Flashback bygger pepparkakshus!
2010-05-17, 19:54
Medlem
Stentomtens avatar
Efter helgens oroligheter i Ryd har tydligen polisen i Linköping samlat till något slags "dialogmöte" med allmänheten (http://corren.se/ostergotland/linkop...cleId=5205790).

Linköping har länge varit förskonat mot de förortsproblem vi sett i många andra, jämnstora, svenska städer, men just Ryd har ju legat i farozonen på grund av demografiska likheter med till exempel Rosengård.

Något som vet nåt mer om läget i Ryd? I artikeln talas det om både "ungdomsgäng" och "stenkastande". Nu gissar jag ju bara, men jag antar att ungdomsgängen inte består av stadsdelens universitetsstudenter.

Får vi se brinnande bilar och upplopp även i Linköping inom en snar framtid? Linköpingspolisen är ju tyvärr inte kända för att klara av grövre brottslighet...
Citera
2010-05-17, 20:21
Medlem
anthropophobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stentomten
Efter helgens oroligheter i Ryd har tydligen polisen i Linköping samlat till något slags "dialogmöte" med allmänheten (http://corren.se/ostergotland/linkop...cleId=5205790).

Linköping har länge varit förskonat mot de förortsproblem vi sett i många andra, jämnstora, svenska städer, men just Ryd har ju legat i farozonen på grund av demografiska likheter med till exempel Rosengård.

Något som vet nåt mer om läget i Ryd? I artikeln talas det om både "ungdomsgäng" och "stenkastande". Nu gissar jag ju bara, men jag antar att ungdomsgängen inte består av stadsdelens universitetsstudenter.

Får vi se brinnande bilar och upplopp även i Linköping inom en snar framtid? Linköpingspolisen är ju tyvärr inte kända för att klara av grövre brottslighet...
Otippat, jag trodde att det i princip bara var studenter på LU som bodde i Ryd.
Citera
2010-05-17, 20:33
Medlem
Stentomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anthropophobic
Otippat, jag trodde att det i princip bara var studenter på LU som bodde i Ryd.

Det bor många studenter i Ryd. Men även många invandrare. Stadsdelen är, som jag förstått, uppdelad i ett student-Ryd och ett invandrar-Ryd. Är dock osäker, det är några år sedan jag själv bodde i stan. Någon från Linköping som vet mer om fördelningen invandrare/studenter? "Herrgården" som det talas om i artikeln är väl en nattklubb för enbart studenter?
Citera
2010-05-17, 20:36
Medlem
heartofdarknesss avatar
Har för mig att det gick en dokumentär på TV för ett par år sedan som heter
'Sheriffen i Ryd'. Dokumentären handlade om en man bosatt i Ryd som mer eller mindre tagit lagen i egna händer och startat nåt slags medborgargarde som själva åkte ut på span så snart nån okänd närmade sig byn, just för att mota buset i grind. Var är han och hans kumpaner när de behövs som mest? (...för visst sjutton var det Ryd dokumentären handlade om, hmmm...?)
Citera
2010-05-17, 20:55
Medlem
Minnehahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heartofdarkness
Har för mig att det gick en dokumentär på TV för ett par år sedan som heter
'Sheriffen i Ryd'. Dokumentären handlade om en man bosatt i Ryd som mer eller mindre tagit lagen i egna händer och startat nåt slags medborgargarde som själva åkte ut på span så snart nån okänd närmade sig byn, just för att mota buset i grind. Var är han och hans kumpaner när de behövs som mest? (...för visst sjutton var det Ryd dokumentären handlade om, hmmm...?)

