2011-01-09, 10:15
Medlem
Glöm inte bort Neato, Den är lite mer intelligent än Roomba och kommer ihåg var den har städat istället för att bara bränna runt slumpmässigt.
http://www.neatorobotics.com/
Citera
2011-01-09, 13:25
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morris
Glöm inte bort Neato, Den är lite mer intelligent än Roomba och kommer ihåg var den har städat istället för att bara bränna runt slumpmässigt.
http://www.neatorobotics.com/
Tack för tipset! (Och även för infon om att Roomba är stendum. Jag vill inte ha en lobotomerad dammsugare, då får det bli något annat :-) )
Citera
2011-08-03, 17:58
Medlem
kvistlacks avatar
Kan man få en liten uppdatering? Vad har ni för maskin? Nöjda? Plus och minus?

Jag är just nu inne på att skaffa en Roomba 581, men tydligen är en 700-serie på gång så jag kanske ska vänta några månader? Hur stor är själva laddenheten? Kan man ha den stående lite undanskymd under en soffa eller säng? Värt att köpa till en Aerovac-grej, vad det nu är?
Citera
2011-08-03, 20:27
Medlem
Darkwing Ducks avatar
För någon månad sedan köpte jag en Samsung Navibot 8855. Det är en utgående modell då 8895 "Silencio" är på gång att lanseras i Sverige, men efter en del läsande på engelsk- och tyskspråkiga forum om dammsugarrobotar så kom jag fram till att det var en bra deal. 8855:an har fått åtskilliga uppgraderingar i hård- och mjukvara under det ca 1,5 år den har funnits, och nu var de största skillnaderna att Silencion har något lägre ljudnivå och möjlighet att programmera veckodagar. Men den äldre har två "fyrtorn" i stället för bara ett i paketet, och gick att köpa 2-3 tusenlappar billigare.

Hur som helst, än så länge är jag nöjd. De här maskinerna (bortsett från Electrolux) sopar ju mer än de suger upp dammet, men resultatet blir för det mesta bra. Sandkorn, matrester som riskorn m.m. går galant. Väldigt lätta små föremål, som frigolitkorn, flyger däremot bara iväg och blir inte bortstädade. "Vanligt" damm (grå tussar) försvinner ibland, ibland flyttas de bara runt. Men om man kör dammsugaren nästan dagligen så blir det rent.

Navibotarna har en fantastisk förmåga att trassla in sig i sladdar. Det kan gå väl ifall sladden ligger löst längs med en vägg, men för att vara säker på att slippa sådana stopp blir man tvungen att fästa sladdarna vid golvlister eller liknande.

Trösklar är ett hinder. I vår lägenhet har vi två varianter - låga, ca 1 cm höga trösklar kör den över galant, men de traditionella trösklarna med "trappsteg" som är upp till ca 3 cm höga kan den i bästa fall köra över bara åt ena hållet. Då får man helt enkelt bära maskinen till ett rum, sätta igång den och stänga dörren.

Den har fastnat på en del andra låga (ca 2 cm höga) saker som rörramar till stolar och bord, och en liten tidningshög där magasinen bara gled runt på varandra och fick roboten att förlora greppet. Och några gånger har den inte kunnat lista ut hur den skall köra ut från virrvarret av stolsben under köksbordet.

Vi har småbarn, så vi har fått skärpa oss lite med att röja undan leksakerna som de har spritt ut för att ge fri väg åt dammsugaren. Och 1,5-åringen är lite rädd för den när den kör, men det är inget stort problem eftersom ingen brukar vara hemma när den städar.
Senast redigerad av Darkwing Duck 2011-08-03 kl. 20:56.
Citera
2011-08-06, 12:26
Moderator
Protons avatar
Jag bumpar tråden jag med nu, eftersom jag är nybliven ägare till en Roomba 581.

Måste säga att jag hittills är väldigt nöjd med inköpet. Jag har ställt den på ett schema som innebär att den halv 9 varannan dag svischar runt i mn lägenhet. Jag har inga trösklar i den här lägenheten, men väl en matta under tv-bordet, men den ställer inte till några problem alls.

Jag märkte att jag blev tvungen att ställa upp fyrarna i dörrposten för att de skulle funka som fyrar betraktat och roboten lyckades köra fast en gång över en vikstol som jag har som köksstol, men bortsett från dessa små missöden är jag riktigt nöjd med min roomba. Den får för övrigt med sej förvånansvärt mycket ludd från mattan varje gång, så om ett tag kanske mattan blir tunnare

Roboten klarade till och med att undvika att trassla in sej i högtalarsladdarna jag har under skrivbordet. Stjärna i kanten för det.

Dörrmattan jag har i hallen brukar jag bli tvungen att flytta tillbaka till sin plats efter städcykeln, eftersom roboten tar med sej den lite granna i hallen, det är dock ingen större fara, för ren blir den ju.

