• 1
  • 2
2010-05-20, 21:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel Expressen torsdagen den 9 maj 1991, sidan 14. Artikeln skriven av Robert Österlund. Endast delar av den medtagen.

Under fotot på mordoffret finns bl.a. följande text: "I början av september 1989 hittades 22-åriga journaliststuderanden Nina Eliasson mördad i sin lägenhet i Stockholmsförorten Bollmora."

"Dödsstraff hotar Ninas mördare."

"Strypt och våldtagen."

"Journaliststuderanden Nina Eliasson hittades mördad i sin lägenhet i Stockholmsförorten Bollmora, i början av september 1989.

Hon var strypt och våldragen."

"Har varit på flykt i två år."

"Den 28-årige mannen har varit på flykt undan den svenska rättvisan i snart två år.

Även i mannens hemland, Tunisien, har polisen jagat honom. Men han har gömt sig i norra Italien en längre tid."

"Den 28-årige mannen är misstänkt både för mordet på Nina Eliasson i Stockholmförorten Bollmora och för två våldtäkter mot tonåriga flickor i samma område."

Den misstänkte mannen återvände till Tunisien och den 2 maj 1991 blev han gripen. Orsaken att han återvände var att hans pass gick ut den 5 maj 1991.

Enligt en tunisisk statstänsteman som tidigare hade sagt i en intrejuv till Expressen att lagstiftningen i Tunisien såg mycket strängt på våldsbrott. Skulle han ha befunnits skyldig skulle han ha dömts till hängning. Även vid våldtäkter var det normala straffet hängning, om offret var minderårigt.

Någon som kommer ihåg detta fall? Någon som vet om GM blev dömd i Sverige eller i Tunisien? Om han blev dömd i sitt hemland erhöll han då ett dödsstraff?
Citera
2010-05-21, 17:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mera från artikeln.

"Polisens teori var att mannen följde efter Nina när hon klev av nattbussen klockan 00.40 den 30 augusti., ett par hundra meter från sitt hem.

Först när en tonårsflicka hörde av sig till polisen flera dagar efter mordet och berättade att hon hade blivit våldtagen fick polisen fram identiteten på den misstänkte mördaren."

"Polisen fann Ninas freestyle."

"När polisen gjorde husrannsakan i lägenheten påträffades Ninas freestyle.

Men den misstänkte 28-åringen hade börjat ana oråd och flytt Sverige bara någon dag innan polisen slog till. Han flög från Arlanda till Tunisien.

Fingeravtryck, som kan härröra från mannen, har säkrats både i den lägenhet han själv bodde i och i Nina Eliassons lägenhet.

Dessutom har blod från mannen säkrats på Ninas kropp."
Citera
2010-05-22, 19:08
Medlem
DemHerrens avatar
Han blev dömd till 30år i fängelse nere i Tunisien ditt han flydde. 10år för våldtäkt och 20år för mord. Han sitter inne 30år utan förtida utskrivning. Hade han varit kvar i Sverige hade han varit en fri man sedan 10år. Han har 10år kvar på sitt straff. Om han fortfarande lever.

Jag har en personlig koppling till BO.
Citera
2010-05-22, 21:13
Medlem
Skaraborg2s avatar
30 års fängelse.

Citat:
Ursprungligen postat av DemHerren
Han blev dömd till 30år i fängelse nere i Tunisien ditt han flydde. 10år för våldtäkt och 20år för mord. Han sitter inne 30år utan förtida utskrivning. Hade han varit kvar i Sverige hade han varit en fri man sedan 10år. Han har 10år kvar på sitt straff. Om han fortfarande lever.

Jag har en personlig koppling till BO.

Stort tack för denna intressanta information DemHerren.

Så det blev inte dödstraff utan istället 30 år i tunisiskt fängelse. Inte heller någon chans till ett förtida frisläppande. GM gjorde allt en dumhet som flydde från Sverige.

Han är alltså i dag en 48 årig gammal man och har ytterligare 10 år att avtjäna.

Undrar ens om han fortfarande kan vara i livet efter 20 år bakom lås och bom?
Citera
2010-05-23, 01:26
Medlem
DemHerrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för denna intressanta information DemHerren.

Så det blev inte dödstraff utan istället 30 år i tunisiskt fängelse. Inte heller någon chans till ett förtida frisläppande. GM gjorde allt en dumhet som flydde från Sverige.

Han är alltså i dag en 48 årig gammal man och har ytterligare 10 år att avtjäna.

Undrar ens om han fortfarande kan vara i livet efter 20 år bakom lås och bom?
Han borde vara rätt så tärd av tiden om han lever. Om han överlever hela fängelsetiden är han 60 när han kommer ut.
Citera
2010-05-23, 12:12
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Jag kan tänka mig att en 60-åring efter halva sitt liv i tunisiskt fängelse är i relativt dålig form! Är vanligtvis ingen förespråkare av öga för ögabegreppet - men ibland känns det ändå skönt att gm får vad som kan betraktas som ett kännbart straff.
Citera
2010-05-23, 13:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
En ganska tärd 60-åring.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Jag kan tänka mig att en 60-åring efter halva sitt liv i tunisiskt fängelse är i relativt dålig form! Är vanligtvis ingen förespråkare av öga för ögabegreppet - men ibland känns det ändå skönt att gm får vad som kan betraktas som ett kännbart straff.

Jag delar helt till fullo din åsikt.

Detta känns skönt att GM kommer att friges som en ganska tärd 60-åring - om han överlever vill säga!
Citera
2011-04-23, 12:12
Medlem
Kan någon vara vänlig och posta mer information om det här fallet.
Citera
2011-04-23, 12:41
Bannlyst
DemHerren - var det random mord - eller kände dom varandra - naturligtvis var det sexbrott.

Kul om kåkarna:

I länder typ tunisien går man mer eller mindre under om man inte har familj som fyller upp de dåliga matransonerna.

Här är det förbjudet att ge fångar ätbara saker - undantag verkar vara advokater och då skall det helst vara oöppnade förpackningar
Citera
2011-04-23, 18:47
Medlem
The.other.sides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allante
DemHerren - var det random mord - eller kände dom varandra - naturligtvis var det sexbrott.

Kul om kåkarna:

I länder typ tunisien går man mer eller mindre under om man inte har familj som fyller upp de dåliga matransonerna.

Här är det förbjudet att ge fångar ätbara saker - undantag verkar vara advokater och då skall det helst vara oöppnade förpackningar
Ger man advokater till fångarna i oöppnade förpackningar?
Citera
2015-07-26, 09:46
Medlem
Lite off the record.......men jag bodde i samma hus som Nina vid tiden för mordet. Kommer ihåg hur olustigt allt kändes veckorna efter med polisen som knackade dörr och ville veta om man sett eller hört något misstänkt. Vid ett tillfälle under utredningen var t.o.m en helikopter ovanför huset och tog bilder. Led med hennes pappa som aldrig gav upp och till slut fick någon slags rättvisa. När det sedan kom fram att GM var tunisier var det nära att jag blev rasist. Även om många år har gått sedan mordet och GM blev dömd och fick ett mycket välförtjänt straff (kunde gärna ha blivit ännu strängare) så är detta något som jag aldrig glömmer även om jag inte kände Nina eller hennes familj.
Citera
2015-08-01, 15:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
30 år i tunissikt fängelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Lazarus101
Lite off the record.......men jag bodde i samma hus som Nina vid tiden för mordet. Kommer ihåg hur olustigt allt kändes veckorna efter med polisen som knackade dörr och ville veta om man sett eller hört något misstänkt. Vid ett tillfälle under utredningen var t.o.m en helikopter ovanför huset och tog bilder. Led med hennes pappa som aldrig gav upp och till slut fick någon slags rättvisa. När det sedan kom fram att GM var tunisier var det nära att jag blev rasist. Även om många år har gått sedan mordet och GM blev dömd och fick ett mycket välförtjänt straff (kunde gärna ha blivit ännu strängare) så är detta något som jag aldrig glömmer även om jag inte kände Nina eller hennes familj.

Tack för att du lät oss ta del av din berättelse. Tycker inte att det är lite off the record.

Fullt förståligt att detta är inte som du aldrig glömmer.

Är det någon som vet hur det har gått för GM? Sitter han fortfarande inne eller är han numera ute i frihet? Om han nu fortfarande är i livet?

Jag hoppas att han fick avtjäna straffet i sitt hemland.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-08-01 kl. 15:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in