2013-06-18, 16:21
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Dr.Diego skrev

Det är ett under att idioten Ternert fortfarande har ett jobb, fast det kanske är som ordspråket: lika barn leka, leka bäst.

Ternert måste ha en stor del av ansvaret att kungahuset minskat i popularitet så kraftigt, trots två prinsessbröllop och en nedkomst.

Det är väl lite hårt att skylla allt på Ternert.

Det var ju Kungen själv som ville bli intervjuad av TT.

I fredags hörde hovet av sig till TT med beskedet att kungen var villig att ställa upp på en intervju kring den senaste tidens spekulationer om kungens påstått vidlyftiga festande.
http://www.medievarlden.se/nyheter/2011/05/tt-hovet-andrade-forutsattningarna

Detta var ju något exceptionellt, antagligen var väl det Jokern som tvingade honom att göra någon form av uttalande.

Intervjun i älgskogen där Pungen uttryckte det nu klassiska citatet "vända blad" kunde ju inte han göra så mycket åt heller.
Citera
2013-06-18, 16:31
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Mogren skrev

Det var ingen olycka. Det var den danska motståndsrörelsen som gjorde sig av med en nazist.

Detta är väl bara mest rykten. Det dog ju 22 personer i olyckan.

Gustav Adolf var ju en rätt speciell person. Han sa om skillnaden mellan sig själv och sin bror "Sigvard är bara en vanlig pojke, men jag är soldat".

Han var ungefär som sin svärfar Karl Edvard.
Citera
2013-06-18, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Svenska mediers hårdvinklade nyheter om kungen låg bakom raseriutbrottet på Stenhammars slott, enligt hovets informationschef.
– Kungen blir inte arg på det här sättet utan att ha någon anledning.

I måndagens Go'morron Sverige på SVT förklarade hovets informationschef, Bertil Ternert, att kungens reaktion berodde på att han var oförberedd på de kritiska frågorna.

- Kungen berättade för mig att han mötte reportern i tron att han skulle få någon form av positiv respons, säger Ternert till SVT.

Hela artikeln: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hovet-svenska-medier-har-tuff-vinkling-mot-kungen_8271614.svd

Om man kan kalla det för ett "raseriutbrott" då är det inte mkt bevänt med känsloyttringarna.
Ingenstans kan förnimmas någon svordom. Jag har högtalarna uppdragna på max och har lyssnat om och om igen. Ingen svordom. Däremot ett "Ääähh" och att kungen muttrar något ljudlöst när han går därifrån. Kungen frågar bara "Kan ni inte hålla er till sanningen någon gång ?". Är det raseri att fråga det.
Citera
2013-06-18, 23:13
Medlem
Ska inte kungen få njuta av lite kvinnor?
*Låt kungen hålla på med sin jakt och lustspel för våra skattepengar!
Citera
2013-06-22, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Kungen hade nog platsat som korvförsäljare eller busschaffis.

[- - -]

Hmm, men även som korvförsäljare hade han varit tillräckligt kvalificerad för att bjuda på jobb som jobbcoach eller "kompletterande aktör" hos Arbetsförmedlingen och hade då som en del andra rätt spåniga figurer kunnat kamma in typ 1,5 mille per år efter omkostnader för ett enmansföretag. I alla fall med rätt kontakter (om varje enskild upphandling är tillräckligt liten behövs inget offentligt anbudsförfarande, för i tiden var gränsen ett basbelopp). Hade han blivit jämställdhetsnisse och jobbat på dagis och fått köpa loss en förskola i Stockholm billigt som en del andra hade det väl också kunnat bli någon mille. Även om kungen inte är något större ljus så hade det funnits möjligheter för honom att tjäna grova pengar lagligt med rätt kontakter om han blivit förväxlad på BB.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske

[- - -]

Carl-Philip har misslyckats med allt som han har försökt med och hade förmodligen varit en värdelös officer, dock tror jag att han hade passat som säljare i en dressman-butik.

[- - -]

Jag uppfattar saken så att Carl Philip rent IQ-mässigt är litet smartare än så (och att han är smartare än en tänkbar presidentkandidat som Maud Olofsson). Däremot blir jag litet fundersam när det gäller Carl Philips omdöme när det gäller hans eventuella val av fru:

http://www.expressen.se/nyheter/sa-ska-sofia-hellqvist-utbildas-till-prinsessa/

Jag tror väl i och för sig inte att det omedelbart blir republik om Sofia Hellqvist blir en del av kungahuset. Men det blir helt klart en märkbar extra vikt i republik-vågskålen. Speciellt om republikanskt sinnade journalister börjar köra Sofias utvik och intervjun om hånglet med Jenna Jameson (Där Sofia säger att hon inte visste hur "stor" Jameson var) i ständigt återkommande repriser. Undrar också om Ericssons och Atlas Copcos styrelser vill ha med Carl-Philip och Sofia i handelsdelegationer där man är ute efter att ha en kunglig dörröppnare. Det är inte säkert att det är bra PR om pressen visar företagets logga bredvid Sofias (i och för sig rätt milda) utvik och Jenna Jameson-uttalande.

I förlängningen torde Carl Philips partnerval öka risken för att apanage-kranen sinar för pappa kungen (och senare Victoria) och därmed också för Carl Philip. Och skulle Victorias och Estelles flygplan störta så skulle väl risken för avstängd apanage-kran öka än mer. Carl Philips partnerval skulle göra att den typ av PR som blev resultatet av kungens kompisars inhyrande av tuttbrudar till fester blev av mer permanent natur och inte isolerades till kungen själv.

Fast i det här läget börjar det väl bli svårt för Carl Philip att backa, antar jag. Sofia Hellqvist blir nog sur om CP gör slut. Då kommer hon nog att babbla på en hel del i svensk och tysk press. Hon har nog tänkt sig att få bli prinsessa. Eller i alla fall få vara prinsfrilla som Lilian. Så Carl Philip och/eller kungen får nog fiska upp plånkan och slanta upp rejält om Carl Philip tänkt dumpa Sofia och man vill undvika möjlig negativ PR. Tvivlar på att hon kan få in mer än en halv miljon på intervjuer i svensk och tysk press. Men gissningsvis får CP pröjsa för något typ en lägenhet i Stockholm och någon frisör- eller manikyristutbildning, typ, om han vill vara säker på att slippa negativ PR om han dumpar Sofia. Det är i alla fall min gissning.
Citera
2013-06-23, 18:30
Medlem
Det är märkligt att man tror från kungahusets och hovets sida att man kan "göra" någon till prinsessa med den bakgrunden som Sofia Hellqvist har. Precis som du säger vill/behöver näringslivet ha dörröppnare av ett annat och mer seriöst slag än en f.d. porrbrud. Märkligt att inte från hovets/kungafamiljens sida har satt ner foten än. Den enda som verkar fatta något i den här frågan är Madeleine.
Citera
2013-06-25, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lerog
Det är märkligt att man tror från kungahusets och hovets sida att man kan "göra" någon till prinsessa med den bakgrunden som Sofia Hellqvist har. Precis som du säger vill/behöver näringslivet ha dörröppnare av ett annat och mer seriöst slag än en f.d. porrbrud. Märkligt att inte från hovets/kungafamiljens sida har satt ner foten än. Den enda som verkar fatta något i den här frågan är Madeleine.
Jag håller med och undrar varför man låter Sofia delta i officiella sammanhang. Det blir ingen prinsessa av henne hur mycket man än önskar, med egen påhittad prinsessskola eller verksamhet i Afrika för att leka välgörenhetstant. Sofia saknar allt en blivande prinsessa borde ha i egenskaper. Ingen i kungafamiljens bekantskapskrets hade accepterat en så enkel svärdotter. Jag har inget till övers för utvik, tatueringar och en bonnläpp som kallar det hon gör nu, för välgörenhet.

Med Sofias intåg i kungafamiljen blir monarkins vara eller icke vara, snarare en fråga om det är kungafamiljen som ifrågasätts och inte monarkin. Jag hade inte reflekterat över statsskicket förrän kungen accepterar vilka partners som helst till sina barn, och de olika skandaler som pågått. För mig är det befängt att kronprinssesparet har fått denna nyvunna popularitet på bekostnad av kungen.

