• 1
  • 2
2010-09-19, 23:53
Medlem
Misers avatar
aldrig riktigt gillat solrosfrön, särskilt inte eftersom en viss folkgrupp tycker det är så kul att fylla golvet med dem på stationen
Citera
2013-01-29, 17:29
Medlem
BurnThePriests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miser
aldrig riktigt gillat solrosfrön, särskilt inte eftersom en viss folkgrupp tycker det är så kul att fylla golvet med dem på stationen

det är tur att det inte är någon viss folkgrupp som börjat slänga hamburgerpapper eller godispåsar på marken vid stationen då.. då hade du ju knappt kunnat äta varken burgare eller godis sen!
Citera
2013-02-01, 17:40
Medlem
FlyingHorses avatar
Solrosfrön tilsammans med lite Fjäll-fil är både gott & nyttigt
Citera
2013-12-27, 00:19
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DONKEYDONKEY
Vad jag vet så blir det bara vanligare och vanligare här i Sverige att folk går runt och tuggar solrosfrön lite överallt och lämnar resterna efter sig. Men är det verkligen gott? Och är det onyttigt?

Jag som mer än gärna tuggar på någonting samtidigt som jag sitter vid datorn funderar på om detta kanske kunde bli ett alternativ om man ska slå på en film och man inte känner för att bara dricka vatten ur sin vattenflaska till den filmen.

Tack på förhand.
Det är en klassisk, traditionell blattegrej att tugga på solrosfrön och spotta ut skalet lite här och var. Svenskar sysslar inte med sådant.

Solrosfrön är riktigt nyttiga, innehåller mycket bra fett och har hög proteinhalt (dock inte fullvärdigt protein, tyvärr).

http://www.froguiden.se/solrosfron/

Jag gjorde precis en liter mjölk av cirka 100 gram solrosfrön, blev riktigt bra, betydligt godare än vanlig komjölk. Dock slår det inte sojabönor eller hampafrön i nyttighet (som man också kan göra bra mjölk av), men solrosfrön är helt klart bra grejer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in