2010-05-24, 22:25
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colonial
Sammanfattningsvis hävdar han alltså att det borde finnas en motvikt till godhet och gentemot människor som peppar varandra på internet. Sådant som normalt ökar folks självförtroende.
Detta är en "kultur" som Arbetarbroder inte gillar utan han tycker det viktigt att tala om för människor som är fula att de faktiskt är fula och för mongoloiderna att de faktiskt beter sig som djur!
En viktigt motvikt alltså! Ingen ska tro att de är något förens fascister på FB sagt sitt.

Jag kan tyvärr inte hålla med
Så för att sammanfatta: alla borde vara snälla mot varandra och alla som inte är snälla är dumma?
Jag är hemskt ledsen att spräcka din bubbla men tyvärr funkar inte världen så.
Jag håller med om att den BORDE funka så men i verkligheten ÄR folk elaka, gör dumma saker och säger dumma och elaka saker.

Att detta tas bort på andra sidor är snarare en önskan att låtsas som om världen är perfekt och alla egentligen sjunger Kumbaya som de dansande hand i hand färdas mot regnbågens land...för att hårddra.
Här får man se världen som den är och att det finns elaka människor som beter sig på ett för de flesta andra icke önskvärt sätt.

Så sanktionerar jag alltid detta?
Nej. Det finns trådar som jag inte gärna vill röra med tång och flertalet gånger har jag önskat att man kunnat radera skiten och banna alla idioter i tråden...fram tills dess jag kommer ihåg de enkla sanningar jag tagit upp här ovan.
Att ge människor en plats att säga att de avskyr afrikaner, anser att alla pedofiler bör kastreras och att barn allt är bra mysiga att ha sex med, DET är något viktigt, som jag ser det.
Att bara gömma undan problem rekommenderas såvitt jag vet inte inom någon del av samhället, så varför ska vi gömma undan de med obekväma och kanske till och med farliga åsikter?
Fram med det i ljuset!
Endast då kan man bli varse vad folk egentligen tycker och själv säga vad man tycker om deras åsikter och kanske till och med få en del att ändra sig...om man kan argumentera för sin sak.

Med detta sagt: även jag tycker att en del trådar drar ner FB i skiten. Även jag tycker att vissa användare är för dumma för att leva och definitivt för dumma för att få ha ett konto här. Även jag önskar ibland att man skulle kunna stänga ner hela forumdelar eftersom 99% av alla trådar som startas där är trams, ren skit eller bara imbecill smörja.
Så jag är inte perfekt, vare sig som människa eller som mod.
Stäm mig.
2010-05-24, 23:00
Medlem
Colonials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Så för att sammanfatta: alla borde vara snälla mot varandra och alla som inte är snälla är dumma?
Jag håller med om att den BORDE funka så men i verkligheten ÄR folk elaka, gör dumma saker och säger dumma och elaka saker.

Att detta tas bort på andra sidor är snarare en önskan att låtsas som om världen är perfekt och alla egentligen sjunger Kumbaya som de dansande hand i hand färdas mot regnbågens land...för att hårddra.
Här får man se världen som den är och att det finns elaka människor som beter sig på ett för de flesta andra icke önskvärt sätt.

Det är oerhört lätt att få någon som propagerar för det lite snällare och mer mänskliga alternativet att framstå som fånig och naiv. Det lyckas du bra med. Men argumenten är dem samma: Världen är ond och det är inget ide att låtsats som någonting annat.
Men faktum kvarstår, världen blir mindre dålig när privatpersoner inte kan hängas ut och förlöjligas på en av Sveriges största diskussionsforum. I verkligheten så försöker man lösa problem som uppstår. Samma logik borde förekomma på Flashback.

Citat:
Nej. Det finns trådar som jag inte gärna vill röra med tång och flertalet gånger har jag önskat att man kunnat radera skiten och banna alla idioter i tråden...fram tills dess jag kommer ihåg de enkla sanningar jag tagit upp här ovan.
Att ge människor en plats att säga att de avskyr afrikaner, anser att alla pedofiler bör kastreras och att barn allt är bra mysiga att ha sex med, DET är något viktigt, som jag ser det.
Att bara gömma undan problem rekommenderas såvitt jag vet inte inom någon del av samhället, så varför ska vi gömma undan de med obekväma och kanske till och med farliga åsikter?
Fram med det i ljuset!
Endast då kan man bli varse vad folk egentligen tycker och själv säga vad man tycker om deras åsikter och kanske till och med få en del att ändra sig...om man kan argumentera för sin sak.