Det var Ryd i Småland dock. Känner en del studenter i Ryd, Linköping.
Citera
2010-05-17, 21:09
Medlem
Baechus avatar
Uppdelningen här i Ryd är ca 50-50 invandrare och studenter skulle jag gissa. Visst kan vi studenter vara ett störande element framåt småtimmarna när csn-pengarna kommit, men otryggheten som finns här beror på "Rydskidsen" som driver omkring och är stökiga. Misshandel, hot och inbrott är vanligt. Nyligen tvingades en nationslokal stänga ner eftersom man inte orkade fortsätta efter 4 inbrott på en månad.
Vad som skett denna gång har jag ingen aning om då corren inte lämnat ut några vettiga detaljer.. Seriöst, man skriver att ett möte har hållits för att ta kål på vissa rykten, men samtidigt vägrar de skriva vad som sades på mötet
Citera
2010-05-17, 21:12
Medlem
För det första: Ryd är ingen förort, det är en stadsdel. Med cykel eller buss tar det 10 minuter att ta sig från Ryd till Linköpings stadskärna, till fots tar det väl 25 minuter i raskt tempo. Jag har besökt Ryd många gånger, så jag vet vad jag talar om.

Ryd kan väsentligen delas upp i tre delar: Studentryd, Människoryd och Villaryd. I Studentryd bor det förstås studenter, i studentlägenheter och i studentkorridorer. I Människoryd bor det många invandrare, men det är också gott om studenter i par eller kollektiv. Några enstaka svenska barnfamiljer finns också, samt en hel del pensionärer. I Villaryd bor det nästan bara svenska barnfamiljer. Människoryd är förstås ett skämtsamt namn som studenterna hittat på, med inspiration från Djungelboken. Hur man egentligen delar av Ryd i Människoryd och Villaryd är inte helt klart. Villorna ligger förstås i en del och hyresrätterna i en annan, men huruvida Villaryd räknas som en del av Människoryd är omstritt.

Ryd är ett av Sveriges värsta "utanförskapsområden" enligt folkpartiets återkommande undersökningar. Den datan får man dock ta med en nya salt - många boende i området är arbetslösa under sommaren men heltidsstuderande under resten av året.

Ryds Herrgård (HG) ligger förstås i Studentryd, och ja, det är ett ställe enbart för studenter. De har gjort ett eget kort uttalande om helgens händelser:
http://www.hg.se/nyheter/angaende_skrivelser_i_corren

Precis som ovanstående skribent nämner beror i princip all kriminalitet i Ryd på invandrarungdomar i gäng. De har varit en plåga i över ett decennium och kallas för "Rydskids" eller "Rydsligister".

Många av studenterna i Ryd läser på Linköpings Tekniska Högskola (som är en del av Linköpings universitet). Därför finns det en hel del att läsa om Ryd på nätet, t ex Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ryd,_Linköping
Senast redigerad av IK 2010-05-17 kl. 21:15.
Citera
2010-05-17, 21:13
Medlem
Stentomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baechu
Uppdelningen här i Ryd är ca 50-50 invandrare och studenter skulle jag gissa. Visst kan vi studenter vara ett störande element framåt småtimmarna när csn-pengarna kommit, men otryggheten som finns här beror på "Rydskidsen" som driver omkring och är stökiga. Misshandel, hot och inbrott är vanligt. Nyligen tvingades en nationslokal stänga ner eftersom man inte orkade fortsätta efter 4 inbrott på en månad.
Vad som skett denna gång har jag ingen aning om då corren inte lämnat ut några vettiga detaljer.. Seriöst, man skriver att ett möte har hållits för att ta kål på vissa rykten, men samtidigt vägrar de skriva vad som sades på mötet

Oroas icke broder, i denna artikel följs mötet upp:
http://corren.se/ostergotland/linkop...date=&menuids=

Och visst verkar det hända saker!

Enligt den alltid så sympatiske närpolischefen Håkan Stenbäck ska fotbollshallen i Ryd nu även vara öppen på kvällar och nätter så ungdomarna kan "springa av sin energi".

Härligt att polisen äntligen tar krafttag mot ungdomsbrottsligheten! Snart är väl Ryd, likt andra problemförorter, fullt av fritidsgårdar och andra ungdomssatsningar. Och visst, det har ju funkat i Rosengård...eller?
Citera
2010-05-17, 21:18
Medlem
Stentomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IK
För det första: Ryd är ingen förort, det är en stadsdel. Med cykel eller buss tar det 10 minuter att ta sig från Ryd till Linköpings stadskärna, till fots tar det väl 25 minuter i raskt tempo. Jag har besökt Ryd många gånger, så jag vet vad jag talar om.

