2012-08-11, 22:44
Medlem
A.L.Vs avatar
Har en längre tid haft problem med Neongeo satelitbilder, dom har uppdaterat väldigt långsamt när man vill se terrängen. Vet inte om nån fler har haft samma problem.
Nu bytte jag map server till http://map.eniro.com/geowebcache/service/tms1.0.0/aerial/[z]/[x]/[iy].jpeg och det funkar helt klockaren.

Bara att gå till settings, map server, add new.
Citera
2012-08-14, 14:14
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.L.V
Har en längre tid haft problem med Neongeo satelitbilder, dom har uppdaterat väldigt långsamt när man vill se terrängen. Vet inte om nån fler har haft samma problem.
Nu bytte jag map server till http://map.eniro.com/geowebcache/service/tms1.0.0/aerial/[z]/[x]/[iy].jpeg och det funkar helt klockaren.

Bara att gå till settings, map server, add new.

Jag får det inte att fungera, även om jag lägger till [z]/[x]/[iy].jpeg som verkar ha fallit utanför url'en.
Citera
2012-08-15, 22:39
Medlem
A.L.Vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Jag får det inte att fungera, även om jag lägger till [z]/[x]/[iy].jpeg som verkar ha fallit utanför url'en.

Jag klippte och klistrade från den här tråden och det funkade direkt. Kopierade både environment kartan och havs kartan.

http://www.geocaching.se/forum/viewtopic.php?f=66&t=12136&start=60
Citera
2012-08-25, 00:34
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Tack för nanotipsen. Jag har bett brorsan, som bor några kilometer därifrån, att åka och kolla GC1Z1H8.

Efter att ha läst tipsen här i tråden om var man gömmer cacher vid kyrkor och att jag förstått att kyrkan inte vill att man gömmer i kyrkans byggnader eller murar var det lätt att inse var gömman måste vara.

Jag hade nöjet att besöka brorsan i veckan och besökte Västra Stenby kyrka igen. Nu fann jag nanobehållaren på 30 sekunder och den hittades på det mest uppenbara stället. Det var sannerligen den minsta cach jag sett.

Tack för tipsen.

Dessutom bjöds det på delikata Vätternkräftor!
Citera
2012-11-14, 17:46
Medlem
någon som vill hjälpa mig med denna???

ÖIDDFFNITBERÄIDCZFXIZSTDÅRÖEZSLXODSNÖNÄYNATAFEEFDB USZHTIENÅVOXRVF TÄVFMTFPGNSHVVNNRTÅFNÅÅFNÖNÄYNAHRADZHTQGRIDXNFYEFC UÅDUOLTSVNÖANÖ

har klurat och funderat i timmar... men får inte alls ihop det...
Citera
2012-11-17, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buch25
någon som vill hjälpa mig med denna???

ÖIDDFFNITBERÄIDCZFXIZSTDÅRÖEZSLXODSNÖNÄYNATAFEEFDB USZHTIENÅVOXRVF TÄVFMTFPGNSHVVNNRTÅFNÅÅFNÖNÄYNAHRADZHTQGRIDXNFYEFC UÅDUOLTSVNÖANÖ

har klurat och funderat i timmar... men får inte alls ihop det...

Vilken cache rör det? Skulle underlätta att se det i sitt rätta sammanhang. Dessutom är det väl lite av grejen med geocaching att fundera på saker...
Citera
2012-11-17, 14:53
Medlem
Hermansssons avatar
Ja inte är det kul att någon annan löser en mystery åt en. Det enda jag personligen tycker känns okej är att få en liten liten knuff i rätt riktning, men då kanske man ska börja hos cacheägaren, som då får välja nivå på ledtråden.
Citera
2012-12-11, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermanssson
Ja inte är det kul att någon annan löser en mystery åt en. Det enda jag personligen tycker känns okej är att få en liten liten knuff i rätt riktning, men då kanske man ska börja hos cacheägaren, som då får välja nivå på ledtråden.

Håller med. Det är fusk om någon annan löser den åt en. Men om man jobbar i ett team, och någon annan än en själv löser den (fast man själv försökt) så är det en helt annan sak tycker jag.

Jag har faktiskt lyckats med det fenomenala att bara springa rakt på en gömma, som visade sig vara en mystery - utan att ha löst den Det var i ett bergrum, där vi höll på att lösa en multi.
Citera
2012-12-11, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladnicke3
Håller med. Det är fusk om någon annan löser den åt en. Men om man jobbar i ett team, och någon annan än en själv löser den (fast man själv försökt) så är det en helt annan sak tycker jag.

Jag förstår mig inte på vad man får ut av att logga en svår mystery man själv inte har löst. Numera finns det ju olika grupper där koordinater helt enkelt skickas mellan medlemmarna och där kanske en av tio cachare faktiskt har löst själva mysten. Vissa är så besatta av att hålla kartan ren att de inte inser att det endast är en bedrift att hålla kartan ren om man på egen hand rensat den...

Geocachingutövarna blir dummare och dummare för varje år som går. Numera finns det folk som kräver att få logga FTF trots att de inte ens var på plats när cachen hittades. De menar att det är FTF om de anländer till platsen innan cachen återplacerats. Detta är så dumt att man häpnar men är nu tyvärr vanligare än man tror och metoden tillämpas av många "FTF-jägare". FTF-statistiken är således numera helt meningslös. Den också.
Citera
2012-12-11, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag förstår mig inte på vad man får ut av att logga en svår mystery man själv inte har löst. Numera finns det ju olika grupper där koordinater helt enkelt skickas mellan medlemmarna och där kanske en av tio cachare faktiskt har löst själva mysten. Vissa är så besatta av att hålla kartan ren att de inte inser att det endast är en bedrift att hålla kartan ren om man på egen hand rensat den...

Geocachingutövarna blir dummare och dummare för varje år som går. Numera finns det folk som kräver att få logga FTF trots att de inte ens var på plats när cachen hittades. De menar att det är FTF om de anländer till platsen innan cachen återplacerats. Detta är så dumt att man häpnar men är nu tyvärr vanligare än man tror och metoden tillämpas av många "FTF-jägare". FTF-statistiken är således numera helt meningslös. Den också.

Ja, det där är ju defenetivt fusk.. finns en som loggade cachen på International Space Station, utan att ha varit där.. totalt meningslöst.
Citera
2012-12-11, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladnicke3
Ja, det där är ju defenetivt fusk.. finns en som loggade cachen på International Space Station, utan att ha varit där.. totalt meningslöst.

Utöver fusk med mysterys och FTF är det ju numera bland storcacharna nästan standard att aldrig logga DNF. Istället skall det ringas till "livlinor" som sen får guida fram sin kompis till burken. Jag tycker det är trevligt att leta och inte hitta och istället få återkomma, leta lite mer och sen hitta. Men nej, är burken inte hittad på 12 sekunder skall det ringas till livlinor.

Mycket av den negativa utvecklingen inom geocachingen beror nog tyvärr på att hobbyn har vuxit sig för stor. Det har kommit in alldeles för många dårar och omdömeslösa personer. För mig har en stor del av tjusningen med geocaching varit att det knappt var någon som kände till vad det var, att det var en hemlighet bland några få utövare. Jag stör mig storligen på alla lärare och dagisfröknar och andra som själva tagit på sig rollen av geocachingmissionärer. Jag tvivlar på att hobbyn blir bättre av att tusentals snorungar springer omkring bland burkarna.
Citera
2013-01-20, 20:03
Medlem
kNasads avatar
Hjäääälp med en myst.
Den heter J.J.

Och bara denna bild
http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GC3GVX7

Hur gör jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera