Citat:
Ursprungligen postat av
JagHarEnLiten
Du är löjlig. Tror du det är något märkvärdigt med att vara kunglig och framleva sitt liv i lättja?
Nej, men du missförstår mig med flit. Jag ser inget märkvärdigt med det liv de lever, men monarki är ett statsskick med förankring lång tid tillbaka i historien. Som mycket annat, en del av ett lands identitet.
Jag reflekterade inte mycket över kungligheter tidigare, när det lunkade på. Kung, drottning och tre barn, långt borta från min verklighet, de skötte sitt och hade en uppgift. Det var representation och underhåll av värdefulla/historiska slott och fastigheter som var en del som inte kostade särskilt mycket i skattepengar. När kungen låter sin familj bli för vanlig, visar det på hur det går när vanliga blir kungliga. Kungen gifte sig med en vanlig kvinna, med ett vanligt förflutet i den krets hon kom från. Där man mörkade vem man var, då sanningen var vidrig.
Kanske jag hade fel, men många med mig hade inte så många synpunkter innan debatten om drottningens förflutna dök upp, och efter det flera skandaler. En omöjlighet för personer som ska representera ett land som upphöjda kungligheter. Ibland sker det saker som gör att man börjar reflektera över olika saker. Ändra uppfattning.
Just det du skriver om att framleva sitt liv i lättja stämmer, på prins CP, och som visar hur lätt han tar på att vara kunglig genom att ge sig i lag med Sofia. Om han själv inte tar sin roll som prins på allvar, varför skall jag och andra respektera hans ställning som prins? Eller betala för hans uppehälle?
Den som lyckats få rätt perspektiv på saken är H*rman L*ndqvist. Han har inget emot monarki, som en del av vår historia, om de kungliga personerna vet hur de ska leva enligt sin uppgift och roll.