Ryd kan väsentligen delas upp i tre delar: Studentryd, Människoryd och Villaryd. I Studentryd bor det förstås studenter, i studentlägenheter och i studentkorridorer. I Människoryd bor det många invandrare, men det är också gott om studenter i par eller kollektiv. Några enstaka svenska barnfamiljer finns också, samt en hel del pensionärer. I Villaryd bor det nästan bara svenska barnfamiljer. Människoryd är förstås ett skämtsamt namn som studenterna hittat på, med inspiration från Djungelboken. Hur man egentligen delar av Ryd i Människoryd och Villaryd är inte helt klart. Villorna ligger förstås i en del och hyresrätterna i en annan, men huruvida Villaryd räknas som en del av Människoryd är omstritt.

Ryd är ett av Sveriges värsta "utanförskapsområden" enligt folkpartiets återkommande undersökningar. Den datan får man dock ta med en nya salt - många boende i området är arbetslösa under sommaren men heltidsstuderande under resten av året.

Många av studenterna i Ryd läser på Linköpings Tekniska Högskola (som är en del av Linköpings universitet). Därför finns det en hel del att läsa om Ryd på nätet, t ex Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ryd,_Linköping

Har du nån källa på det fetmarkerade? Jag har också hört talas om liknande undersökningar, men allt jag hört är att Ryd på 70-talet var en av Sveriges värsta utanförskapsområden. Jag trodde dock att det blivit bättre och bättre sen dess.

När jag varit på besök i Ryd (studentryd) har det varit hur lugnt som helst, vad säger du om den upplevda brottsligheten i området, du som verkar ha koll?
Citera
2010-05-17, 21:22
Medlem
Fritidsgård, eller "allaktivitetshus" i Ryd finns det redan: http://hangaren.org
Fram tills för ungefär 10 år sedan fanns det även en polisstation i Ryd. Det var när den stängdes ned som de riktiga problemen med Rydsligisterna började.

Lite kuriosa:
I Ryd har glassbilen blivit rånad: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article169749.ab
Även hotellet, Scandic Linköping Väst, har rånats.
McDonalds i Ryd har brunnit ned en gång och rånats flera gånger.
Citera
2010-05-17, 21:32
Medlem
Baechus avatar
Citat:
Att det hände just i Ryd betecknar Lars-Göran Nilseryd som en slump.

- Det här hade kunnat hända i vilken stadsdel som helst, vi har haft samma problem på Ågatan.

Jag tror inte det som sker här har så värst många likheter med Ågatan.. En underhållningsgata där spriten flödar, och ett område som plågas av ungdomsgäng.. Yeah, exakt samma sak..
Citera
2010-05-17, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stentomten
Har du nån källa på det fetmarkerade? Jag har också hört talas om liknande undersökningar, men allt jag hört är att Ryd på 70-talet var en av Sveriges värsta utanförskapsområden. Jag trodde dock att det blivit bättre och bättre sen dess.

När jag varit på besök i Ryd (studentryd) har det varit hur lugnt som helst, vad säger du om den upplevda brottsligheten i området, du som verkar ha koll?

Utanförskap: http://www.folkpartiet.se/Dokument/R...ets-karta-2008
Nu har de faktiskt satt en liten asterisk vid Ryd, och skriver att de har justerat för den stora andelen studentbostäder.

Rydsligisterna sysslar med en hel del inbrott, men även cykelstölder, skadegörelse osv. De håller sig dock oftast kring Ryd C. HG ligger där.

Mer kuriosa: Det förekommer att ligisterna på mörka kvällar lägger stockar över en av cykelbanorna som går från Ryd till centrala Linköping. När cyklisterna stannar kommer de rusande ut ur skogen och rånar dem. Skogsrövare alltså. Om du tycker att det låter för hemskt för att vara sant kan du läsa mer här:
http://nt.se/arkiv/2003/05/17/Senast...Rydskogen.aspx
Senast redigerad av IK 2010-05-17 kl. 21:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in