• 1
  • 2
2010-05-14, 20:36
Medlem
morrhuggs avatar
Har kollat lite på denna regel och efter att ha läst några trådar där folk lägger ut långa poster om någon de inte känner, är högst spekulativa och ibland är det mer eller mindre rena lögner, så undrar jag kort och gott:

Vad krävs för att en person ska fällas för Falsk Ryktesspridning egentligen?

Jag inser att detta är grymt svårt, då om man applicerade regeln hårt så kunde ingen säga något utan att hänvisa till en källa hela tiden, sen är det svårt att separera en personlig åsikt från att försöka sprida lögner. Så, har folk fällts för denna regel? Finns det exempel på det så att man kan lära sig lite mer, och därmed kan känna igen när det sker?
Citera
2010-05-14, 20:40
Medlem
hokoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
Har kollat lite på denna regel och efter att ha läst några trådar där folk lägger ut långa poster om någon de inte känner, är högst spekulativa och ibland är det mer eller mindre rena lögner, så undrar jag kort och gott:

Vad krävs för att en person ska fällas för Falsk Ryktesspridning egentligen?

Jag antar att regeln om ryktesspridning fungerar som regeln om personangrepp, att det bara är ett regelbrott om offeret är en medlem här på FB.
Citera
2010-05-14, 20:46
Medlem
Beeenjamins avatar
Här kommer en exempel för fel ryktesspridning, eftersom jag fick en gång varning för detta.

Exempel:

Citat:
Jag är bög.
Citera
2010-05-14, 20:47
Medlem
AquaRegias avatar
Det är väl bara 1.XX som är regler?

Ser du något som du tycker bryter mot 0.09 så är det bara att rapportera.
Citera
2010-05-14, 20:52
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia

Visst, men vad bryter mot regeln? När går man över tröskeln? Hur ser moderatorerna på detta? Att jag trycker på rapportera i tid och otid vinner ingen på, såvida jag inte har rätt i hur jag tror regeln ska tolkas.
Citera
2010-05-14, 20:55
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia

1.XX är väl regler som kan ge tillsägelser/varningar vid regelbrott, 0.XX är "mildare regelbrott"?

Citat:
Visst, men vad bryter mot regeln? När går man över tröskeln? Hur ser moderatorerna på detta? Att jag trycker på rapportera i tid och otid vinner ingen på, såvida jag inte har rätt i hur jag tror regeln ska tolkas.

Kan du länka något exempel? Jag har också för mig att det gäller ryktesspridning om medlemmar.

Om jag skulle skriva att Hasse Aro är bög så är det inte 0.09 vad jag vet.
Citera
2010-05-14, 21:03
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Kan du länka något exempel? Jag har också för mig att det gäller ryktesspridning om medlemmar.

Om jag skulle skriva att Hasse Aro är bög så är det inte 0.09 vad jag vet.

Det finns nog massor med exempel, men att skriva att "Person X är ju en attentionwhore. Troligen lagd åt andra hållet, för kvinnor är ju inte hans starka sida.".

Detta är väl den sorten som är värst, då den inte rakt ut säger något, utan bara ställer små oskyldiga, undrande frågor.
Citera
2010-05-14, 22:09
Medlem
morrhuggs avatar
Iaf, vore intressant att veta om andra blivit fällda för det, eller vad andra moderatorer anser hur regeln ska tolkas.
Citera
2010-05-14, 23:07
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Det får du fråga din mamma om...

Eller en moderator på Flasback? Det är deras område...

Kanske därför jag ställer frågan här, för att få åsikter från moderatorer och de som råkat ut för regeln, så att jag kan bilda mig en uppfattning om hur den tillämpas.
Citera
2010-05-14, 23:09
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Kanske därför jag ställer frågan här, för att få åsikter från moderatorer och de som råkat ut för regeln, så att jag kan bilda mig en uppfattning om hur den tillämpas.

Min exempel är väldigt bra morrhora...

Jag tror att det är vanligaste orsaken att man felciterar och få varning...
Citera
2010-05-14, 23:48
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Min exempel är väldigt bra morrhora...

Jag tror att det är vanligaste orsaken att man felciterar och få varning...

Ditt exempel är grymt basalt och visar inte var gränsen går. Fler exempel på hur denna regel kan tolkas vore bra.
Citera
2010-05-15, 04:04
Medlem
Är det falsk ryktesspridning att skriva "pedofiler som morrhugg anser givetvis blablabla"?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in