2010-05-23, 00:12
Medlem
Hazn_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fossilrony
Hoppsan
båda länkarna blev samma.
Här kommer den andra:

http://img46.imageshack.us/img46/4178/dsc0008mq.jpg

Det där är gjort med sax.
Behåll stackarn och ha buren öppen 24/7. Finns inget tuffare djur än nymfparakiter.
Vår gamla fågel brukade sätta sig på bordet/axeln när vi åt och bitas tills han fick lite ris eller pasta, attackera besökare, bitas tills man klia honom i nacken, para sig med strumpor, jaga bort hunden för att äta ur hans skål först m.m. m.m.
Du kommer att få en underbar vän som alltid vill vara med överallt och skriker glatt så fort du kommer hem.
Citera
2010-05-23, 00:45
Medlem
Eliza CTs avatar
Vilken frisyr stackarn har!
Ta väl hand om den!
Mvh
Citera
2010-05-23, 12:52
Medlem
rookets avatar
om man har en sån fågel i en bur som står öppen, flyger den runt och skiter överallt eller kan man få den att göra det i buren bara? :P
Citera
2010-05-23, 13:06
Medlem
Det blir till att torka lite överallt hela tiden.

Elle nån som fått en nymfparakit rumsren
Citera
2010-05-23, 15:41
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fossilrony
Det blir till att torka lite överallt hela tiden.

Elle nån som fått en nymfparakit rumsren
Har jag svårt att tro.
Citera
2010-05-23, 16:04
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Den där frisyren har den inte gjort själv, men den lär växa ut igen.
En nymf får du med största säkerhet aldrig rumsren.

Ring polisen och tala om att du har den, det finns ju någon som saknar sin fågel.
Hör du inget så är den din.
Citera
2010-05-23, 17:34
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Den där frisyren har den inte gjort själv, men den lär växa ut igen.
En nymf får du med största säkerhet aldrig rumsren.

Ring polisen och tala om att du har den, det finns ju någon som saknar sin fågel.
Hör du inget så är den din.
Det är inte säkert, inte helt ovanligt att folk tröttnar och släpper ut på våren och tror de klarar sig. Gäller både undulater och nymfar.
Citera
2010-05-23, 19:59
Medlem
Jag har tagit ner lappen i affären nu.
Ingen har hört av sig.
Och dels så har jag blivit lite kär i den och den i mig.
Mycket tam, kelen kamrat.
Jag har till och med beställt en flygsele till den nu.
Den älskar att sitta på min axel och hatar när jag sätter in den i buren.
Vi har 2 katter så den kan inte va ute 24/7
Med en sele kan han få mer frihet, sitta på min axel när vi är ute t.ex.

Och dom gamla ägarna tycker inte jag ska ha tillbaka den.
Jag tycker inte att man klipper tofsen på det viset, dom ska inte ha fågel enligt mig.
Han kommer att få det bättre hos mig.

Någon som kan avgöra könet eller behövs tydligare bilder
Citera
2010-05-23, 20:27
Medlem
D69s avatar
Det ser ut som en hane tycker jag. Angående den avklippta tofsen så är min gissning att det är ett barn som lekt frisör med sin fågel, om det nu inte är en väldigt ung fågel. Eftersom han inte är rädd av sig så har han troligen inte varit vanskött av tidigare ägaren.

Jag hade ringt polisen och kollat om dom haft några anmälningar av bortflugna fåglar. Det rätta att göra är att försöka lämna tillbaka fågeln, att som du gör måla upp en bild i huvudet av att fågeln är misskött är bara fånigt. Saken är att du fäst dig vid fågeln och inte vill lämna tilllbaka den. Men det är för den sakens skull inte rätt att behålla den om du nu inte gör ett ärligt försök att få tag på den rätta ägaren. Att sätta upp en lapp i affären är inte nog, fågeln kan ha flugit långt innan den landade.
Citera
2010-05-23, 20:55
Medlem
jag pratade med polisen i fredags.
Det fnns inga anmälningar om bortflugna pippar.
dom har mitt nr.
I så fall får dom givetvis tillbaka den.
Men det är klart att du har rätt att jag fäst mig vid den.
Och angående beslutet att ta ner lappen så tog jag det beslutet. Rätt eller fel.
Jag köpte selen för i vilket fall som helst så kommer jag att skaffa en annan och en till.
Så den kommer att komma till användning
Citera
2010-05-23, 20:56
Medlem
Och angående könet så är jag som sagt också inne på hane.
Jag tycker bara att färgerna är för bleka
Citera
2010-05-23, 21:39
Medlem
el presas avatar
Hehe, söt liten rackare
Vår förra nymfparakit rymde första gången vid tre års ålder, han tog några varv runt närliggande kvarter och landade efter fem minuter hos vår granne, kanske hjälpte att vi gick ut med buren och att den andra satt där i och skrek lite efter honom.
Andra gången var väl en femton år senare, då var det någon gubbe som hittade honom sittande på marken. Gubben satte fram handen och han gick upp på den och följde med honom hem, han åkte upp och lämnade den till en djuraffär (?) som helt sonika satte honom i voljären med andra nymfisar (??) Under tiden hade vi ringt polis, ritat och satt upp lappar i affärer. Gubben såg någon av lapparna och ringde oss och sade att den fanns på djuraffären. Vi åkte dit och slapp iaf att betala för honom :P
Men... Tänk om nån gått och köpt honom under tiden, lite knas.
Jaja, slutet gott allting gott.
Hoppas du får behålla den stackars friserade pippin, men kom ihåg att det KAN finnas någon som saknar den så det gör ont...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in