2013-03-07, 08:05
Medlem
Mickej79s avatar
jag är ganska ny när det gäller Geocaching Kan en cach vara en skylt också ?
Citera
2013-03-07, 13:44
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickej79
jag är ganska ny när det gäller Geocaching Kan en cach vara en skylt också ?

Visst kan den vara det. Det borde framgå av cacheinstruktionen att du t ex ska ta ett kort på dig och skylten, svara på någon fråga om platsen, t ex vad som står på skylten. Mejla det till cacheägaren och om det godkänns kan du logga cachen.

Här är ett exempel på en sådan cache: GC21VNP Dödisgrop vid Pålamalm
Citera
2013-03-07, 14:53
Medlem
Mickej79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Visst kan den vara det. Det borde framgå av cacheinstruktionen att du t ex ska ta ett kort på dig och skylten, svara på någon fråga om platsen, t ex vad som står på skylten. Mejla det till cacheägaren och om det godkänns kan du logga cachen.

Här är ett exempel på en sådan cache: GC21VNP Dödisgrop vid Pålamalm

Då är det nog inte en sån cach det här http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GC1X8J6? För hittade inget vettigt på den när jag letade. tittade lite här o var man hittade inget som kan vara en cache?
Citera
2013-03-07, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickej79
Då är det nog inte en sån cach det här http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GC1X8J6? För hittade inget vettigt på den när jag letade. tittade lite här o var man hittade inget som kan vara en cache?

Jag har inte tagit den, men hinten borde kunna ge viss vägledning.
Kolla även på tidigare loggar. Ex.

"fasligt rännande efter rätt nuffror. tftc."
"Lätt att stirra sig blind "
"Att en så enkel kan ta sådan tid att hitta ibland. "
"Superlätt men ibland blir man blind. Tog ett par minuter. Tack!"
"Tack vare den väldigt tydliga hinten så behövde vi inte ens använda någon GPS, det gick bra ändå, tack för cachen "
Citera
2013-03-08, 18:08
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Jag har inte tagit den, men hinten borde kunna ge viss vägledning.
Kolla även på tidigare loggar. Ex.

"fasligt rännande efter rätt nuffror. tftc."
"Lätt att stirra sig blind "
"Att en så enkel kan ta sådan tid att hitta ibland. "
"Superlätt men ibland blir man blind. Tog ett par minuter. Tack!"
"Tack vare den väldigt tydliga hinten så behövde vi inte ens använda någon GPS, det gick bra ändå, tack för cachen "

Flera skriver att de inte visste att perrongen var så lång, vilket torde vara ett bra tips.

Beskrivningen är tydlig:
Citat:
Gömman är en mikro som sitter på en numrerat stolpe (se hint) och nås från perrongen på sidan borta från spåret. Beträda inte spåret utom på övergångsstället.

Så leta efter en magnetisk filmburk på eller i stolpen i slutet av perrongen som är märkt med 65-13C. Många skriver dock att de valde fel perrong från början.

Lycka till. Vi kanske stannar när vi passerar i påsk.
Citera
2013-03-27, 18:49
Medlem
KCLundgrens avatar
Trots att Geocaching funnits sedan mitten av 2000-talet fick jag vetskap om det först för en månad sedan. I lördags registrerade jag mig på geocaching.com och dagen därpå tog jag mina två första cacher. De senaste dagarna har jag tagit ytterligare några cacher.
Nu är jag en storbeundrare av Geocaching och kommer säkerligen vara en aktiv geocachare. Förutom att man orienterar sig och på så vis får motion är det också en slags gemenskap eftersom jag oftast geocachar tillsammans med vänner.
Senast redigerad av KCLundgren 2013-03-27 kl. 18:53.
Citera
2013-03-27, 20:58
Medlem
KCLundgrens avatar
Tidigare idag funderade jag på att till kvällningen leta upp några cacher i mina hemkvarter men klockan är i skrivande stund ganska mycket så jag känner att det är lite sent att gå ut, i synnerhet då jag skulle gå ut ensam. Ska i alla fall leta upp några i morgon eftermiddag.