Allt som allt är jag väldigt nöjd med mitt inköp. Kan inte se direkt att den missar jättemycket smuts nånstans.
Citera
2011-08-06, 12:55
Medlem
kvistlacks avatar
Tack Darkwing och Proton för givande recensioner och synpunkter. Är som sagt , av lite oklar anledning, inne på en Roomba 581 och när jag var på Mediamarkt igår i annat ärende så hade de just deras maskinpark igång på ett litet podium. Har en del frågor efter det. Verkade förhållandevis högljudda, kanske tystare än en vanlig dammsugare men betydligt högre än en robotgräsklippare (nu kan man kanske ifrågasätta varför jag jämför med en sådan). Hur som helst, vad tycker ni om ljudvolymen? Har ni maskinerna igång när ni är hemma eller får den sköta städningen när ni är borta?

Roombas maskiner verkar enbart borsta, är det så? Inget sug alls? Samma med Samsungs?

Var har ni placerat laddenheten? Kan man ställa den under en soffa/säng?

Hur stor yta klarar de av? Jag har ett enplanshus på drygt 200 m2 med en dammsugningsbar yta på kanske 180 m2 (inga trösklar). Fixar en maskin det på en arbetsdag? Hur tänker den, "ok, nu har jag klarat av sovrumsdelen idag så imorgon kör jag ut åt höger mot vardagsrum och matsal, ska bara ta en fika först"?
Citera
2011-08-06, 14:41
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvistlack
Verkade förhållandevis högljudda, kanske tystare än en vanlig dammsugare men betydligt högre än en robotgräsklippare (nu kan man kanske ifrågasätta varför jag jämför med en sådan). Hur som helst, vad tycker ni om ljudvolymen? Har ni maskinerna igång när ni är hemma eller får den sköta städningen när ni är borta?
Vår låter lite grand, men den är ändå bra mycket tystare än en vanlig dammsugare. När det är dags att göra en punktinsats någonstans så är det inga problem med ljudnivån. Däremot får den oftast vara igång när ingen är hemma, bland annat för att den är i vägen om man vill vara i samma rum, och för att ungarna alltid är i vägen för dammsugaren.

Citat:
Roombas maskiner verkar enbart borsta, är det så? Inget sug alls? Samma med Samsungs?
Samsungs borstar också, det finns en liten sugeffekt men den är mest till för att samla allt damm i behållaren.

Citat:

Under en byrå, lagom djup för att dammsugaren inte sticker ut. Det finns inte så mycket fritt utrymme runt laddstationen som man bör ha enligt manualen, men det är inga som helst problem eftersom dammsugaren ändå navigerar in/ut utan att fastna.

Citat:

Hur stor yta klarar de av? Jag har ett enplanshus på drygt 200 m2 med en dammsugningsbar yta på kanske 180 m2 (inga trösklar). Fixar en maskin det på en arbetsdag? Hur tänker den, "ok, nu har jag klarat av sovrumsdelen idag så imorgon kör jag ut åt höger mot vardagsrum och matsal, ska bara ta en fika först"?
Samsung påstår att Naviboten skall klara upp till 100 kvm (90 minuter) på en laddning, men jag tror att vår snarare gör ca 60-70 kvm innan den behöver ladda om på grund av alla hinder som den behöver leta sig runt. Den kör sedan tillbaka till laddstationen, laddar ett par timmar och fortsätter där den slutade - en gång. Under en dag är det alltså tveksamt om den hinner med hela 200 kvm utan att någon trycker igång den igen, eller att man kombinerar en manuell start och därefter en timerstyrd, samt använder fyrarna för att prioritera olika delar av våningsplanet.
Senast redigerad av Darkwing Duck 2011-08-06 kl. 14:44.
Citera
2011-08-06, 20:58
Moderator
Protons avatar
Citat:
Tack Darkwing och Proton för givande recensioner och synpunkter. Är som sagt , av lite oklar anledning, inne på en Roomba 581 och när jag var på Mediamarkt igår i annat ärende så hade de just deras maskinpark igång på ett litet podium. Har en del frågor efter det. Verkade förhållandevis högljudda, kanske tystare än en vanlig dammsugare men betydligt högre än en robotgräsklippare (nu kan man kanske ifrågasätta varför jag jämför med en sådan). Hur som helst, vad tycker ni om ljudvolymen? Har ni maskinerna igång när ni är hemma eller får den sköta städningen när ni är borta?

Roomba har en snarlik konstruktion med borstar, samt en mindre sugeffekt för mindre partiklar antar jag. Det samlas en hel del i behållaren iaf.

Jag har en "nisch" i min lägenhet som jag inte vet riktigt vad jag ska göra med så laddaren fick hamna där. Denna nisch är belägen halvvägs bakom min soffa. Trots denna placering har min robot alltid stått där när jag kommit hem på dagarna när den har kört.

Jag provade att ha den igång ett tag precis när jag köpte den, men jag tyckte den väsnades rätt mycket så jag gick hemifrån ett tag istället. Av den anledningen har jag den på ett schema som gör att den startar en halvtimme efter det att jag gått till jobbet på veckodagarna. Då märker jag det liksom ändå inte

Upptäckte idag att det ar lite pyssel med att ta ur borstarna och rengöra dessa från allt damm som samlats i dem och virat sej runt borstaxeln närmast borstdrivningen. Tog kanske 20 minuter att få bort dammet från borstarna occh pilla loss dammet på axlarna, men värre än så var det inte och jag tror jag kan klara att fixa med städningen 20 minuter per vecka

Jag köpte min roomba från robotexperten btw, de hade tydligen nån slags kampanj just nu som gjorde att man fick med en XL-behållare och en extra fyr på kuppen. 4500 gav jag för hela kalaset och då ingick frakten(från danmark konstigt nog). Osäker på om det går att få det så jättemycket billigare nån annastans.

Min lägenhet är på 50 kvadrat och den klaras av på en laddning vad jag vet. Inte helt säker på att roomba kan hitta tillbaka dit den slutade innan laddningen om den blir tvungen att återvända innan städningen är klar. Det som avgjorde valet i mitt fall mellan samsung och roomba var att samsung-roboten verkade inte riktigt tycka om att gå längst med väggarna, iaf gjorde den inte det på de videos på tuben jag hittade. DarkwingDuck kanske har annan info om det?
Senast redigerad av Proton 2011-08-06 kl. 21:04.
Citera
2011-08-07, 10:43
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Det som avgjorde valet i mitt fall mellan samsung och roomba var att samsung-roboten verkade inte riktigt tycka om att gå längst med väggarna, iaf gjorde den inte det på de videos på tuben jag hittade. DarkwingDuck kanske har annan info om det?
I standardläget (Auto) kör Navibot i ett serpentinmönster, som inte nödvändigtvis är parallellt med väggarna utan den kan komma in mot en vägg i en sned vinkel. Då snurrar den 90 grader, kör ca 25 cm, vrider sig tillbaka 90 grader åt andra hållet och kör mot väggen igen, vänder 180 grader och drar iväg till motsatta sidan av rummet. Så det blir små triangelformade ytor där den missar en gnutta, men det är marginellt.

Navibot brukar alltid upptäcka en vägg med IR-sensorerna, och bromsar in ett par centimeter ifrån den. Men sidoborstarna når ändå fram till väggen.

Det finns ett "Edge"-läge, där den kryper runt längs med väggarna, men det går mycket långsammare än normalt.

Hur fungerar Roomba, kör den alltid längs med väggarna?
Citera
2011-08-07, 11:05
Medlem
Xius avatar
I våras kom Roomba med uppdaterade versioner som inte verkar säljas i Sverige ännu. De verkar mest säljas direkt av företaget.
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2388512,00.asp
Citera
2011-08-07, 11:19
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
I standardläget (Auto) kör Navibot i ett serpentinmönster, som inte nödvändigtvis är parallellt med väggarna utan den kan komma in mot en vägg i en sned vinkel. Då snurrar den 90 grader, kör ca 25 cm, vrider sig tillbaka 90 grader åt andra hållet och kör mot väggen igen, vänder 180 grader och drar iväg till motsatta sidan av rummet. Så det blir små triangelformade ytor där den missar en gnutta, men det är marginellt.

Navibot brukar alltid upptäcka en vägg med IR-sensorerna, och bromsar in ett par centimeter ifrån den. Men sidoborstarna når ändå fram till väggen.

Det finns ett "Edge"-läge, där den kryper runt längs med väggarna, men det går mycket långsammare än normalt.

Hur fungerar Roomba, kör den alltid längs med väggarna?
Vad jaghar sett har navibot ett till synes mer "strukturerat" sätt att köra på, roomba kör i det avseendet lite mer hipp som happ, men den kör alltid efter väggarna förr eller senare ja.

Aha, det blir alltså inte en "dammrand" som jag fick för mej? Tyckte det såg ut som om den stannade en bra bit från väggen..

Som nån dessutom påpekade har ju roomba 700-serien börjat säljas i staterna nu av irobot själva, vet dock inte alls när den kommer till sverige, verkar inte som om nån annan vet heller för den delen.
Citera
2011-08-07, 12:29
Medlem
kvistlacks avatar
Hmmmm, det här blev lite svårt helt plötsligt, Roomba eller Navibot? Låter trots allt som om Roomba är lite bättre längs väggarna (?), där ju dammet lägger sig. Men å andra sidan verkar ju Naviboten ha betydligt bättre koll på var den varit, vilket ju är ett måste i ett hus med stora ytor fördelade på flera rum som den inte hinner städa på en laddning (?).

Till Roomban "får man även ett ett comando center som gör att du kan styra alla robotens funktioner från soffan, sängen eller medan du lagar mat" vilket ju låter toppen. Eller nåja. Hur som helst, exakt VAD är det man styr med den där centralen? Kan man styra den mot en annan del av huset?

Ett par frågor till: Hur ofta får ni "komplementdammsuga" med vanlig dammsugare? Längs väggarna, under möbler eller var?

Någon skrev att eftersom man dammsuger så ofta så behövs det inte dammas så ofta eftersom det inte finns så mycket damm på golven som kan röras upp och lägga sig på hyllor etc. Vad är er uppfattning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in