Det blir absurt att ha en kunglig familj som symbol, när de i verkligheten inte är kungliga. Att det skulle vara en merit att vara icke kunglig som Westling för att vara kunglig, är en motstridighet som är oförenlig med den historiska symbol kungahuset står för. Ett löjligt ansvar att lägga på en ingift gyminstruktör.

Om prins CP insisterar på att gifta sig med Sofia, måste han avsäga sig prinstiteln, så som traditionen tidigare har varit. Bland kungafamiljens vänner finns inte en lika enkel flicka att hitta, och med den tarvliga bakgrunden. Det borde vara avgörande för kungen, när han sätter ner foten, och förmedlar att det är han som är kung.

Det var mer än märkligt att Sofia inte kunde hålla sig i bakgrunden under Madeleines bröllop. Det som pågår, är inte vad man förväntar sig av en monarki som vill överleva. Det blir fånigt om Sofior accepteras som kungliga prinsessor, en sak monarkin inte överlever.
Citera
2013-06-25, 06:32
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

...

Med Sofias intåg i kungafamiljen blir monarkins vara eller icke vara, snarare en fråga om det är kungafamiljen som ifrågasätts och inte monarkin. Jag hade inte reflekterat över statsskicket förrän kungen accepterar vilka partners som helst till sina barn, och de olika skandaler som pågått. För mig är det befängt att kronprinssesparet har fått denna nyvunna popularitet på bekostnad av kungen.

...

Du är löjlig. Tror du det är något märkvärdigt med att vara kunglig och framleva sitt liv i lättja?
Citera
2013-06-25, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Du är löjlig. Tror du det är något märkvärdigt med att vara kunglig och framleva sitt liv i lättja?
Nej, men du missförstår mig med flit. Jag ser inget märkvärdigt med det liv de lever, men monarki är ett statsskick med förankring lång tid tillbaka i historien. Som mycket annat, en del av ett lands identitet.

Jag reflekterade inte mycket över kungligheter tidigare, när det lunkade på. Kung, drottning och tre barn, långt borta från min verklighet, de skötte sitt och hade en uppgift. Det var representation och underhåll av värdefulla/historiska slott och fastigheter som var en del som inte kostade särskilt mycket i skattepengar. När kungen låter sin familj bli för vanlig, visar det på hur det går när vanliga blir kungliga. Kungen gifte sig med en vanlig kvinna, med ett vanligt förflutet i den krets hon kom från. Där man mörkade vem man var, då sanningen var vidrig.

Kanske jag hade fel, men många med mig hade inte så många synpunkter innan debatten om drottningens förflutna dök upp, och efter det flera skandaler. En omöjlighet för personer som ska representera ett land som upphöjda kungligheter. Ibland sker det saker som gör att man börjar reflektera över olika saker. Ändra uppfattning.

Just det du skriver om att framleva sitt liv i lättja stämmer, på prins CP, och som visar hur lätt han tar på att vara kunglig genom att ge sig i lag med Sofia. Om han själv inte tar sin roll som prins på allvar, varför skall jag och andra respektera hans ställning som prins? Eller betala för hans uppehälle?

Den som lyckats få rätt perspektiv på saken är H*rman L*ndqvist. Han har inget emot monarki, som en del av vår historia, om de kungliga personerna vet hur de ska leva enligt sin uppgift och roll.
Citera
2013-06-28, 06:17
Medlem
Grandiosos avatar
Bred skepsis mot kungahuset

Citat:
Vår inställning till kungahuset fortsätter att nå bottennoteringar.
En orsak kan vara att kungahuset granskats mer kritisk de senaste åren.
– Förtroendet är lågt, svenskarna har inte vänt blad, säger forskaren Lennart Nilsson.

Enligt en ny undersökning från SOM-institutet har svenskarna fortsatt mycket lågt förtroende för kungahuset.

På en skala på minus 100 till plus 100 ligger förtroendet nu så lågt som plus fem.

– Det är mycket lågt och trenden är nedåtgående, säger Lennart Nilsson, docent och seniorforskare vid SOM-institutet.