Här delar jag din uppfattning, jag tycker absolut allt ska få diskuteras utan några undantag. Sådant gynnar demokratin och är viktigt ur många hänseenden! Men det är inte det de handlar om! En diskussion om någons feta valkar eller pinsamma partybilder har inget värde på samma sätt. Det finns helt enkelt ingenting att ”föra ut ljuset” och diskussionsunderlaget saknas oftast. Reglern (som för övrigt redan finns så vi behöver egentligen inte diskutera ) kommer så som jag tolkar den inte förstöra givande diskussioner även om de kan anses extrema, vilket är bra!
2010-05-24, 23:14
Medlem
DrottningSilvias avatar
Om regeln hade funnits före böglyftstråden kom till, hade vi haft den då, eller skulle det ha räknats som nätmobbing av de skånska bönderna?

Inför man denna regel så kommer dessa diskussioner istället ta plats på andra forum.

MVH
2010-05-24, 23:46
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colonial
Det är oerhört lätt att få någon som propagerar för det lite snällare och mer mänskliga alternativet att framstå som fånig och naiv. Det lyckas du bra med. Men argumenten är dem samma: Världen är ond och det är inget ide att låtsats som någonting annat.
Men faktum kvarstår, världen blir mindre dålig när privatpersoner inte kan hängas ut och förlöjligas på en av Sveriges största diskussionsforum. I verkligheten så försöker man lösa problem som uppstår. Samma logik borde förekomma på Flashback.

Här delar jag din uppfattning, jag tycker absolut allt ska få diskuteras utan några undantag. Sådant gynnar demokratin och är viktigt ur många hänseenden! Men det är inte det de handlar om! En diskussion om någons feta valkar eller pinsamma partybilder har inget värde på samma sätt. Det finns helt enkelt ingenting att ”föra ut ljuset” och diskussionsunderlaget saknas oftast. Reglern (som för övrigt redan finns så vi behöver egentligen inte diskutera ) kommer så som jag tolkar den inte förstöra givande diskussioner även om de kan anses extrema, vilket är bra!
Hmm...nu när jag läser det igen så kan jag hålla med om att den förlöjligande tonen kanske tog över lite väl, men det var ändå för att få fram en poäng.
Som sagt; jag tror inte på att gömma undan åsikter som de som förs fram här, men trots allt har vi regler och numer HAR vi en regel mot mobbning och så är det med det.

Jag är mod för att jag anser Flashback värt att kämpa för och trots allt kan man inte påstå att man är för yttrandefrihet om man samtidigt censurerar människor från att säga att någon är ful.
Det är dock när man organiserar sig och med samlad kraft - och tro mig, Flashback har kraft, tyvärr bara inte alltid positiv sådan - som det kan bli fel och även om det kanske inte framgick med önskvärt tydlighet i mitt förra inlägg så håller jag med admin att det kan gå över gränsen.
Var den gränsen går är dock inte direkt glasklart och personligen ska erkännas att jag har svårt att se när det går för långt.
Troligtvis är jag känslomässigt avtrubbad efter alla år här, för i de flesta fall reagerar jag knappt om någon skickar arga pm och kallar mig diverse saker och bemödar jag mig med ett svar brukar det vara det sista jag hör av dem eftersom de inser att de inte har något att hämta.
Eller så ber de om ursäkt.

Dock har jag full förståelse för att andra inte har den hårda huden, kanske pga att de är yngre eller kanske bara för att de kommer hit från andra forum där folk inte får säga elaka saker till varandra.
Men är det verkligen bättre?
Om vi leker med tanken att vi började plocka bort alla inlägg där folk kallade någon annan idiot, skulle det bli ett bättre forum och kanske i slutändan ett bättre samhälle?
Jag tror inte det.
Att ta bort organiserad förföljelse kan jag köpa, men den gränsen hoppas jag ändå hålls långt borta så att så mycket som möjligt tillåts, inom lagens och reglernas råmärken.

Att diskutera någons festbilder, som du tar upp, måste väl ändå få göras även om man inte tycker samma som alla andra?
Om de flesta tycker att t ex Kissie är underbar men någon annan tycker att hon ser ut som en trafikolycka i ansiktet, ska vi då ta bort den "elaka" åsikten men låta den "snälla" stå kvar?
Vad säger det om oss?
Jag ser det som en förljugen bild av verkligheten och det vill jag inte att någon ska kunna kalla det här forumet som jag trots allt älskar, med alla dess fel och brister.
2010-05-24, 23:56
Bannlyst
Citat:

Fram med det i ljuset!

Med detta sagt: även jag tycker att en del trådar drar ner FB i skiten. Även jag tycker att vissa användare är för dumma för att leva och definitivt för dumma för att få ha ett konto här. Även jag önskar ibland att man skulle kunna stänga ner hela forumdelar eftersom 99% av alla trådar som startas där är trams, ren skit eller bara imbecill smörja.
Så jag är inte perfekt, vare sig som människa eller som mod.
Stäm mig.

Citat:
Hmm...nu när jag läser det igen så kan jag hålla med om att den förlöjligande tonen kanske tog över lite väl, men det var ändå för att få fram en poäng.
Som sagt; jag tror inte på att gömma undan åsikter som de som förs fram här, men trots allt har vi regler och numer HAR vi en regel mot mobbning och så är det med det.

Jag är mod för att jag anser Flashback värt att kämpa för och trots allt kan man inte påstå att man är för yttrandefrihet om man samtidigt censurerar människor från att säga att någon är ful.
Det är dock när man organiserar sig och med samlad kraft - och tro mig, Flashback har kraft, tyvärr bara inte alltid positiv sådan - som det kan bli fel och även om det kanske inte framgick med önskvärt tydlighet i mitt förra inlägg så håller jag med admin att det kan gå över gränsen.
Var den gränsen går är dock inte direkt glasklart och personligen ska erkännas att jag har svårt att se när det går för långt.
Troligtvis är jag känslomässigt avtrubbad efter alla år här, för i de flesta fall reagerar jag knappt om någon skickar arga pm och kallar mig diverse saker och bemödar jag mig med ett svar brukar det vara det sista jag hör av dem eftersom de inser att de inte har något att hämta.
Eller så ber de om ursäkt.

Dock har jag full förståelse för att andra inte har den hårda huden, kanske pga att de är yngre eller kanske bara för att de kommer hit från andra forum där folk inte får säga elaka saker till varandra.
Men är det verkligen bättre?
Om vi leker med tanken att vi började plocka bort alla inlägg där folk kallade någon annan idiot, skulle det bli ett bättre forum och kanske i slutändan ett bättre samhälle?
Jag tror inte det.
Att ta bort organiserad förföljelse kan jag köpa, men den gränsen hoppas jag ändå hålls långt borta så att så mycket som möjligt tillåts, inom lagens och reglernas råmärken.

Att diskutera någons festbilder, som du tar upp, måste väl ändå få göras även om man inte tycker samma som alla andra?
Om de flesta tycker att t ex Kissie är underbar men någon annan tycker att hon ser ut som en trafikolycka i ansiktet, ska vi då ta bort den "elaka" åsikten men låta den "snälla" stå kvar?
Vad säger det om oss?
Jag ser det som en förljugen bild av verkligheten och det vill jag inte att någon ska kunna kalla det här forumet som jag trots allt älskar, med alla dess fel och brister.

Herregud vad mycket Ot.

Flashback är inte en avspegling av verkliga livet det är ett diskusions forum ( eller ?). Man kan uttrycka sin åsikt alldeles utmärkt utan att kränka. Kan man inte det bör man utöka sitt vokabulär och återkomma. Yttrandefrihet är inte samma sak som anarki men gränsen är som sagt luddig.
Senast redigerad av Det.beror.pa 2010-05-25 kl. 00:13.
2010-05-25, 08:55
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Det.beror.pa
Flashback är inte en avspegling av verkliga livet det är ett diskusions forum ( eller ?). Man kan uttrycka sin åsikt alldeles utmärkt utan att kränka. Kan man inte det bör man utöka sitt vokabulär och återkomma. Yttrandefrihet är inte samma sak som anarki men gränsen är som sagt luddig.

Bra formulerat.
Det finns inget som idag hindrar från att man diskuterar fenomenet att gravida mammor lägger upp bilder av sig själva på Familjeliv, att vissa väljer att lägga upp bilder på Facebook osv.

Det som vi ser som en svaghet, och som har begränsade fördelar när det gäller att värna om det fria ordet, är att starta trådar i syfte att kränka eller mobba någon. Att ta bilder av en privatperson och lägga upp på Imageshack för att sedan skratta åt personen är att använda sig av det fria ordet, men inte i syfte att värna om yttrandefriheten som helhet, utan för att kränka någon och i viss mån begränsa den för någon annan.

