Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-24, 21:11
  #1
Medlem
Mycket möjlig en lite smådålig rubrik, men kom inte på något mer passande.

Hursomhelst
Ponera följande: Du har av någon anledning fått din mage uppskuren (bortse från smärtan av att ha magen öppnad) och sitter med ett par meter tarm i handen. Din kompis tar lite tarm, går iväg en meter och nyper dig därefter relativt hårt i den.

Nu till frågan; Var gör det ont? Kommer smärtan fortfarande kännas som att den kommer från "magen" eller kan kroppen känna av att ens tarmar är 1 meter utanför dess ordinarie plats?
Citera
2010-05-24, 21:17
  #2
Medlem
Vivvis avatar
Och anledningen till att du undrar är ?
Citera
2010-05-24, 21:18
  #3
Medlem
Intressant faktiskt, man borde kunna dra ut tarmen minst ett par meter. Måste kännas lite underligt, men samtidigt så tror jag inte man har speciellt mycket känsel i tarmen.
Citera
2010-05-24, 21:30
  #4
Medlem
Korrekt svar är : Ingenstans.
Tarmen har inte den typen av känsel. Ofta gör det ont i naveltrakten eller liknande vid tarmsmärta, men det är diffust.
Citera
2010-05-24, 21:36
  #5
Medlem
toydolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Korrekt svar är : Ingenstans.
Tarmen har inte den typen av känsel. Ofta gör det ont i naveltrakten eller liknande vid tarmsmärta, men det är diffust.
Tror det är fel tråd att vara realistisk i.


Om du har armen nära kroppen och nyper dig i fingret. Sedan håller du armen rakt ut och ber någon nypa dig, vad känner du för skillnad?
Citera
2010-05-24, 21:43
  #6
Medlem
xeroc81s avatar
https://www.flashback.org/t626664

En del funderingar från den tråden
det bästa svaret är nog:

Citat:
Det skulle kännas som ett stick inuti magen, eftersom som du själv skrev, kroppen inte tar hänsyn till var tarmarna befinner sig, utan var de borde sitta.

Dessutom är nervinervationen i tarmen autonom, vilket betyder att smärtlokalisation och specificitet inte är speciellt bra.
Citera
2010-05-24, 21:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xeroc81
https://www.flashback.org/t626664

En del funderingar från den tråden
det bästa svaret är nog:

Asch då. Och jag som trodde jag sökt ordentligt
Men där ser man, var nog så jag anade. Men det måste kännas, hypotetiskt, grymt konstigt att det gör ont någon annanstans än där man blir skadad. Även om man nu har annat att tänka på med tarmarna ett par meter utanför magen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback