Citat:
Ursprungligen postat av
henkka
Ni måste skilja på straffrihet och åtalsfrihet.
Kungen har åtalsfrihet, vilket betyder att han inte kan göras juridiskt ansvarig för sina handlingar (straffrättsligt). Därmed kan han inte heller vara misstänkt för brott och då behöver han t.ex. inte blåsa i en alkometer.
Sen kan man tycka att det är helt galet att det är så, men det är hur det är.
Att Tjabo gillar att supa och köra bil är ingen nyhet direkt. Kollar man hur långt bakåt som helst så hittar man artiklar om "kungen i bilolycka". Han smashar nog minst en bil om året. Det största undret är att han inte dödat sig själv eller någon annan på fyllan (vad vi vet).
At han inte dödat sig själv är jag nästan helt säker på. Hur du är med andra är en annan sak. Som bekant körde Prins Bertil ihjäl någon. Hovet, (skattepengar), betalade och dalen tystades ner.
Du har rätt i att kungen har åtalsfrihet. Men visst kan han misstänkas, och i princip kallas till förhör. Som i mitt tidigare exempel, om man skulle hitta La Camilla död i någon buske på Drottningholm. Självklart är polisen skyldig att utreda detta, och om kungen är misstänkt kommer åklagare att kopplas in.
Man kommer fram till att kungen smet ut från frugan för ett litet instick på kvällskvisten. Men att La Camilla blev hysterisk och krävde att bli drottning, varpå kungen får spel och stryper henne.
Det blir en presskonferens där en generad polismästare förklarar att fallet är löst, men att mördaren (som ska förbli anonym), inte kan åtalas.
Självklart skulle det inte hända eftersom en livvakt skulle ta hand om den saken.
Sen är det förstås helt osannolikt att mordet skulle utredas ändå. Den tidigare överåklagaren bor numera ståndsmässigt i en bostad som disponeras av kungen. Vi behöver inte gå in på detaljerna här, vilket uppdrag granskning redan gjort. Annat än att notera att överåklagare också tillhör den privilegierade, (och med Göseta sannolikhet korrumperade), skaran.
Gissningsvis skulle nuvarande överåklagare snabbt se till ärendet läggs ner, du han kanske också vill bo fint. Och att La Camilla inte for någon upprättelse i döden. Dock ska jag tillägga att det här sista stycket är en spekulation från min sida,