Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-05-29, 18:37
  #1
Medlem
You-got-claweds avatar
Hej,

Jag ska på rättegång om 2 veckor där jag är anklagad för narkotikainnehav av normalgraden (0,49gram methedrone, jävla nazi-regler på den skitdrogen).

Jag är 22 år, inte tidigare dömd eller känd av polisen, har ett mycket seriöst jobb där jag går på provanställning, har lån och lägenhet. I rättegångspapperna från tingsrätten står det att efter en preliminär bedömning anser de att jag inte behöver tillgång till en offentlig advokat. Vad menas med det egentligen? Även, Narkotikabrott av normalgraden finns ju risk för fängelse. Är det troligt i detta scenario? Jag menar, fängelse för 0,49gram känns inte kul.
Citera
2010-05-29, 18:55
  #2
Medlem
terms avatar
Du riskerar inte fängelse utan kommer få en villkorlig dom med samhällstjänst. Är du inte tidigare straffad och har ett ordnat liv så kan någon annan påföljd inte komma ifråga för den mängden.
Citera
2010-05-29, 19:49
  #3
Medlem
You-got-claweds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av term
Du riskerar inte fängelse utan kommer få en villkorlig dom med samhällstjänst. Är du inte tidigare straffad och har ett ordnat liv så kan någon annan påföljd inte komma ifråga för den mängden.

Okej. Men varför anser tingsrätten att jag inte behöver en offentlig advokat? Är det bra eller dåligt?
Citera
2010-05-29, 20:00
  #4
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av You-got-clawed
Okej. Men varför anser tingsrätten att jag inte behöver en offentlig advokat? Är det bra eller dåligt?

Det står väl i beslutet?
Citera
2010-05-29, 20:02
  #5
Medlem
You-got-claweds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Det står väl i beslutet?

Nej, det står bara att efter en preliminär utredning anser de att jag inte behöver tillgång till en offentlig advokat.
Citera
2010-05-29, 20:20
  #6
Medlem
Är det inte så att i brottmål av ett visst straffvärde av det lägre slaget så har inte rätt till att få en försvarare på statens bekostnad?
Citera
2010-05-29, 20:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gverra
Är det inte så att i brottmål av ett visst straffvärde av det lägre slaget så har inte rätt till att få en försvarare på statens bekostnad?

Gränsen går vid sex månaders fängelse. Kan brottet leda till högre straff ska offentlig försvarare utses på den misstänktes begäran (21 kap 3a § rättegångsbalken).

Om så inte är fallet finns vissa omständigheter i samma lagrum som ger rätt till offentlig försvarare:

"1. om den misstänkte är i behov av försvarare med hänsyn till utredningen om brottet,
2. om försvarare behövs med hänsyn till att det är tveksamt vilken påföljd som skall väljas och det finns anledning att döma till annan påföljd än böter eller villkorlig dom eller sådana påföljder i förening, eller
3. om det i övrigt föreligger särskilda skäl med hänsyn till den misstänktes personliga förhållanden eller till vad målet rör."
Citera
2010-05-29, 22:31
  #8
Medlem
terms avatar
Du har inte rätt till (och inte behov av) advokat eftersom du har erkänt (iaf om jag tolkar dig rätt) och påföljdsvalet är uppenbart.
Citera
2010-05-29, 22:35
  #9
Medlem
You-got-claweds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av term
Du har inte rätt till (och inte behov av) advokat eftersom du har erkänt (iaf om jag tolkar dig rätt) och påföljdsvalet är uppenbart.

Jo, det stämmer. Men jag tänkte att jag eventuellt skulle kunna behöva en advokat för att förhandla ner straffet.
__________________
Senast redigerad av You-got-clawed 2010-05-29 kl. 23:23.
Citera
2010-05-29, 23:21
  #10
Medlem
vad jag anser så brukar dom flesta domstols besluten ge domen samhällstjänst nar de gäller ringa narkotika brott, finns självklart olika bedömingsgrader på olika punkter de vill säga vad de är för typ av drog och hur stor mängd det är.

i ditt fall så rör det sig om ganska lite narkotika men det spelar ingen roll om det är lite eller mycket narkotika , narkotika skall alltid tas på största allvar då det tar många människors liv varje år.

sluta med droger genast för de kommer bara efterfölja med problem med lagen. de ger bara ett rus för stunden men totalförstör ditt inre och man dör i förtid, i många fall kan de leda till att blodkärl försvagas och hjärtat kan förstoras, ville nämna detta så att du kan ta dig en funderare om narkotika. inget ont om dig nu

i rätten erkänn innehavet av narotikan + att om du ljuger kan de sluta med låång process i rättsalen och straffet förvärras.

vad gäller de där med advokat punkten så menar dom att de inte är någon större rättsprocess de vill säga att i sånna här fall kommer du få en varning och kanske böter och samhällstjänst.
Citera
2010-05-29, 23:27
  #11
Medlem
You-got-claweds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrille885
vad jag anser så brukar dom flesta domstols besluten ge domen samhällstjänst nar de gäller ringa narkotika brott, finns självklart olika bedömingsgrader på olika punkter de vill säga vad de är för typ av drog och hur stor mängd det är.

i ditt fall så rör det sig om ganska lite narkotika men det spelar ingen roll om det är lite eller mycket narkotika , narkotika skall alltid tas på största allvar då det tar många människors liv varje år.

sluta med droger genast för de kommer bara efterfölja med problem med lagen. de ger bara ett rus för stunden men totalförstör ditt inre och man dör i förtid, i många fall kan de leda till att blodkärl försvagas och hjärtat kan förstoras, ville nämna detta så att du kan ta dig en funderare om narkotika. inget ont om dig nu

i rätten erkänn innehavet av narotikan + att om du ljuger kan de sluta med låång process i rättsalen och straffet förvärras.

vad gäller de där med advokat punkten så menar dom att de inte är någon större rättsprocess de vill säga att i sånna här fall kommer du få en varning och kanske böter och samhällstjänst.

Tack för svaret. Jag skulle inte vilja påstå att jag är en missbrukare. Jag partyknarkar kanske en kväll i månaden, om ens det. Jag har även erkänt innehav tidigare, vilket jag även kommer att göra i rätten. Dock skulle jag vilja veta vad de tar i åtanke vid eventuellt straff.

Konkreta tips på vad jag som åtalad kan nämna under rättegången för att mildra mitt straff? Jag visste inte om att Methedrone var narkotikaklassat vid tillfället t ex. Har de sådant i åtanke? Eller att allt knark egentligen inte var mitt, dvs jag blev 'övertalad av grupptrycket' att ha alla mina vänners narkotika i min ficka. Att jag t ex haft ångest och svårt att sova pga detta etc etc.
Citera
2010-05-29, 23:37
  #12
Medlem
Morgonrodnads avatar
Släpa dig iväg till någon program för missbrukare, visa att det går bra och att du vill komma bort från skiten. (Att påstå att du inte är missbrukare misstänker jag är rena döden här.)

Har du talat med frivården ännu? Vad de har att säga är av stor vikt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback