• 1
  • 2
2010-05-30, 22:35
Bannlyst
Vad jag vet så blir det bara vanligare och vanligare här i Sverige att folk går runt och tuggar solrosfrön lite överallt och lämnar resterna efter sig. Men är det verkligen gott? Och är det onyttigt?

Jag som mer än gärna tuggar på någonting samtidigt som jag sitter vid datorn funderar på om detta kanske kunde bli ett alternativ om man ska slå på en film och man inte känner för att bara dricka vatten ur sin vattenflaska till den filmen.

Tack på förhand.
Citera
2010-05-30, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DONKEYDONKEY
Vad jag vet så blir det bara vanligare och vanligare här i Sverige att folk går runt och tuggar solrosfrön lite överallt och lämnar resterna efter sig. Men är det verkligen gott? Och är det onyttigt?

Jag som mer än gärna tuggar på någonting samtidigt som jag sitter vid datorn funderar på om detta kanske kunde bli ett alternativ om man ska slå på en film och man inte känner för att bara dricka vatten ur sin vattenflaska till den filmen.

Tack på förhand.
Det smakar väl rätt gott, men det är lite väl pyttigt tycker jag. Nej, men det är ganska gott faktiskt.
Citera
2010-05-30, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetGris
Det smakar väl rätt gott, men det är lite väl pyttigt tycker jag. Nej, men det är ganska gott faktiskt.

Du vet inte hurvida de är nyttiga eller inte då?
Tack för svaret.
Citera
2010-05-30, 23:56
Medlem
Tycker inte det är det minsta gott. Solrosfrön är torra och smakar bara lite salt.
Citera
2010-05-31, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-Telefon
Tycker inte det är det minsta gott. Solrosfrön är torra och smakar bara lite salt.

Tycker iofs att det låter perfekt som tilltugg då man ska sätta på en film vid datorn eller liknande. Bara det är lika nyttigt som det låter vill säga..
Citera
2010-05-31, 00:12
Medlem
wonderlands avatar
Jag gillar det för omväxlings skull, men ogillar att skala så jag brukar käka dom med skal...är säkert dåligt för kistan men men.

Sen beror ju på vad du menar med nyttigt, fettmässigt och kalorimässigt skiljer det sig inte ifrån jordnötter tror jag, men fröna innehåller ju bra fetter.
Det är väl det som är det nyttiga så att säga, inte så att det är kalorisnålt.
Senast redigerad av wonderland 2010-05-31 kl. 00:16.
Citera
2010-05-31, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DONKEYDONKEY
Tycker iofs att det låter perfekt som tilltugg då man ska sätta på en film vid datorn eller liknande. Bara det är lika nyttigt som det låter vill säga..

Tycker du bara det är gott så funkar det säkert bra som tilltugg vid datorn.

Edit: Inlägg 200!
Citera
2010-05-31, 00:50
Medlem
xeroc81s avatar
Nyttigt och nyttigt, sett ur energiinnehåll så är det likvärdigt med jordnötter och choklad då alla 3 ligger runt 600 kcal / 100g och en hög andel fett (40-50g) men så innehåller det ju en del nyttiga saker med.

Citat:
Det stämmer att solrosfrön är rika på omega-6 fetter. Fettfördelningen är ungefär 50% fleromättat, 14% enkelomättat och 8% mättat fett, där det fleromättade fettet består nästan helt av omega-6 fetter. Resterande procent utgörs av protein och kolhydrater.

Både omega-3 och omega-6 är essentiella fettsyror, alltså fettsyror som vi måste få i oss genom föda. De båda omegafamiljerna delar på samma redskap, samma enzymsystem, som ska göra om fettsyrorna till längre fettsyror, vilka då kan ingå i cellmembran och fungera som hormoner som bland annat påverkar kärlstorlek. Eftersom de använder samma enzymer gäller det att balansen mellan omega-3 och omega-6 är i balans. Om intaget av omega-6 är för högt hindrar det omega-3 från att bilda de längre fettsyrorna som kan fungera antiinflammatoriskt. Eftersom några av de produkter som bildas från omega-6 familjen påverkar blodkärlen att bli trängre och en ökad ihopklumpning av blodet ökar risken för hjärt och kärlsjukdom. Precis som du skriver! Omega-6/omega-3kvoten mellan fettsyrorna är omdiskuterad men bör i nuläget ligga någonstans kring 3:1. Även fettsyror som inte är essentiella kan påverka enzymsystemet såsom transfetter och mättat fett.
Citera
2010-05-31, 01:36
Medlem
revodnebs avatar
Goda ja, nyttiga - njae, i lagom dos kanske?

Min enda erfarenhet av solrosfrön är följande:
För en jackopapegoja är en diet på solrosfrön inga problem eftersom den har de enzymer som krävs för att bryta ner fettet. Ger du solrosfrön i samma mängd till exempelvis en amazon blir den fet som en gris efter ett tag då den saknar enzymet för nedbrytning. Våra inhemska fåglar bygger upp sina reserver med fett om vi matar dem med solrosfrön på vintern, på sommaren blir de feta av samma kost. Jag tror du ska ta det lite lugnt med solrosfröna, speciellt om du sitter mycket vid datorn. I lagom dos visst, men sitta o knapra dag ut och dag in är nog inte en bra idé.

Som xeroc81 sa, det är mycket kalorier i solrosfrön!
Citera
2010-05-31, 01:47
Medlem
BigOrangeBunnys avatar
Det är jättegott ja, perfekt alternativ om man är jordnötsallergiker & söker nåt som liknar peanuts

Jävligt salt men det är väl det enda "minus" jag kan komma på iallafall
Citera
2010-05-31, 23:10
Medlem
Traashs avatar
Att rosta solrosfrön tillsammans med salladskrydda är riktigt gott, prova det!
Citera
2010-09-19, 23:07
Medlem
Jag vet bara en som gillar att tugga på solrosfrön, nämligen Fox Mulder i Arkiv-X
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in