2026-02-23, 19:39
Medlem
cyberhawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molins
Men du har ju noll att komma med själv!
Du svarar och har inte ett enda mothugg som är baserat på det material som finns,utan bara vad du tror.Det är ju underbegåvat att inte själv följa upp vad som kommit fram eller ens reflektera över filerna och umgänget.
Jag tror på riktigt att du jobbar på Samhall eller något dagcenter.
Du är nog den mest ointelligenta här på Facebook.
Bara ditt synonym förstår man är ett önsketänkande,för det motsvarar sannerligen ingen överblick om ämnet.

Haha! Jag kan visa dig bilden där hon inte visar sitt kön, apropå material som finns. Alla ni här är vidriga människor som lever för att trycka ned allt och alla. Bara det här inlägget är lika hjärndött som dina andra svar till mig. Du klarar inte ens av att läsa vad jag skriver och förhålla dig till det.
Reflektera över filerna och umgänget är jag nog ensam om att göra i den här tråden. Ni fantiserar friskt om det värsta ni kan hitta på utifrån väldigt lite fakta.
Nu skiter jag i det här, det går liksom inte att vinna mot den psykiska ohälsa som härjar fritt här.
Det är ingen idé att fortsätta älta med er för det ni skriver är så dumt att bara likasinnade går på det och då kan det kvitta!

So long!

Förresten, lär dig att använda mellanslag efter skiljetecken, antar att du aldrig fick lära dig det i Livets hårda skola.
Senast redigerad av cyberhawk 2026-02-23 kl. 20:02.
Citera
2026-02-23, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Tycker hon borde tituleras Sofia, grevinnan Bernadotte.

Alldes rätt.
Den äldre generationen säger att det var vår nuvarande kung Carl XVI Gustaf som in i det sista vägrade ge Greve Sigvard Bernadotte sin prinstitel tillbaka. Greve Sigvard hade gift sig med en ofrälse och blev därför fråntagen sin prinstitel.
Nu sitter kungen själv i en förfärlig sitts. Han egen son har inte bara gift sig med en ofrälse ( vilket han syskon också gjort ) utan denna kvinna har en mycket tvivelaktig bakgrund. Inte nog med ryktet, det finns bevis också.
Så grevinna kan ju kungen kosta på Sofia.
Citera
2026-02-23, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajamaja
Alldes rätt.
Den äldre generationen säger att det var vår nuvarande kung Carl XVI Gustaf som in i det sista vägrade ge Greve Sigvard Bernadotte sin prinstitel tillbaka. Greve Sigvard hade gift sig med en ofrälse och blev därför fråntagen sin prinstitel.
Nu sitter kungen själv i en förfärlig sitts. Han egen son har inte bara gift sig med en ofrälse ( vilket han syskon också gjort ) utan denna kvinna har en mycket tvivelaktig bakgrund. Inte nog med ryktet, det finns bevis också.

Ja, Sigvard gifte sig visst med hela tre 'ofrälse' kvinnor. Bertil gifte bara med en, men fick behålla sin prinstitel.

Kungen är ju kung, men gifte sig ju även han med en ofrälse. Gustav den VI tyckte tydligen väldigt mycket om Silvia, tillika kungens systrar, samt hans farbror Bertil och Lilian också, efter vad jag läst.
Tycker själv det är prima virke i drottningen. Bättre kunde han nog inte ha fått.

Tänkte litet på den danska (f.d. prinsessan) Alexandra, grevinna av Fredriksborg, som skilde sig från prins Joachim och gifte sig med den bra mycket yngre fotografen (och lycksökaren) Martin Jørgensen, vilken hon senare också skilde sig från. Alexandra är ju mamma åt två barnbarn till drottning Margrethe, så något skulle man ge henne i form av titel. Hon har tydligen behållit grevinnetiteln även efter skilsmässan från Jørgensen.
Citera
2026-02-23, 23:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Alldes rätt.

Detta handlade ju om Marianne Bernadotte. Hon var väldigt divig, och kungen (eller hans rådgivare vid hovet, som han tydligen lyssnade på i det fallet) ville inte att hon DESSUTOM skulle få springa runt och heta prinsessa. Det hade gjort henne helt odräglig! Hon var även frånskild från en kines och hade tre (eller rättare sagt två, ett avled som helt litet) halvasiatiska barn, men hur mycket det påverkade vid den tidpunkten, vet jag inte. På gamle kungens tid hade det varit otänkbart att en frånskild kvinna fått bli prinsessa.

Hade det bara varit Sigvard ensam, så gissar jag att han skulle ha fått tillbaka sin prinstitel på gamla dagar, som var hans högsta önskan. Det hade ju inte skadat någon.
Citera
2026-02-24, 00:10
Medlem
Citat:
Alldes rätt.

Intressant (?): År 1961 gifte Marianne Tchang-Lindberg om sig med greve Sigvard Bernadotte som hon träffat i Båstad. .
Citera
2026-02-24, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Detta handlade ju om Marianne Bernadotte. Hon var väldigt divig, och kungen (eller hans rådgivare vid hovet, som han tydligen lyssnade på i det fallet) ville inte att hon DESSUTOM skulle få springa runt och heta prinsessa. Det hade gjort henne helt odräglig! Hon var även frånskild från en kines och hade tre (eller rättare sagt två, ett avled som helt litet) halvasiatiska barn, men hur mycket det påverkade vid den tidpunkten, vet jag inte. På gamle kungens tid hade det varit otänkbart att en frånskild kvinna fått bli prinsessa.

Hade det bara varit Sigvard ensam, så gissar jag att han skulle ha fått tillbaka sin prinstitel på gamla dagar, som var hans högsta önskan. Det hade ju inte skadat någon.

Visst försökte Sigvard få tillbaka sin prinstitel i det längsta, och så pass att han gick till Europadomstolen för att hävda brott mot de mänskliga rättigheterna??
Citera
2026-02-24, 00:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Visst försökte Sigvard få tillbaka sin prinstitel i det längsta, och så pass att han gick till Europadomstolen för att hävda brott mot de mänskliga rättigheterna??

Ja, jag tycker mig faktiskt minnas det.
Citera
2026-02-24, 08:35
Medlem
Greve Sigvard gjorde bara det felet att han gifte sig med en ofrälse, vilket är OK i dagens samhälle. Men Carl Philip gifte sig med en kvinna, som hade varit en mardröm för de flesta söners föräldrar.
Men kungen tvingades att ha helt andra värderingar 2015. Det gör att kungen har fallit rejält. Han är svag, när han inte kan stå upp för vad som är rätt och riktigt.
Citera
2026-02-24, 08:38
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Tycker hon borde tituleras Sofia, grevinnan Bernadotte.

Citat:
Alldes rätt.

Kungen kan inte adla sen 1975, de tidigare prinsgrevetitlarna är formellt från Luxemburg, en slags ”tradition” sedan mååånga år (först ut att äkta en ofrälse och bli greve av Wisborg var Oscar Bernadotte nån gång runt 1890).

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Marianne Bernadotte var inte bara frånskild utan också skådespelerska, något hon fick sluta med när hon gifte sig ”kungligt”. Hennes förste make var kinesisk-ungersk, son till en (tidigt avliden kinesisk) diplomat och växte upp i Stockholm som styvson till Alrik Sundén-Cullberg.

Sigvard gifte sig tre och skilde sig två gånger, det påverkade säkert också att han inte fick tillbaka prinstiteln.

