Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-15, 22:59
  #1
Medlem
Sheepskins avatar
Vad tror folket om denna fond:

http://www.franklintempletonnordic.c...0652_no_en.pdf
http://morningstar.se/Funds/Quicktak...mid=0000000000

Jag tänkte söka mig bort från aktiemarknaden lite grann. Detta är en räntefond som investerar i obligationer från hela världen. Den är i dollar så jag tänkte göra lite skön valutakursvinst också då jag satsar på att kronan kommer fortsätta försvagas närmsta året. Den har riktigt bra historisk avkastning, särskilt från och med 2009, nästan lite för bra om man jämför med index.

Någon som sitter på en förklaring eller har bra info om fonden i övrigt?
Citera
2010-05-16, 09:41
  #2
Medlem
Fonden är garanterat skitbra, har höga betyg överlag och snygg avkastning historiskt. Men med nuvarande situation på valuta-, ränte-, och statsskuldsmarknaderna känns det lite som en lottsedel att ligga i internationella obligationer. Det är svårt att säga nu åt vilket håll valutorna kommer att röra sig, svårt att säga om det kommer nya spekulationsvågor mot räntemarknaderna och det är inte mycket lättare att säga om något/några länder kommer att gå i default, eller vilken påverkan en sådan händelse skulle få på marknaderna.

Jag resonerar som så att jag har min lön i SEK, alla mina utgifter i SEK, då känns det mycket tryggare att ligga i en korträntefond i SEK eftersom det garanterar min köpkraft inom Sverige. När marknaderna lugnat sig kan det vara läge att spekulera på annat.
Citera
2010-05-16, 11:58
  #3
Medlem
Är detta något ni rekommenderar att man investerar lite pengar i? Eller om det nu gått så bra så kanske det börjar att gå ner?
Citera
2010-05-16, 13:49
  #4
Medlem
Sheepskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Fonden är garanterat skitbra, har höga betyg överlag och snygg avkastning historiskt. Men med nuvarande situation på valuta-, ränte-, och statsskuldsmarknaderna känns det lite som en lottsedel att ligga i internationella obligationer. Det är svårt att säga nu åt vilket håll valutorna kommer att röra sig, svårt att säga om det kommer nya spekulationsvågor mot räntemarknaderna och det är inte mycket lättare att säga om något/några länder kommer att gå i default, eller vilken påverkan en sådan händelse skulle få på marknaderna.

Jag resonerar som så att jag har min lön i SEK, alla mina utgifter i SEK, då känns det mycket tryggare att ligga i en korträntefond i SEK eftersom det garanterar min köpkraft inom Sverige. När marknaderna lugnat sig kan det vara läge att spekulera på annat.
Fallande marknadsräntor är inte bra för denna typ av obligationsfond så där finns ju helt klart en risk att när den finansiella oron lägger sig, kommer denna fond att tappa. Vad gäller 'lottsedel' så håller jag inte med då obligationsmarknaden är mycket säkrare än aktiemarknaden i tider av turbulens.

Angående dollarn (som denna fond är värderad i) så kommer den fortsätta att stärkas mot kronan (säkerligen året ut) då USA anses mycket säkrare än Europa just nu (och har dubbelt så hög tillväxt). Detta anser även ledande valutaanalytiker. Därför får man en rejäl bonus i denna fond nu.

Jag får dock inte ihop varför just denna fond överavkastar så mycket jämfört med index?
Citera
2010-05-16, 19:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheepskin
Fallande marknadsräntor är inte bra för denna typ av obligationsfond
Jo, det är bra. Fallande obligationsräntor är samma sak som att obligationspriserna går upp. Fondens tillgångar har en snittlöptid på 5,3 år enligt Morningstar, ganska lång alltså, och därmed känslig för ränterörelser.
Citat:
Angående dollarn (som denna fond är värderad i) så kommer den fortsätta att stärkas mot kronan (säkerligen året ut) då USA anses mycket säkrare än Europa just nu (och har dubbelt så hög tillväxt). Detta anser även ledande valutaanalytiker. Därför får man en rejäl bonus i denna fond nu.
Det finns knappast några sådana gratisluncher på valutamarknaden.