Men trots det låga förtroendet är det bara en femtedel av befolkningen som vill avskaffa monarkin, enligt undersökningen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17034673.ab
Citera
2013-06-28, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Bred skepsis mot kungahuset

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17034673.ab

Det är synd att man avfärdadade H*rman L*ndqvist, som inte var fienden. Det är urvattningen av det blåa blodet som är boven i dramat, med folklighet som blivit löjlig.

Nu skriver Aftobladet om alla skandaler, men vi har alltid haft kungar med frillor vid sidan om. Inget nytt eller ovanligt. Ingen missunnar en kung att roa sig.

Mitt förtroende försvann när man mörkar drottningens förflutna och 70 år efteråt vill få onda gärningar att framstå som goda genom en fantasifull historieförfalskning, köpt av en fjäskig historiker.

Om nu denne pappa var en räddare i nöden som hjälpte juden, hade vi behövt en sådan i kungahuset, som motvikt till de andra nassarna. Särskilt med den debatten som pågick vid tiden för brölloppet. Men just det faktum att man ljög om medlemskapet i nazipartiet och allt annat visar på att det fanns en kennel begraven.

När kungligheter höll sig till varandra och högre stånden, hade folket tillförlitliga stamtavlor, där inga katter slank in bland Hermelinerna. Med Sofia blir det inget kvar som är kungligt. Därför måste kungen klura ut hur han ska bevara monarkin utan kungliga. En svår uppgift som inte kan lämpas över på kronprinsessparet.
Citera
2013-06-28, 19:12
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är synd att man avfärdadade H*rman L*ndqvist, som inte var fienden. Det är urvattningen av det blåa blodet som är boven i dramat, med folklighet som blivit löjlig.

Nu skriver Aftobladet om alla skandaler, men vi har alltid haft kungar med frillor vid sidan om. Inget nytt eller ovanligt. Ingen missunnar en kung att roa sig.

Mitt förtroende försvann när man mörkar drottningens förflutna och 70 år efteråt vill få onda gärningar att framstå som goda genom en fantasifull historieförfalskning, köpt av en fjäskig historiker.

Om nu denne pappa var en räddare i nöden som hjälpte juden, hade vi behövt en sådan i kungahuset, som motvikt till de andra nassarna. Särskilt med den debatten som pågick vid tiden för brölloppet. Men just det faktum att man ljög om medlemskapet i nazipartiet och allt annat visar på att det fanns en kennel begraven.

När kungligheter höll sig till varandra och högre stånden, hade folket tillförlitliga stamtavlor, där inga katter slank in bland Hermelinerna. Med Sofia blir det inget kvar som är kungligt. Därför måste kungen klura ut hur han ska bevara monarkin utan kungliga. En svår uppgift som inte kan lämpas över på kronprinsessparet.

Ja, Aftonbladet ger jag inte mycket för, varken som nyhetsförmedlare eller som sanningsberättare om bl.a. Kungahuset. Naturligtvis gäller det Expressen också, som är än värre! Och för att inte tala om dessa jävla veckotidningar!

Men vi får heller inte glömma att Silvia när hon blev drottning var väldigt omtyckt och älskad och bjöd verkligen på sig själv när Kungen och hon reste runt i landet. Har skrivit om det tidigare....
Jag anser dessutom att hon inte kan lastas för vad hennes pappa/familj höll på med under kriget.
Det finns många många fler svenskar som har skitat ner sig betydligt mer än vad hennes familj gjort.

Ja, sen vad Kungen ska göra med monarkins framtid är svårt att säga. Det verkar ju redan nu som han är inne på fel spår, dels med en nybliven svärson, som enligt skvaller tycker om både brudar och brännvin, och dels och inte minst att en ung tjej med tvivelaktigt förflutet som både strippa och glad flicka kan, om allt går galet, bli vår drottning.

Men ändå är det ju det svenska folket som till syvende och sist kan bestämma om monarkins framtid, och skärper inte Kungafamiljen och dess rådgivare till sig så har jag svårt att tänka mig att vi har en monarkin i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in