Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Wadd
Att rubriken i det aktuella exemplet har felaktig information torde vara ställt utom rimligt tvivel?
Två länkar som visar att även själva inlägget far med osanning:
http://www.bra.se/download/18.cba82f...h_utlandet.pdf
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____296435.aspx
Nu har två moderatorer svarat och ni är varandras totala motpoler, den ena låter det hela vara pga uppsåt och att man kan ha missuppfattat det man tar upp som källor i sin post och en annan som skulle ändrat rubrik, slängt tråd om resten visat sig vara felaktigt och, eventuellt, även delat ut en varning. (Jag är väl medveten om att ÅnkelGunnar uttalade sig i generella termer innan någon påpekar det)
Är det rimligt att två moderatorer har två så olika efterlevanden av samma regel?
Bör skribenter anpassa sina inlägg beroende på vilka moderatorer aktuell forumdel har?
I viss mån är det nog oundvikligt.
Men nog är situationerna olika också. I ÅnkelGunnars exempel rör det sig om ostyrkta påståenden som går enkelt att kontrollera via andra medier och där uppgiften om den inte är sann relativt givet ger att uppsåtet är att sprida falska uppgifter.
I vårt fall rör det sig om en egenhändigt tolkad statistik där inte moderatorn självklart kan stå som garant för att trådrubriken är helt med sanningen överensstämmande. Vad jag anser jag kan göra är att kolla upp att enkla påståenden är sanna för att däefter korrigera rubriken om nödvändigt, men rör det sig om mer långtgående faktakollar ser jag inget alternativ förutom att trådskaparen i normalfallet själv står för sanningen i sitt inlägg.
Citat:
Vart går då gränsen för din bedömning av när något är en missuppfattning? När blir det löjligt?
Om jag VET att jorden består av 57% kvinnor är det alltså, enligt dig, rimligt att jag kan tro att det finns 23 gånger mer kvinnor än män på jorden? På allvar?
Jag kan inte säga exakt var gränsen går. Om det rör sig om en hypotetisk tråd där någon påstår att i nästa val kommer SD att få 101% av rösterna tänker jag inte förnumstigt gå in och ändra och påpeka att man bara kan få 100% av rösterna. Då menar jag att trådskaparens påstående istället får tas för vad det är trots att det är orimligt för att diskuteras utifrån det. Teoretiskt sett kanske trådskaparen mot förmodan har rätt.
Regel 0.09 är främst till för att skydda forumet från att folk skall använda det som plattform för personliga vendetter mot andra privatpersoner, inte för att ge oss möjlighet att rätta vanföreställningar hos användare om hur världen är beskaffad.
Men den ger som synes även möjlighet att åtgärda trådar som modsen betraktar som trollningar (Barsebäck har exploderat!) i syfte att vilseleda.
Det här som du anmärker på menar jag uppfyller inte det kriteriet utan rör sig om uppgifter som har mer karaktär av bedömninsfråga.