Rolig sökning:

Ha ha, när jag sökte på ordet Geocaching på Spotify hittade jag följande spår:

Rob Pearce - Don't Tell My Wife (I'm out Geocaching)

En grym låt där Geocaching namnges.

http://open.spotify.com/album/6DdvfIw49kgmJ6xEYGETuG

Stuff You Should Know - What Is Geocaching?

Ett spår med ett samtal kring Geocaching.

http://open.spotify.com/album/4kGFLjOnN7dcvQJJ4zNQmE
Citera
2013-04-02, 13:10
Medlem
KCLundgrens avatar
Nu har jag börjat med Geocaching på allvar och gillar det verkligen.

Hittade inte cacherna i mina hemkvarter men ska göra ett nytt försök senare. Däremot har jag hittat flera i centrum (Uppsala) och på vissa områden i närheten av centrum. Jag blir alltid lika glad när jag finner cacher och kan logga dem. Känns dessutom bättre att kunna visa i loggen att man har hittat dem än att man inte har gjort det.

Det tråkiga är dock att det finns en del Mugglare som tyvärr tar bort eller saboterar cacher och gör det krångligare både de som gömmer cacher och för alla som letar efter dem..
Citera
2013-04-02, 14:15
Medlem
Lugini3s avatar
Alltså jag har gjort detta i snart 6 månader och jag har ännu inte blivit rik på det. Hur jävla mycket måste man ränna innan man hittar någon som gömt några tusenlappar?
Snart får jag skaffa ett riktigt jobb för nu har jag inte råd att springa runt och leta efter skatter längre. Min hyra är sen och mina skor är nedsitna. Vem fan kom på denna skiten? Det är värre än den gången jag gick med i ett pyramidspel.
Citera
2013-04-02, 22:10
Medlem
KCLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Alltså jag har gjort detta i snart 6 månader och jag har ännu inte blivit rik på det. Hur jävla mycket måste man ränna innan man hittar någon som gömt några tusenlappar?
Snart får jag skaffa ett riktigt jobb för nu har jag inte råd att springa runt och leta efter skatter längre. Min hyra är sen och mina skor är nedsitna. Vem fan kom på denna skiten? Det är värre än den gången jag gick med i ett pyramidspel.

Tyvärr ger Geocaching inte folk någon rikedom i form av pengar så chansen att få några tusenlappar ärminimal, kanske på 0,001 %. Hoppas i alla fall att det löser sig på pengafronten. Att söka ett riktigt jobb är i sammanhanget mer lämpligt än Geocaching.

För min egen del tycker jag det är roligt att leta gömmor, och då inte i syfte att finna några lax utan för mig är det helt enkelt en hobby.
Citera
2013-04-09, 12:21
Medlem
Mickej79s avatar
Någon mer än jag som har problem att logga in på http://www.geocaching.se ? Någon av er som kan testa om det funkar för er? Står ju att det ska funka när man har konto på http://www.geocaching.com/ och det har jag och allt verkar gå bra o logga in men ändå står det att jag måste logga in?
Citera
2013-04-24, 16:51
Medlem
itsallalies avatar
En av mina väktar kollegor påstår att han påträffat en liten burk med någon text på "geocaching" med nåt skit i och ett block med olika namn i med datum.

Har ingen aning om hur upplägget kring detta funkar, men burken finns på en plats där man ej bör beträda. Jag kan förstå varför den finns där, av olika anledningar, men det är ytterst olämpligt att vandra runt där då risken finns att man får en väktarhund i arslet efter sig ganska omgående. Ett företag som äger marken "obehöriga äga ej tillträde" mm.

Personligen skiter jag i vilket, men jag anser att det vore synd om någon bara tog bort burken från den exakta positionen.. anledningen är att det som fanns där av intresse är borta nu, och vaktas för att hålla pundare borta.

Så, vad göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in