Den som är ful angrips, och man hänvisar till att man har ett "gott syfte". Har personen ett konto på Facebook, Bilddagboken osv så blir resultatet att han måste stänga ner sitt konto ifall han inte vill bli utskrattad. Vissa publicerar telefonnummer och namn, i yttrandefrihetens namn, och personen tvingas skaffa hemligt nummer ifall han inte vill bli uppringd mitt i natten, och få telefonsamtalet utlagd på nätet några timmar senare.

Flashback har mycket yttrandefrihet därför att det gynnar samhället som helhet. Att rasister, nazister, feminister, pedofiler, hackers osv kan diskutera fritt gynnar samhället som helhet. Jag har svårt att se på vilket sätt nätmobbning tillför yttrandefriheten något.

admin
2010-05-25, 08:56
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrottningSilvia
Om regeln hade funnits före böglyftstråden kom till, hade vi haft den då, eller skulle det ha räknats som nätmobbing av de skånska bönderna?

Just den tråden hade varit OK även med det nuvarande regelverket.

admin
2010-05-25, 12:32
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Det.beror.pa
Herregud vad mycket Ot.

Visst kan man se det så att folk som har svårt med stavning, har begränsat vokabulär och dessutom kanske inte är så smarta borde hålla sig härifrån eftersom detta är ett diskussionsforum, men tror du verkligen att de gör det?
Är det ens önskvärt att de gör det eller har just Flashback genom åren gynnats av att alla möjliga människor från kanske t ex kriminella kretsar har kommit hit och gett oss en insikt i deras värld, även om dessa uttrycker sig burdust och stavar fel?
Jag tycker och tror att det är så.

Själv är jag inte heller mycket för att kränka andra så att jag försvarar detta beteende kanske är märkligt, men jag ser det helt enkelt som oerhört svårt att veta var man ska dra gränsen.
Att säga att någon är vacker är helt okej, att säga att någon är ful är OT?
Raidtrådar är förbjudna sen länge och det är nog de flesta överens om är rätt, men som tagits upp i tråden: om de som förlöjligas här aldrig får reda på det då?
Är det fortfarande mobbning?
2010-05-25, 16:22
Medlem
Paladias avatar
På vilket sätt är det nätmobbning att ange att någon är sexig och länka till denne? Om något så belyser ju det personen i positiva ordalag.

Då man ej ens få belysa personer positivt så försvinner ju hälften av alla trådar på forumet, hur ska man då kunna diskutera någon person över huvud taget?
2010-05-25, 16:43
Medlem
darklydivinests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrottningSilvia

Inför man denna regel så kommer dessa diskussioner istället ta plats på andra forum.

MVH

Andra forum? Hur många andra forum har samma sorts relevans som FB?

Har inte läst hela tråden men jag tycker det är en intressant regel och det är hedersvärt utav FB att lyfta fram både regeln i sig och hur den framförs. Däremot tycker jag moral och FB inte riktigt går ihop och jag säger som vanligt att hade inte folk haft en anonymitet att gömma sig bakom så skulle det knappt behövas regler. Sen har jag ingen aning om hur det skulle tillämpas eller ens om idén är bra, men det är ju där problemet ligger. Folk skiter fullständigt i allt som inte ingår i deras egna värld och kan inte koppla ihop Internet med verkligheten ibland...
2010-05-25, 16:56
Medlem
Are-ons avatar
https://www.flashback.org/sp23311331

Står för allt det. Nu dör FB. Handlar inte om att det är omoget att nätmobba. Jag tror att någonstans har Admin känt att det blir hett om öronen om denna regel inte införs. Tills detta inte har blivit motbevisat kommer jag iaf tro det. Kommer troligen inte få reda på hela sanningen.
2010-05-25, 17:52
Medlem
darklydivinests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Are-on
https://www.flashback.org/sp23311331

Står för allt det. Nu dör FB. Handlar inte om att det är omoget att nätmobba. Jag tror att någonstans har Admin känt att det blir hett om öronen om denna regel inte införs. Tills detta inte har blivit motbevisat kommer jag iaf tro det. Kommer troligen inte få reda på hela sanningen.

Beror på vad du menar med dör? Det FB som har romantiserats fram genom rena myter dog den dagen FB blev populärt. Och populärt är en definitionsfråga det med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in