Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-22, 22:36
  #1
Medlem
Tja!

Är väldigt intresserad av att veta hur ni blev behandlade inom vården efter att fått diagnosen adhd/add.
För att ni ska förstå varför jag undrar det ska jag förklara hur de har sätt ut för mig.

Jag fick min diagnos Add när jag va 17 (är 20 nu), under de här 3 åren har jag funderat väldigt mycket på att jag aldrig fick en riktigt bra förklaring av vad diagnosen betyder.
Vad är de för mening med att göra en utredning som tar ca 2år och sen inte få den information man behöver för att kunna ta tag i problemen, de första jag fick höra va att det finns bra medicin för min diagnos.... Men medicinerna som finns mot adhd/add kräver att man förstår sina problem och har motivationen att ändra på problemen.

Att bli skickad runt till ett x antal läkare/psykologer för att förklara hur jag mår är inte en hållbar lösning.
Jag har sökt mycket information på egen hand som har varit till stor hjälp, det jag inte förstår är att folk inom vården som jobbar med det här inte har kunnat ge mig den informationen eller tips på föreläsningar m.m

Blir så sur när ja tänker på hur dålig vården faktist är så jag stannar här, som sagt jag är intresserad av hur ni blev behandlade.
Citera
2010-05-23, 00:47
  #2
Medlem
En kompis fick diagnosen och inte ett skit hände sedan. Han blev erbjuden medicin = droger, det ville han inte ha och då fanns det ingen mer hjälp eller stöd.
När läkarna inte får skriva ut sina droger så tar deras kunskap tydligen slut.
Citera
2010-05-23, 17:21
  #3
Medlem
Min mamma har tjatat på folk sen jag va cirka 4 år att jag skulle få en ADHD-utredning, men fick inte en förän jag va 16 år gammal. Jag ville ha den för jag hade det svårt i skolan och lärarna inte fattade varför.Först hände inte ett skit, skolan ignorerade min diagnos, läkaren sa typ att det inte va något att göra åt. Sen hamnade jag hos en ny läkare på ett ställe som heter NP-teamet, fick medicin och då helt plötsligt va alla så förstående. Det var mycket fram och tillbaka under utredningen, 6 olika läkare/psykologer och 3 olika ställen, (BUP,Skolläkare och sen NP-teamet).

Onödigt mycket väntande, nya människor och olika tester tyckte jag, men är glad att jag fick den tillslut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback