Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-05-24, 17:26
  #1
Medlem
weylands avatar
Tjena, jag fick nyligen ett tungt samtal från en gammal vän som var rätt krossad över ett besked han hade fått, tänkte att ni på FB kunde hjälpa mig att få lite klarhet i frågan.

Anledningen att min vän var helt krossad var att hans numera ex-flickvän hade kommit, ett halvår efter aborten, och slängt lite "fakta" i hans ansikte som hon undanhållit för honom. Nämligen vilken kön hans barn skulle haft om hon valt att ha kvar babyn.

Jag har dålig koll på vad som gäller kring abort och hade inte riktigt mage att sitta och pumpa min polare på en massa fakta. Men som jag förstod det så var det inte en sen abort alltså borde hon varit innan vecka 13.

Är det då normalt att hon får veta vilken kön det är på fostret innan eller till och med efter aborten?

Personligen tror jag att kvinnan i fråga bara är ute efter att såra min vän och i ren ondska hittar på det här. Men det kan jag såklart inte säga till min vän utan att bygga det på lite fakta.
Citera
2010-05-24, 17:30
  #2
Medlem
lingonsoppas avatar
http://se.babycenter.com/pregnancy/a...rasoundexpert/

Citat:
Fostrets könsorgan börjar både hos flickfoster och pojkfoster som en liten knopp eller svullnad som kallas genital papill. Om fostret är ett pojkfoster börjar testosteron bildas kring sjunde graviditetsveckan, vilket gör så att 'knoppen' börjar växa och utvecklas till penis och pung. Hos flickfoster bildar genitalpapillen istället klitoris och blygdläppar.

Detta sker gradvis och det är först från graviditetsvecka 11 som det går att se skillnad.

Tror knappast barnmoskarn avslöjar sådan information efter aborten.
Citera
2010-05-24, 17:33
  #3
Medlem
23838s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonsoppa
http://se.babycenter.com/pregnancy/a...rasoundexpert/



Tror knappast barnmoskarn avslöjar sådan information efter aborten.

Så en erfaren läkare skulle alltså kunna se skillnaden om aborten skedde vid vecka 10-12?
Citera
2010-05-24, 17:35
  #4
Medlem
lingonsoppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23838
Så en erfaren läkare skulle alltså kunna se skillnaden om aborten skedde vid vecka 10-12?
Enligt källan, ja.
Citera
2010-05-24, 17:38
  #5
Medlem
weylands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonsoppa
http://se.babycenter.com/pregnancy/a...rasoundexpert/



Tror knappast barnmoskarn avslöjar sådan information efter aborten.

Jag tänker i exakt samma banor och som jag fattade det var hon inställd från dag ett på abort, vad är då logiken om att be om att få veta barnets kön varken INNAN eller EFTER.
Citera
2010-05-24, 18:13
  #6
Medlem
Lightbreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weyland
Jag tänker i exakt samma banor och som jag fattade det var hon inställd från dag ett på abort, vad är då logiken om att be om att få veta barnets kön varken INNAN eller EFTER.
Statistiskt kunna hoppas på om vad nästa barns kön blir? Kan väl vara intressant att veta vad det skulle blivit för kön även vid abort IMHO. Jag skulle även vilja veta om det t.ex var tvillingar etc. även om det inte skulle påverka mitt förutbestämda val.
__________________
Senast redigerad av Lightbreak 2010-05-24 kl. 18:14. Anledning: stavar som en kratta
Citera
2010-05-24, 19:15
  #7
Avstängd
thelilgringos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightbreak
Statistiskt kunna hoppas på om vad nästa barns kön blir? Kan väl vara intressant att veta vad det skulle blivit för kön även vid abort IMHO. Jag skulle även vilja veta om det t.ex var tvillingar etc. även om det inte skulle påverka mitt förutbestämda val.

Vad menar du med det? Ökar sannolikheten för att få en flicka, och det förra barnet var en pojke? Det har jag svårt att tro.
Citera
2010-05-24, 19:34
  #8
Medlem
Lightbreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelilgringo
Vad menar du med det? Ökar sannolikheten för att få en flicka, och det förra barnet var en pojke? Det har jag svårt att tro.
Om man anser att barnets kön avgörs slumpmässigt genom att det inte går att förutsäga vilken spermie som vinner (som har x- eller y-kromoson) så ja.
Citera
2010-05-24, 23:41
  #9
Avstängd
thelilgringos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightbreak
Om man anser att barnets kön avgörs slumpmässigt genom att det inte går att förutsäga vilken spermie som vinner (som har x- eller y-kromoson) så ja.

Du är inte så insatt i sannolikhetslära märker jag.
Om vi antar att det är lika stor chans för en x-spermie att komma fram till ägget först som för en y-spermie, alltså 50/50, så har det ingen betydelse om kvinnan fött 1 eller 5st pojkar. Sannolikheten för att nästa barn är en flicka är fortfarande 50%.
Citera
2010-05-25, 06:44
  #10
Medlem
Lightbreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelilgringo
Du är inte så insatt i sannolikhetslära märker jag.
Om vi antar att det är lika stor chans för en x-spermie att komma fram till ägget först som för en y-spermie, alltså 50/50, så har det ingen betydelse om kvinnan fött 1 eller 5st pojkar. Sannolikheten för att nästa barn är en flicka är fortfarande 50%.
Say what? Jag är inte insatt i sannolikhetslära men ovanstående tycker jag låter konstigt, det vore väl som att säga att chansen att få en sexa på tärningen efter man fått en sexa innan fortfarande är 1/6?
Hursom kanske hon som gjorde aborten tänker lika "icke-sannolikhetslärorikt" som jag
Citera
2010-05-25, 09:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weyland
Tjena, jag fick nyligen ett tungt samtal från en gammal vän som var rätt krossad över ett besked han hade fått, tänkte att ni på FB kunde hjälpa mig att få lite klarhet i frågan.

Anledningen att min vän var helt krossad var att hans numera ex-flickvän hade kommit, ett halvår efter aborten, och slängt lite "fakta" i hans ansikte som hon undanhållit för honom. Nämligen vilken kön hans barn skulle haft om hon valt att ha kvar babyn.

Jag har dålig koll på vad som gäller kring abort och hade inte riktigt mage att sitta och pumpa min polare på en massa fakta. Men som jag förstod det så var det inte en sen abort alltså borde hon varit innan vecka 13.

Är det då normalt att hon får veta vilken kön det är på fostret innan eller till och med efter aborten?

Personligen tror jag att kvinnan i fråga bara är ute efter att såra min vän och i ren ondska hittar på det här. Men det kan jag såklart inte säga till min vän utan att bygga det på lite fakta.

Nej det tror jag inte att hon fått veta. Det skulle vara oproffessionellt av läkaren och sköterskan, de skulle sagt att de inte visste.
Citera
2010-05-25, 09:36
  #12
Medlem
weylands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Nej det tror jag inte att hon fått veta. Det skulle vara oproffessionellt av läkaren och sköterskan, de skulle sagt att de inte visste.

Tack, det ligger i linje med mina teorier också.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback