Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-26, 18:36
  #1
Medlem
Tobiaslindgrens avatar
Finns de i verkligheten?

Länk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Price/wage_spiral

Mannen bakom den geniala boken Economics in One Lesson ansåg i alla fall att så inte är fallet.
__________________
Senast redigerad av Tobiaslindgren 2010-05-26 kl. 18:59.
Citera
2010-05-26, 18:58
  #2
Medlem
Starvids avatar
Vi hade väl just en sådan i Sverige på 70- och 80-talen?
Citera
2010-05-26, 19:04
  #3
Medlem
Tobiaslindgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Vi hade väl just en sådan i Sverige på 70- och 80-talen?

Var det inte snarare så att man tryckte fler pengar just på grund av att lönerna var satta över marknadsvärdet. På så sätt blev inflationsfarhågorna en skälvuppfyllande profetia. Men har ingen data när det kommer till detta. Jag tycker bara det verkar skumt.
Citera
2010-05-26, 19:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslindgren
Finns de i verkligheten?

Länk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Price/wage_spiral

Mannen bakom den geniala boken Economics in One Lesson ansåg i alla fall att så inte är fallet.
Nej, de finns inte och jag skulle vilja säga att det inte ens är möjligt.

SAF påstod i en kampanj på 70-talet att det var så. Vem som lurat i dom det vet jag inte men det passade väl deras syften.

När USA släppte kopplingen mot guld så hade dom pressat för mycket pengar och en period av inflation vidtog. Den pågick anda tills dåvarande FED-ordföranden Volcker beslöt att sätta stopp för den 1981-83. 81 var den runt 13% i USA och föll sedan drastiskt.
Det Volcker gjorde var att stoppa penningmängdsökningen. Och lät istället räntan flyta.
Fed Funds drog iväg till 20% och inflationen föll ned till ca 3%. Och sedan dess har CPI hållit sig i de trakterna.
(Obs att M1 slutade inte att öka utan den ökade bara långsammare).

Jag tror Volcker orsakade de mest omfattande demonstrationerna och protesterna någonsin i USA.

Andra länder, som Sverige, ville naturligtvis inte att SEK skulle stiga mot USD alltför mycket. Därför såg man till att hålla inflation i samma härad här också.
Citera
2010-05-26, 20:53
  #5
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslindgren
Var det inte snarare så att man tryckte fler pengar just på grund av att lönerna var satta över marknadsvärdet. På så sätt blev inflationsfarhågorna en skälvuppfyllande profetia. Men har ingen data när det kommer till detta. Jag tycker bara det verkar skumt.
Njae alltså, på 70-talet gav oljekrisen inflationschock, på 80-talet hav överhettningen inflationschock.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback