vita fransmän, återigen, det hade inte spelat någon roll om rasism hade någonting med gärningsmännens motiv att göra, hade media spelat på rasism grejen. Fy fan vilken sned och vidrig värld vi lever i.
Citera
2010-06-05, 23:54
  #11
Medlem
arsamiluks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyDarling
Om en vit kille slår en vit tjej är det misshandel, så långt kan vi nog alla vara överens om.
Men om en vit kille slår en svart tjej eller om en svart kille slår en vit tjej, blir det då automatiskt misshandel med rasistiskt karaktär???

Börja med att jämföra hur ofta vita killar slår svarta tjejer och svarta män som slår vita kvinnor. Du kommer nog att få se en väldigt stor skillnad. Ett tips är att studera våldtäktsstatistiken i USA där vita män våldtog mindre än 10 svarta och svarta våldtog uppemot 30000 vita kvinnor om jag minns statistiken rätt.

Jag skulle vilja påstå att det har med ras att göra om det är sådana skillnader i statistiken.
Citera
2010-06-06, 00:02
  #12
Medlem
PoWas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyDarling
Om en vit kille slår en vit tjej är det misshandel, så långt kan vi nog alla vara överens om.
Men om en vit kille slår en svart tjej eller om en svart kille slår en vit tjej, blir det då automatiskt misshandel med rasistiskt karaktär???

Om en vit man misshandlar en svart kvinna/man är det rasistskt plus grov misshandel, per automatik. Om en svart man misshandlar en vit kvinna/man är det kanske bara ett möte mellan människor.. Möjligtvis misshandel, om det ens orkas utredas av PK-nissar.. Aldrig rasistiskt motiv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback