Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-20, 16:31
  #1
Medlem
Hej, jag har värsta sortens scenskräck och det spelar in när jag sitter i grupper och skall prata, så att ha presentationer mm är för mig helt uteslutet men känner att det är dags att börja arbeta på det, vet det finns sjukt många andra som har samma problem och undrar om det finns någon/några i malmö traken som har samma problem och är intresserade av att köra små presentationer mm för varandra helst någon gg i veckan så att man lär sig att komma över det och lära sig hantera situationen.

Finns det någon som är intresserad så skicka mig ett mail så ordnar jag ihop något =)
Citera
2010-05-20, 17:16
  #2
Medlem
Barngus avatar
Jag var också rädd för att stå framför människor och tala, men nu mera är det bättre och jag håller gärna ett föredrag.

Tricket enligt mig är att verkligen kunna det och själv inställa sig på att det kommer gå super och att det är roligt, men jag antar att man måste hitta sitt eget sätt...

Med vänlig hälsning
Barngu
Citera
2010-05-20, 17:55
  #3
Medlem
Querls avatar
Lycka till!

En sak som kan underlätta är att tänka att alla (nästan) är nervösa när de talar inför grupp. Målsättningen är då inte att kunna tala inför grupp utan nervositet, utan just att kunna tala trots nervositeten.
Citera
2010-05-20, 19:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Lycka till!

En sak som kan underlätta är att tänka att alla (nästan) är nervösa när de talar inför grupp. Målsättningen är då inte att kunna tala inför grupp utan nervositet, utan just att kunna tala trots nervositeten.

Ja det är väll just det, jag blir så nervös att jag skakar och inte får fram något... måste börja öva på detta och det regelbundet, börja med 1 pers varje dag och sedan öka tills man börjar känna sig bekväm i det.
Citera
2010-05-20, 19:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Lycka till!

En sak som kan underlätta är att tänka att alla (nästan) är nervösa när de talar inför grupp. Målsättningen är då inte att kunna tala inför grupp utan nervositet, utan just att kunna tala trots nervositeten.

Visst är det så, och jag vet att det är jätte många som väljer att inte läsa vidare mm för att dom är så rädda för det, så då borde det finnas lite folk i malmö som vill öva!

Just nu ingen som nappat, kom igen nu... ta chansen att bli bättre och komma över rädslan!
Citera
2010-05-20, 19:49
  #6
Medlem
Problemet för de som har scenskräck är inte, som så många ofta skriver, att man inte kan det man ska tala om. Visst, det kan vara en liten del av problemet, men scenskräck handlar oftast om att man tycker det är obehagligt med alla blickar som riktas mot en när man ska tala.

Jag hade, och har till viss del fortfarande scenskräck, och det inte ett dugg att göra med hur jag förbereder mig. Det är just blickarna som får mig att bli nervös, varför vet jag inte, men det har varit så hela livet.

Ett tips är betablockerare.
Citera
2010-05-20, 19:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minor11
Problemet för de som har scenskräck är inte, som så många ofta skriver, att man inte kan det man ska tala om. Visst, det kan vara en liten del av problemet, men scenskräck handlar oftast om att man tycker det är obehagligt med alla blickar som riktas mot en när man ska tala.

Jag hade, och har till viss del fortfarande scenskräck, och det inte ett dugg att göra med hur jag förbereder mig. Det är just blickarna som får mig att bli nervös, varför vet jag inte, men det har varit så hela livet.

Ett tips är betablockerare.

Har testat betablockare som hjälper till med just puls mm men jag är fortfarande helt skakig och har sjukt svårt att få fram något, skulle vilja testa något annat men tror inte jag skulle få det utskrivet så får kämpa på med övning. Skall öva inför min tjej ikväll och är faktiskt jävligt nervös bara för det... har fått någon typ av fobi för just presentationer men känns bra att jag försöker ta itu med det nu hur löjligt det än kan verka för vissa.
Citera
2010-05-20, 20:16
  #8
Medlem
R.Rs avatar
Vet att många kommer gnälla men det är valfritt om man vill ta tipset. Alkohol hjälpte mej med min värsta fobi, jag har fortfarande en del scenskräck men det blev ändå mycket bättre efter att jag lyckats hålla några bra föredrag där jag faktiskt i lugn och ro kunde prata på om det jag ville utan att bli skakis eller få panik. Jag kom till viss del över den där fixa idéen att nu kommer det gå åt helvete för att jag ska göra det här. Givetvis ska man i sådana fall använda det för att bli av med den värsta fobin så man inte tar för vana att alltid dricka innan man gör sånt, samt att givetvis ta det måttligt (några huttingar så är skakigheten och oron borta men man vet fortfarande vad man ska prata om).

Lämnar det tipset för att jag våndats precis som du, just det där med skakigheten osv känner jag igen så väl. Jag vet inte vissa kanske blir bättre bara av att öva men för mej gav det inget, blev inte av med känslan att det här blir ännu ett misslyckande varje gång.
Citera
2010-05-20, 20:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Vet att många kommer gnälla men det är valfritt om man vill ta tipset. Alkohol hjälpte mej med min värsta fobi, jag har fortfarande en del scenskräck men det blev ändå mycket bättre efter att jag lyckats hålla några bra föredrag där jag faktiskt i lugn och ro kunde prata på om det jag ville utan att bli skakis eller få panik. Jag kom till viss del över den där fixa idéen att nu kommer det gå åt helvete för att jag ska göra det här. Givetvis ska man i sådana fall använda det för att bli av med den värsta fobin så man inte tar för vana att alltid dricka innan man gör sånt, samt att givetvis ta det måttligt (några huttingar så är skakigheten och oron borta men man vet fortfarande vad man ska prata om).

Lämnar det tipset för att jag våndats precis som du, just det där med skakigheten osv känner jag igen så väl. Jag vet inte vissa kanske blir bättre bara av att öva men för mej gav det inget, blev inte av med känslan att det här blir ännu ett misslyckande varje gång.

Nä känner igen det där, fan det sänker ju en så jävla mycket och är så trött på det! Har alltid varit en väldigt självsäker person men känner att det hela börjar dra ner mig, ska man ha barn så är det ju en massa större möten där man skall prata vid klassmöten mm, gifta sig och stå och göra tal inför 100pers, jobbar som it konsult med och gör allt för att undvika större möten/presentationer och känner jag lägger för mycket engeri på det hela... jag börjar ifrån grunden nu, öva varje dag inför 1pers och sedan försöka öka, finns det någon mer här så säg till så gör vi det ihop!
Citera
2010-05-20, 20:32
  #10
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ogkproduction
Nä känner igen det där, fan det sänker ju en så jävla mycket och är så trött på det! Har alltid varit en väldigt självsäker person men känner att det hela börjar dra ner mig, ska man ha barn så är det ju en massa större möten där man skall prata vid klassmöten mm, gifta sig och stå och göra tal inför 100pers, jobbar som it konsult med och gör allt för att undvika större möten/presentationer och känner jag lägger för mycket engeri på det hela... jag börjar ifrån grunden nu, öva varje dag inför 1pers och sedan försöka öka, finns det någon mer här så säg till så gör vi det ihop!

Nåja jag önskar dej all lycka! Just möten/presentationer som it konsult kan jag ju tänka mig att det blir en och annan och då gäller det givetvis att vara skärpt och alert. Annars tror jag inte det är så farligt faktiskt, är ju inte så ofta i vardagen man behöver prata inför större grupper med folk om man inte gör det i jobbet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback