Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-24, 21:24
  #1
Medlem
xallos avatar
Hur bra är dem? Vår polska börjar bli till åren och vi har inte lust att skaffa en ny då vi litar på henne, tänkte underlätta för henne med en robotdammsugare som tar bort det värsta innan hon kommer.

Samsung, electrolux osv, hur bra fungerar dem? Någon som vet?
Citera
2010-05-24, 21:27
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Hur bra är dem? Vår polska börjar bli till åren och vi har inte lust att skaffa en ny då vi litar på henne, tänkte underlätta för henne med en robotdammsugare som tar bort det värsta innan hon kommer.

Samsung, electrolux osv, hur bra fungerar dem? Någon som vet?

När jag kollat har alla säljare sagt att electrolux är den bästa och pålitliga men den kostar ju lite mer, annars är i-robot en billigare variant men den verkar vara lite si och så med kvaliten
Citera
2010-05-24, 21:42
  #3
Moderator
rotadents avatar
Det jag har sett av robotdammsugare har gett mig uppfattningen att de är skräp. En bekant hade en sån som var bedrövlig. Nu minns jag inte märke och det var några år sen så helt kategorisk ska jag väl inte vara, men det känns som en produkt som behöver lite mer jobb...

Finns ju lite att läsa (kollade själv upp det för ett tag sen, vem vill inte slippa dammsuga):
http://www.smartson.se/test/hushall/...om-en-dans.htm
ftp://ftp.idg.se/pfa/extramaterial/pdf/063pfa0408.pdf

Testerna jag läste övertygade mig om att skippa det och göra något roligare för pengarna...
Citera
2010-05-25, 10:12
  #4
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det jag har sett av robotdammsugare har gett mig uppfattningen att de är skräp. En bekant hade en sån som var bedrövlig. Nu minns jag inte märke och det var några år sen så helt kategorisk ska jag väl inte vara, men det känns som en produkt som behöver lite mer jobb...

Finns ju lite att läsa (kollade själv upp det för ett tag sen, vem vill inte slippa dammsuga):
http://www.smartson.se/test/hushall/...om-en-dans.htm
ftp://ftp.idg.se/pfa/extramaterial/pdf/063pfa0408.pdf

Testerna jag läste övertygade mig om att skippa det och göra något roligare för pengarna...
Det är skräp, lägg pengarna på nån thailändare som städar ditt hem istället..
Citera
2010-05-25, 14:41
  #5
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det är skräp, lägg pengarna på nån thailändare som städar ditt hem istället..

Nja, det är inte jag som ska köpa. Och Xallo verkade köra polack istället för thailändska Men i övrigt håller jag med dig, det verkar inte bättre än att det är ett tag kvar innan maskinerna klarar att städa ordentligt själva...
Citera
2010-05-25, 19:08
  #6
Medlem
hottentots avatar
Jag har någon billig robotdammsugare och den funkar nog vettigt om man inte har några mattor, väldigt låga trösklar, inga lösa sladdar och möbler som inte har ca:10cm markfrigång.

I mitt hem är den värdelös då den fastnar så fort vissa mattkanter är lite uppvikta och ibland fastnar den vid trösklarna och den har fastnat under soffan någon gång också men har du väldigt minimalistiskt hemma så kanske det skulle gå.

Min "dammsugare" har gått ungefär 5min sen jag fick den för flera år sedan, så bra är den.
Citera
2010-05-26, 06:52
  #7
Medlem
Rothmans avatar
Jag har denna i min lgh och det är den andra bästa investeringenn jag gjort i hela mitt liv. (Min DeWalt skruvdragar är No 1)

http://www.tretti.se/hushallsapparat...ung-vcr8845t3a

Man bör dock veta att alla robotdammsugare inte kan städa bakom TV:n om du har en låg TV-bänk osv. Nu har jag inga trösklar i min lgh så jag slipper det problemet. Jag renoverade också min lgh nyligen så lösa kablar är heller inga problem längre då jag satt uttag där de behövs.

Jag är kille så mattor finns inte i lägenheten och kommer aldrig att finnas.

Min NaviBot har aldrig fastnat någon gång men det beror på att jag har fixat bort "hindren" innan. Vidare är det inga problem för dammsugaren att ta upp smuts men det går ju inte att jämföra den med en vanlig dammsugare.

Man bör också köra den så ofta det går, det varannan dag. Jag programmerar min att starta 2h efter att jag gått till jobbet. Finns dock en grej som just min modell är kass på och det är att återvända till laddstationen, den hittar dit men kan ta 2-3 min för den att komma "rätt" på det.
Citera
2010-05-27, 02:36
  #8
Medlem
Köpte en sån där I-robot Roomba för typ 5 lax. Suger. Fungerar kanske om man bor i en etta utan möbler.
Citera
2010-05-27, 09:39
  #9
Medlem
actionbents avatar
Efter fem år tjänst har min Roomba lämnat in, sörj och saknad. Visst får man dra ut den vanliga damsugaren ibland men vardags städningen skötte den okey, lite pillig att tömma var den kan jag erkänna och någon glömd sladd till mobilladdare har den "ätit" under åren.
Nästa får nog bli en E-lux fast att det svider i plånboken.
Citera
2010-05-27, 10:34
  #10
Avstängd
PerZerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det är skräp, lägg pengarna på nån thailändare som städar ditt hem istället..
Dessutom så får man ju dra av för det.
Citera
2010-08-15, 18:22
  #11
Medlem
Tänkte själv köpa Trilobit från Electrolux, men fick veta att tillverkningen upphört. Enligt försäljaren något problem med batteriet. Skall enligt uppgift planeras en ny variant av denna robotdammsugare, men det är förstås oklart hur länge det tar.
Själv köpte jag en Samsung NaviBot istället. Fungerar bra efter sina förutsättningar. Inga tjocka mattor på golvet, inte för höga trösklar och inga elsladdar på golvet. Klarar däremot utmärkt av att inte ramla nedför trappor. Bäst resultat blir det om man kör den ofta, jag kör varannan dag på nedre respektive övervåningen, tidsinställt.
Citera
2011-01-09, 02:02
  #12
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Jag skulle vilja bumpa tråden. Funderar nämligen själv på att köpa någon av de bättre modellerna från Samsung eller Roomba, och hoppas att det är lite fler som har testat sådana här manicker nu. Vad säger ni som har dammsugarrobotar? Sopar de rent? Hittar de alla öppna ytor i rummen? Klarar de att ta sig över låga trösklar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback