2010-05-15, 19:16
Medlem
miklons avatar
Jag har försökt göra pommes frites själv, dessvärre utan någon vidare framgång. Vad är hemligheten, hur ska man göra? Eller går det inte?

Jag gör dem helt enkelt genom att skära potatis i stavar (ca 5 mm breda), sedan kör jag dem i fritösen en liten stund. Fritösen har jag ställt in på 190 grader, vilket är max. Dessvärre slutar det alltid med sladdriga och mjuka pommes, som inte är krispiga för fem öre.

Vad gör jag för fel?
2010-05-15, 19:21
Medlem
Andersdamaans avatar
Du ska dubbelfritera pommes om du vill få dem krispiga.
Fritera dem först på en litet lägre temperatur tills de är mjuka, sedan låt dom droppa av i ett par minuter medans du höjer värmen. Sedan friterar du dem igen på litet högre temperatur tills de blir krispiga och får fin färg. Lycka till. Hemmagjorda pommes är oslagbart gott
2010-05-15, 19:40
Medlem
--locco--s avatar
Du ska torka dom med hushållspapper eller handuk innan du friterar dom.
Sen dubbelfriterar du dom.
2010-05-15, 19:44
Medlem
quaertys avatar
Här är en tråd som du kan börja kolla i. Utöver den så finns det ett gäng till. Lycka till med friterandet.
2010-05-15, 22:28
Medlem
PolRogers avatar
Jag brukar fylla en kastrull med några centimeter olja när, tar upp dem innan de får färg, lägger dem på en handduk och väntar några minuter..
Sedan slänger jag i dem en gång till, tills att de precis får lite färg!

Sedan måste man äta dem direkt, detta gör man sist och tar bara några minuter!
2010-05-16, 13:29
Medlem
syke555s avatar
Hmm .. Börja med att köpa mjölig potatis, t.ex. King Edward. Potatis av sorten Russett är det optimala men det har jag inte hittat i Sverige. Jag har provat med vanlig bakpotatis och fast potatis men ingen av dem blev bra (bakpotatisen smakade otroligt sött).

Skär dem i ca 1 cm tjocka stavar. Lägg dem sedan i en stor bunke med vatten och ställ in i kylen minst 1 timme men gärna ända upp till 8 timmar (detta för att få bort stärkelsen från potatisen - den kan annars göra så att pommesen klibbar ihop och blir allmänt geggig). Byt vattnet då och då om du orkar.

Häll av vattnet och lägg upp pommesen på hushållspapper och torka av (för att undvika oljestänk vid friteringen).

Värm oljan till ca 160 grader och fritera pommesen mjuk (ca 4 - 5 minuter), prova med en potatissticka. Ta ur pommesen och lägg på nytt hushållspapper och torka av.

Höj värmen på oljan till 190 grader och släng ner pommesen igen, fritera tills den har en fin färg och en krisipig yta.

Ta upp, låt rinna av och salta. Servera på stört.

Detta torde hjälpa dig att göra finfina egna pommes!
Senast redigerad av syke555 2010-05-16 kl. 13:32.
2010-05-18, 15:56
Moderator
Evil Eds avatar
Finns som sagt trådar, fortsätt där.

Klick.

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in