Citat:
Ursprungligen postat av kvistlack
Tack Darkwing och Proton för givande recensioner och synpunkter. Är som sagt , av lite oklar anledning, inne på en Roomba 581 och när jag var på Mediamarkt igår i annat ärende så hade de just deras maskinpark igång på ett litet podium. Har en del frågor efter det. Verkade förhållandevis högljudda, kanske tystare än en vanlig dammsugare men betydligt högre än en robotgräsklippare (nu kan man kanske ifrågasätta varför jag jämför med en sådan). Hur som helst, vad tycker ni om ljudvolymen? Har ni maskinerna igång när ni är hemma eller får den sköta städningen när ni är borta?
Roombas maskiner verkar enbart borsta, är det så? Inget sug alls? Samma med Samsungs?
Var har ni placerat laddenheten? Kan man ställa den under en soffa/säng?
Hur stor yta klarar de av? Jag har ett enplanshus på drygt 200 m2 med en dammsugningsbar yta på kanske 180 m2 (inga trösklar). Fixar en maskin det på en arbetsdag? Hur tänker den, "ok, nu har jag klarat av sovrumsdelen idag så imorgon kör jag ut åt höger mot vardagsrum och matsal, ska bara ta en fika först"?
Roomba har en snarlik konstruktion med borstar, samt en mindre sugeffekt för mindre partiklar antar jag. Det samlas en hel del i behållaren iaf.
Jag har en "nisch" i min lägenhet som jag inte vet riktigt vad jag ska göra med så laddaren fick hamna där. Denna nisch är belägen halvvägs bakom min soffa. Trots denna placering har min robot alltid stått där när jag kommit hem på dagarna när den har kört.
Jag provade att ha den igång ett tag precis när jag köpte den, men jag tyckte den väsnades rätt mycket så jag gick hemifrån ett tag istället. Av den anledningen har jag den på ett schema som gör att den startar en halvtimme efter det att jag gått till jobbet på veckodagarna. Då märker jag det liksom ändå inte
Upptäckte idag att det ar lite pyssel med att ta ur borstarna och rengöra dessa från allt damm som samlats i dem och virat sej runt borstaxeln närmast borstdrivningen. Tog kanske 20 minuter att få bort dammet från borstarna occh pilla loss dammet på axlarna, men värre än så var det inte och jag tror jag kan klara att fixa med städningen 20 minuter per vecka
Jag köpte min roomba från robotexperten btw, de hade tydligen nån slags kampanj just nu som gjorde att man fick med en XL-behållare och en extra fyr på kuppen. 4500 gav jag för hela kalaset och då ingick frakten(från danmark konstigt nog). Osäker på om det går att få det så jättemycket billigare nån annastans.
Min lägenhet är på 50 kvadrat och den klaras av på en laddning vad jag vet. Inte helt säker på att roomba kan hitta tillbaka dit den slutade innan laddningen om den blir tvungen att återvända innan städningen är klar. Det som avgjorde valet i mitt fall mellan samsung och roomba var att samsung-roboten verkade inte riktigt tycka om att gå längst med väggarna, iaf gjorde den inte det på de videos på tuben jag hittade. DarkwingDuck kanske har annan info om det?