Flashback bygger pepparkakshus!
2010-05-17, 21:47
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stentomten
Har du nån källa på det fetmarkerade? Jag har också hört talas om liknande undersökningar, men allt jag hört är att Ryd på 70-talet var en av Sveriges värsta utanförskapsområden. Jag trodde dock att det blivit bättre och bättre sen dess.

När jag varit på besök i Ryd (studentryd) har det varit hur lugnt som helst, vad säger du om den upplevda brottsligheten i området, du som verkar ha koll?

Känner till dessa listor men de verkar inte ha gjort några de senaste åren och de som förr fanns verkar inte längre finnas kvar på deras hemsida. Hittade dock en Aftonbladsartikel ifrån slutet på 2004 där listan ifrån det året finns. Ryd 2 är på plats 30.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0412/05/listan.jpg

Kommer dock ihåg att jag sett en annan lista ifrån 2007 tror jag där bland annat Möllevången och andra områden ifrån södra Malmö var med på topp 5. Även Angeredsområden var högre rankade och Bergsjön lägre rankad. Rosengård toppade dock listan där också. Det har alltså hänt en del på 6 år men Ryd ligger nog fortfarande kvar på listan tror jag, om området är högre eller lägre rankat idag vet jag inte. Jag vet inte ens om man fortfarande gör dessa typer av listor.
Citera
2010-05-18, 01:16
Medlem
Esteban-IIs avatar
Hur är det möjligt att känna till allt detta utan att polisen gör något?
Citera
2010-05-18, 01:45
Medlem
Shardis avatar
Bor själv i ryd (studentdelen), Linköping. I "människodelen" bor det förbannat mycket invandrare. Man kan se från år till år hur andelen invandrarbarn/ungdomar ökar.
Ryd kommer troligen bli ett riktigt problemområde när de som är små nu, växer till sig en smula. I nuläget förekommer en del smågrejjer nu och då, runt ryd centrum. Dock ganska sparsamt. Herrgården (studentkrogen) är befriad från invandrarungdomar (rydskids) tack vare krav på studentleg. Dock hänger de utanför ibland och försöker planka in nu och då.

Gick med en polare genom Ryd i lördags natt. Då stoppade 2 piketbussar och 2 vanliga polisbilar lokalbussen (3:an) som går förbi ryd, Vid hållplatsen. Vi gick inte närmare för att spana tyvärr, men nåt borde ju ha hänt eftersom det var 4 polisfordon till antalet, inblandade..
Citera
2010-05-18, 01:57
Medlem
Problemen i Ryd är just nu mindre än för något år sedan och egentligen inte så stora alls. Något smårån varannan vecka, men inget som gör att man känner sig direkt osäker.

Skulle det öka på nytt så får man väl göra som sist och skicka iväg de värsta till släktingar i andra städer. Det blev lugnt nästan direkt.
Citera
2010-05-18, 07:09
Medlem
Som många säger är det nog "ryd kidsen" som bidrar till många av problemen tyvärr, en vän hade inbrott för några månader sedan, stulna datorer osv. gärningsmännen var 14 år. tragiskt.

Sist jag var på förfest i Ryd blev två studenter överfallna och nedslagna bakifrån precis utanför festen. Sen har min kompis moster sett en blottare i Ryds skogen hehe. Annars hör man mycket skrönor om gäng som slår ner cyklister i skogen, men vet inga personligen.

dock är jag inte rädd för att gå genom studentryd en sen kväll som tjej.
Citera
2010-05-18, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuckyStar89
Som många säger är det nog "ryd kidsen" som bidrar till många av problemen tyvärr, en vän hade inbrott för några månader sedan, stulna datorer osv. gärningsmännen var 14 år. tragiskt.

Sist jag var på förfest i Ryd blev två studenter överfallna och nedslagna bakifrån precis utanför festen. Sen har min kompis moster sett en blottare i Ryds skogen hehe. Annars hör man mycket skrönor om gäng som slår ner cyklister i skogen, men vet inga personligen.

Låter mer som de va lite småkul

Bodde i slutet på förra året och början av 2010 i Ryd. Studentryd. Mest fulla utbytesstudenter på tisdagskvällarna. Ingen större fara.
Men i Ryd centrum hängde det endel gäng som jag inte skulle velat träffa själv... På tok för mycket invandrare på ett och samma ställe om ni frågor mig.
Citera
2010-05-18, 09:38
Medlem
Går man in i ryds centrum befinner man sig plötsligt i somalia. ett kusligt ställe som visar hur mångkulturella köpcentrum ser ut. *ryser*

angående folk som blir rånade på cykel så finns det dokumenterat på "blåljus".
Citera
2010-05-18, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuckyStar89
Det finns dock en hel del andra tjejer som absolut inte vill gå ensamma genom Ryd på kvällarna. Men den bedömningen är förstås individuell, vissa är mer räddhågsna än andra.

Under 90-talet gick det många rykten om "Rydsmannen", en blottare som fanns i Rydskogen. Många joggare, främst tjejer, såg honom. Han blev nog aldrig tagen av polisen, men problemet försvann kring milennieskiftet.
Citera
2010-05-18, 11:20
Medlem
jasio1337s avatar
Bor i linköping själv, och har ju hört sett en del. Dock har dom inte hoppat på mig, men hört om inbrott hos kompisar där de slagit ut rutan o hoppas in o tagit massa skit. Har inte sett spec många som är över typ 16 år (som hänger i just ryd) , så man kan ju fortf sparka ner dom om d skulle va så att dom tjafsade, men kan tänka mig att det kan bli ganska jobbigt snart om dom fortf bor kvar och fortsätter på samma bana.

Såg för någon vecka sen ett gäng på kanske 20 pers som stod och skrek, o fick höra senare att dom hade sparkat ngn på marken. O sen såg jag kanske 3 polisbilar åka runt där i helgen. Vet inte om det är en skröna men hörde av en kompis att dom någon gång förut hade satt upp fiskelina i rydsskogen där man cyklar mellan två träd på natten. Riktigt roligt att cykla in i. Det känns inte som det stabilaste stället i världen.
Citera
2010-05-18, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jasio1337

Såg för någon vecka sen ett gäng på kanske 20 pers som stod och skrek, o fick höra senare att dom hade sparkat ngn på marken. O sen såg jag kanske 3 polisbilar åka runt där i helgen. Vet inte om det är en skröna men hörde av en kompis att dom någon gång förut hade satt upp fiskelina i rydsskogen där man cyklar mellan två träd på natten. Riktigt roligt att cykla in i. Det känns inte som det stabilaste stället i världen.

Det där har jag också hört, sen hoppade de fram ifrån skogen och slog ner cyklisterna.. Jag bodde i Ryd ht 08/vt09 och såg absolut ingen kriminalitet alls, förutom någon kvinna i burka som snatta på hemköp, men de verkar vara värre iår.. har också hört om polisbilar dagligen
Citera
2010-05-18, 11:44
Medlem
Rotmosrullens avatar
Att gå hem genom våldtäktsskogen, rydskogen en sen fredagsnatt finns inte på kartan för min del.

Ryd centrum är för övrigt ett mycket intressant ställe, blatteungar på 14 bast som kastar smällare bland folk med matkassar, fria muslimska kvinnor som går utklädda till spöket laban för att de så gärna vill det (), utbytesstudenter som gormar på tyska och odefinierat slödder som plockar upp varrandra i minibussar.

Mångkultur - I'm lovin' it
Citera
2010-05-18, 11:46
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jasio1337
Vet inte om det är en skröna men hörde av en kompis att dom någon gång förut hade satt upp fiskelina i rydsskogen där man cyklar mellan två träd på natten. Riktigt roligt att cykla in i. Det känns inte som det stabilaste stället i världen.

Det är väl 10 år sen det hände. Linan tog som tur var i cyklistens hjälm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in