OnT: prins CP har ingen grevetitel, han är prins av Sverige och hertig av Värmland så någon svensk grevinnetitel blir det inte tal om för lilla Hellqvist. Ryker prinsesstiteln för henne försvinner sannolikt även hertiginnetiteln. Kan bli riktigt rörigt om CP hypotetiskt skulle avsäga sig sina titlar, undrar om Luxemburg isf rycker ut igen eller om de blir ”herr och fru Bernadotte”?
Citera
2026-02-24, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Kungen kan inte adla sen 1975, de tidigare prinsgrevetitlarna är formellt från Luxemburg, en slags ”tradition” sedan mååånga år (först ut att äkta en ofrälse och bli greve av Wisborg var Oscar Bernadotte nån gång runt 1890).

Marianne Bernadotte var inte bara frånskild utan också skådespelerska, något hon fick sluta med när hon gifte sig ”kungligt”. Hennes förste make var kinesisk-ungersk, son till en (tidigt avliden kinesisk) diplomat och växte upp i Stockholm som styvson till Alrik Sundén-Cullberg.

Sigvard gifte sig tre och skilde sig två gånger, det påverkade säkert också att han inte fick tillbaka prinstiteln.

OnT: prins CP har ingen grevetitel, han är prins av Sverige och hertig av Värmland så någon svensk grevinnetitel blir det inte tal om för lilla Hellqvist. Ryker prinsesstiteln för henne försvinner sannolikt även hertiginnetiteln. Kan bli riktigt rörigt om CP hypotetiskt skulle avsäga sig sina titlar, undrar om Luxemburg isf rycker ut igen eller om de blir ”herr och fru Bernadotte”?

Tack för förklaringen av grevetiteln.
Luxemburg med sina gedigna Storhertig Guillaume  och storhertiginnan Stéphanie. Kan väl aldrig tänka mig att de vill blanda sig i sveriges skandal.
Citera
2026-02-24, 11:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Tack för förklaringen av grevetiteln.
Luxemburg med sina gedigna Storhertig Guillaume  och storhertiginnan Stéphanie. Kan väl aldrig tänka mig att de vill blanda sig i sveriges skandal.

Ja, Stéphanie är av annat virke än vår Slitzerella! Hon har en perfekt utbildning och erfarenhet för en kvinnlig kunglighet (från engelska Wikipedia):

Education and career
Stéphanie attended the Dutch-language Sancta Maria de Ronse school and continued her education at Collège Saint-Odile in France. She then returned to Brussels for studies at L'Institut de la Vierge Fidèle, before taking up Russian language and literature in Moscow for a year.[6] She majored in German philology at the University of Louvain (UCLouvain) in Louvain-la-Neuve and also earned a master's degree at Humboldt University of Berlin.[1] She is fluent in French, Luxembourgish, English and German.[7]

While in Berlin, Stéphanie worked as an intern at the Walloon Export and Foreign Investment Agency under the sponsorship of the Belgian Embassy. When she returned to Belgium, she worked for an investment fund company in Brussels.[citation needed] Stéphanie studied art history at the Sotheby's Institute during her time with her husband in London from 2018 until 2019.[6]
Senast redigerad av Merwinna 2026-02-24 kl. 11:45.
Citera
2026-02-24, 11:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda

Barnen är bara kvartskineser, alltså? Konstigt, de ser VÄLDIGT kinesiska ut. Men de dragen och färgerna är väl dominanta.

Det är otroligt så det har ändrats! Marianne var i alla fall en RIKTIG skådespelerska, utbildad på den erkända Dramatens elevskola, som det alltid har varit mycket svårt att komma in på. Och sedan arbetade hon på Dramaten, en av våra nationalinstitutioner. Jag tycker inte att det är SÅ illa: teater har ju även samband med klassiska verk, litteratur, språk, bildning, konst, kultur...

Men nu på 2000-talet blev det plötsligt tillåtet för en kvinna som Sofia att gifta in sig i kungahuset, fast hon var PÅ ANDRA ÄNDEN av performance-skalan: ingen skådespelerska, ingen skådespelarutbildning alls, utan bara reality-TV där deltagarna väljs för att de ska vara utflippade så att det ska bli mycket drama, och vulgära nakenfoton...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in