Sen ska du inte luras av att fondenvärdet redovisas i USD, det väsentliga är ju hur fondens tillgångar ser ut. Tittar man i faktabladet ser man att bara 43 % av tillgångarna ligger i USD.

http://www.franklintempletonnordic.c...0652_no_en.pdf
Citat:
Jag får dock inte ihop varför just denna fond överavkastar så mycket jämfört med index?
Indexet du ser på Morningstar, Citi WGBI, är ett index av globala statsobligationer. Fonden investerar dock i en blandning av statsobligationer och företagsobligationer och tar alltså antagligen mer risk än indexet. De verkar också ligga ganska tungt i mer riskfyllda länder som Polen, Brasilien, Indonesien, Egypten, Malaysia... mycket mer än index.

Sen ser jag också att fonden ligger kort i euro, -23,97 % enligt faktabladet, och de har isåfall tjänat mycket på euroförsvagningen.
__________________
Senast redigerad av raol 2010-05-16 kl. 19:29.
Citera
2010-05-16, 20:50
  #6
Medlem
Sheepskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raol
Jo, det är bra. Fallande obligationsräntor är samma sak som att obligationspriserna går upp. Fondens tillgångar har en snittlöptid på 5,3 år enligt Morningstar, ganska lång alltså, och därmed känslig för ränterörelser.

Det finns knappast några sådana gratisluncher på valutamarknaden.

Sen ska du inte luras av att fondenvärdet redovisas i USD, det väsentliga är ju hur fondens tillgångar ser ut. Tittar man i faktabladet ser man att bara 43 % av tillgångarna ligger i USD.

http://www.franklintempletonnordic.c...0652_no_en.pdf

Indexet du ser på Morningstar, Citi WGBI, är ett index av globala statsobligationer. Fonden investerar dock i en blandning av statsobligationer och företagsobligationer och tar alltså antagligen mer risk än indexet. De verkar också ligga ganska tungt i mer riskfyllda länder som Polen, Brasilien, Indonesien, Egypten, Malaysia... mycket mer än index.

Sen ser jag också att fonden ligger kort i euro, -23,97 % enligt faktabladet, och de har isåfall tjänat mycket på euroförsvagningen.
Tack för ett bra inlägg!

Jag rörde ihop begreppen ang räntorna där. Om nu finanskrisen ebbar ut och aktiemarknaden världen över anses som säkrare så kommer väl många gå tillbaka till aktiemarknaden vilket i så fall höjer obligationsräntorna? Då kommer förmodligen denna fond tappa, är det inte så? Men jag tycker att det är lite lustigt att det inte går att se något avtryck i historiken, alltså en dipp, när aktiemarknaderna trots allt gick ganska bra från jan till april.

Ang. dollarn så är det givetvis de underliggande valutorna som är viktigast men detta blir ju som sagt en 'bonus' när kronan deprecieras.
Citera
2010-05-20, 23:31
  #7
Medlem
Sheepskins avatar
Ok, har läst på lite mer och har blivit övertygad att denna obligationsfond är ett bra köp nu pga följande:

- Trenden i år har hittills varit fallande marknadsräntor i världen vilket driver upp värdet i fonden. Räntorna kommer troligtvis fortsätta falla något då de nya finansiella oroligheterna har gjort att både ECB och FED anses behålla sina låga styrräntor året ut.

- Fonden ligger som sagt 30 % kort i euro vilket är positivt när euron fortsätter försvagas vilket många tror kommer att fortsätta under året.

- Den ligger tung i dollar vilket är positivt eftersom den stärks och sannolikt kommer fortsätta göra det under året vilket gör att man får en valutakursvinst i SEK.

Har jag missat nåt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback