Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-18, 15:19
  #1
Medlem
Hejsan jag har en fråga angående arrende avtal.

om vi säger att parterna är, A (Företag 1 AB). B ( Företag 2 AB) C (Privatperson ägare av Ftg 2)

A har arrende avtal på 10 år med B.

Vad händer om C nu anser att han inte längre vill uppfylla kraven om arrende på 10 år framåt och upphäver avtalet genom att sätt sitt företag B i konkurs.

Finns det en möjlighet att göra på det här viset utan att C blir skadeståndsskyldig eller får andra krav på sig.

Premisserna är också på det viset att C äger marken privat men låter företag B (hans privata AB) arrendera marken av honom som privatperson.

Om något är oklart här så fråga på så mycket ni orkar så ska jag försöka svara så gott jag kan.
Citera
2010-05-20, 00:51
  #2
Medlem
Ok, det som C har gjort är att arrendera ut till B som i sin tur arrenderar ut till A?


Så frågan blir om A som underarrendator rikta anspråk direkt mot C?

Jag tror JB 7 kap 31§ kan bli tillämplig:

"Vissa upplåtelser i andra hand

31 § Om en fastighetsägare har upplåtit en nyttjanderätt till någon som i sin tur har upplåtit arrende eller hyra gäller följande. Om det råder intressegemenskap mellan fastighetsägaren och upplåtaren och det med hänsyn härtill och till omständigheterna i övrigt kan antas att rättsförhållandet utnyttjas för att kringgå någon bestämmelse i lag som är till förmån för en nyttjanderättshavare, har arrendatorn och hyresgästen samma rätt i förhållande till fastighetsägaren som de skulle ha haft om fastighetsägaren hade upplåtit deras nyttjanderätt. Lag (1985:278). "

Alltså om avtalet mellan B och C tillkommit i illojalt syfte för att tex kringgå en bostadsrrendators besittningsskydd. I sådana fall har underarrendatorn(A) samma rätt gentemot ägaren (C) som underarendatorn har mot upplåtaren (B)

I det här fallet kompliceras fallet av en konkurs... Jag vet inte om 7:31 kan tillämpas då...Om konkursboet träder in i avtalen lär den ju kunna tillämpas men om konkursboet inte träder in i avtalen med A och C så vet jag inte. Kan tänka lite på det och se om jag kommer på någonting bra. Någon annan kanske vet...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback