2010-11-04, 09:43
Medlem
fredrikdenstores avatar
Man dreglar. Detta kan bli verkligt smaskigt!
http://www.expressen.se/nyheter/1.2200304/hotet-i-tv-avsloja-intima-detaljer-om-kungen
Citera
2010-11-04, 09:47
Medlem
Tullamores avatar
Kungen ska hem och läsa,säger han.Blir väl nån kammarjunkare som får köra lite högläsning.
Citera
2010-11-04, 09:50
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gebleiben
Svar till JagHarEnLiten:

Om Kungen går in på en bordell i syfte att göra sexköp är det en statsangelägenhet. Sexköp är ett brott. Strippklubbar är däremot lagliga, vill någon gå dit på sin fritid, statschef eller inte så har ingen med det att göra.
Varför hymla med det då? Varför hymlar de om att Knugen kör för fort?

Citat:
Kronprinsessans bröllop var en till hälften statsfinansierad offentlig tillställning som 500.000 människor följde på plats. Det innebär inte att deras smekmånad är allmängods. Skärpning!
Jag märker att du sluter upp kring Hovet angående dess selektiva val av vad som är privat och offentligt. Allt beroende på vad som är bekvämast för dem. Vi kan ta Sahlin som exempel, och gör följande tankeexempel: "Hon gick på Stockholm Open som privatperson, och därmed kan hon inte mutas av tävlingens arrangörer." Smaka på den och inse hur omöjligt det är att anse att på bröllopet är Hakan vice statschef, för att plötsligt på smekmånaden åka privatjet som privatperson.

Citat:
Hovet har i alla tider hävdat att Kungens privata ekonomi hanteras separat från apanaget. Ring dem på en gång så får du se. Att gamle Kungen la ut egna medel på monarkin avslöjades av Carl-Fredrik Palmstierna på 1970-talet.
De kan hävda vad de vill. Skulle jag få be att titta på det så blir det nej. Jag ville veta hur mycket Gaffelns leasingbil kostar men det blev nej. Jag ansåg att det var suspekt, och insinuerade att det var muta, men det blev nej i alla fall. Sen briserade bomben om privatjet, privatyacht, privatbetjänst, privatbungalow, privatstrand och privatlyx. Då kändes Gaffelns automatdiesel lite futtigt.

Citat:
Nej, apanaget är inte offentligt. Men eftersom så många tror att de betalar ett kungligt lyx-liv via skattesedeln, trots att Kungen har gott om egna pengar, är det värt att påpeka det orimliga i de påståendena. Kungens förmögenhet kan du få en inblick i här:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3097&artikel=3791045
Men, men, du skrev ju just att det bara var att ringa och fråga! Hur ska du ha det? Om Knugen skulle använda sina egna pengar skulle det inte vara så mycket kvar. Det där med att han lever på sin förmögenhet är faktiskt ett ganska löjligt påstående utan grund. Upp till bevis om du vill tas på allvar!

Citat:
Du visar på en enastående okunnighet! "Tyckte det var kul att hälsa på i Bharain"!?

Han åkte dit på Regeringens uppdrag. Tror du han väljer statsbesök själv? Det var Regeringskansliet och UD som planerade allt, t.o.m. att Sultanen fick Serafimerorden var Regeringens idé. Problemet var att Kungen var så påläst och citerade direkt ur det material han fått från UD vilket orsakade en storm i en fingerborg.

Det är du som exponerar sin okunnighet. Det var inte ett statsbesök, utan Knugen som tyckte det var kul att häla på honom och köra lite bil. Han var ändå i krokarna nere i sydostasien, för något statsbesök på riktigt. Sen kan man förstås fundera på vem som betalade den omvägen.

Det är smaklöst att Hovet skyller på UD. Som sagt var det inte ett statsbesök, utan Knugen ute på egna äventyr. Här är det intressant att Hovet INTE tycker att det var privat, sådär plötsligt när det är bekvämast.

För övrigt är Hovets ansvar att hålla Knugen i stramt koppel och se till att han inte gör bort sig. De vet ju vad han går för, eller inte går för naturligtvis, och måste sufflera honom vart han än går.
Citera
2010-11-04, 09:50
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8069571.ab

Man får hoppas att de har mer konkreta bevis än vittnesmål. Nu kan jag väldigt lite om det juridiska spelet, men bör man inte ha fysiska bevis i form av bilder, filmer eller ljudupptagningar innan man gör såna här anklagelser mot ett lands statschef?

Det känns spontant som att enbart vittnesmål från - i dagsläget - helt anonyma källor är lite väl tunt.
Citera
2010-11-04, 09:56
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-W
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8069571.ab

Man får hoppas att de har mer konkreta bevis än vittnesmål. Nu kan jag väldigt lite om det juridiska spelet, men bör man inte ha fysiska bevis i form av bilder, filmer eller ljudupptagningar innan man gör såna här anklagelser mot ett lands statschef?

Det känns spontant som att enbart vittnesmål från - i dagsläget - helt anonyma källor är lite väl tunt.

Har de ens vittnesmål?

Verkar mer som hörsägen, rykten och skvaller och sedan så gömmer de alla källor bakom källskydd.
Citera
2010-11-04, 10:01
Medlem
Droid59s avatar
Ur allt skitsnack och skvaller kommer det nu förhoppningsvis en sansad diskussion om kungahushets framtid i Sverige. I botten är detta en demokratifråga och huruvida kungen och hans familj är värdiga representanter för Sverige är ointressant.
Sverige och världen är i en snabb förändring och de gamla kungahusen har spelat ut sin roll. Att argumentera att ett framtida demokratiskt tillsatt statsöverhuvud skulle vara mindre värdefullt för Sverige än den nuvarande kungen är något man bara kan spekulera i.
Tycker själv att det finns en massa bra demokratiskt valda/tillsatta statsöverhuvuden, och jämfört med vad de Europeiska kungahusen har producerat, glänser de i många fall.
Tror att det finns flera i denna tråden som har erfarenheter av kungen och hans vänner men vill inte uttala sig och kopplas ihop med det som sägs i boken.

Det är tråkigt att läsa vad Hermann Lindqvist skriver om detta, men tyvärr tror jag att många i kungakretsen har samma uppfattning, att Svensken varken vill se eller höra kritik om Kungen och att det därför finns en viss "marginal" i uppförandekoden. Där har han ett stort fel:

"Han tror att kungahuset kan skadas av uppgifterna i Den motvillige monarken – men menar samtidigt att de flesta svenskar inte vill ta till sig uppgifterna om kungens privata affärer.
– Det har funnits folk på kvällstidningarna som har känt till det mesta av det här i flera år, men man har inte skrivit om det för att allmänheten reagerar för negativt. De vill inte läsa, det finns en gräns för vad de orkar med."
Citera
2010-11-04, 10:01
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Vad vet vi om den kungliga avföringen? Huruvida den är fast eller lös torde ju vara en statsangelägenhet. Tänk om kungen äter mycket rött kött eller gud förbjude dricker icke rättvisemärkt kaffe på morgonen??

Eller går kanske gränsen där? Du verkar inte riktigt veta.

Grejen är nämligen den, att ett av de mest bärande argumenten mot monarkin är dess oförmåga att skilja mellan sak och person. Att man är kunglig inte på grund av kompetens utan på grund av födsel och att ens person är underkastad detta. Och om man är mot monarkin så blir det ju jävligt konstigt att argumentera på ett sätt som förutsätter att denna styggelse tas ytterligare ett varv. Per definition en pyrrhusseger.

Sen kan man väl också konstatera att det är jävligt konstigt att man gör en sån här stor grej av en bok där inte en enda stavelse verkar kunna vederläggas. Temantiken med äldre män som gillar yngre tjejer känns ju mer än lovlig moralpanik. Kaffeflicka...eh? WTF??? För att återgå till temat i inledningen av inlägget så finns det en minst lika lång tråd om Claes Elfsberg i det här forumet. Vem är med mig på att skriva skandalboken om koprofag-kulturen på SVT??

Faktum är att den privata sfären för de knugliga har ökat. Jag är övertygad om att Gustav III's fru Sofia Magdalena's menstruation ansågs som en ren statsangelägenhet, och att de förde protokoll på den. Kanske finns den kvar i de kungliga gömmorna nåonstans? Så med den nivån kan man kanske fråga ifall Hovet kör med returtoalettpapper?

Så var gränsen går bestämmer inte jag. Nej, jag vet inte heller. Inte Hovet heller, eftersom den privatlivskortet är något Hovet slänger upp som någon sorts bekvämlighetsflagg när de inte vill redogöra för något.

Så visst har du rätt, och visst håller jag med dg om att ett av de stora problemen för monarkin är att skilja mellan person och majestät.

Moralpanik? Ja, det är det kanske. Men eftersom Hovet är oerhört upprörd över det hela så finns det ett värde i snasket. Lyssnar just precis nu på radion där någon pelle från Rojalistiska Föreningen balanserar mellan två av de vanligaste argumenten. Dels att deras privatliv ska vara hemligt, dels att källorna inte träder fram.

Argumentet att privatlivet ska vara hemligt, betyder att även om allt inte är sant, så skulle det kunna vara det, och att allmänheten inte har med det att göra. Men om allmänheten anser att statschefen ska redovisa sina utomäktenskapliga bravader, jag då får nog statschefen nöja sig med med det.

Tänk om någon källa träder fram? Vad händer då? Faller hela försvaret för Knugen då?
Citera
2010-11-04, 10:05
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Droid59
...
Det är tråkigt att läsa vad Hermann Lindqvist skriver om detta, men tyvärr tror jag att många i kungakretsen har samma uppfattning, att Svensken varken vill se eller höra kritik om Kungen och att det därför finns en viss "marginal" i uppförandekoden. Där har han ett stort fel:

"Han tror att kungahuset kan skadas av uppgifterna i Den motvillige monarken – men menar samtidigt att de flesta svenskar inte vill ta till sig uppgifterna om kungens privata affärer.
– Det har funnits folk på kvällstidningarna som har känt till det mesta av det här i flera år, men man har inte skrivit om det för att allmänheten reagerar för negativt. De vill inte läsa, det finns en gräns för vad de orkar med."

Ja visst är det kul!

Han bekräftar uppgifterna!

Sen svamlar han förstås om att journalister har känt till detta i åratal, men att de i god ton kommit överens om att Svenska Folket inte vill veta. Tänk så fel han hade!

Nej, nu ska jag till bokhandeln! Undrar om jag kan få Knugen att signera?
Citera
2010-11-04, 10:09
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vad har du för bevis för ditt tvärsäkra påstående?

- Är det Henemarks egna vittnesmål?
- Finns det bildbevis?
- Finns det inspelningar av samtal dem mellan där det uttryckligen framgår?

Eller är det rykten som florerar bland halvalkoliserade nobodys?

Vad har du för belägg och bevis för ditt tvärsäkra påstående?
Att kungen haft ihop det med la Camilla är känt. En sådan affär är naturligt nog omöjlig att hålla helt hemlig. Säpo-folk, chaufförer, klubbägare, hotellpersonal, bekanta och vänner till kärleksparet och massa andra vittnen. Själv fick jag reda på detta när det pågick via grannar i samma hus med den lägenhet där träffar ägde rum.
Citera
2010-11-04, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Att kungen haft ihop det med la Camilla är känt. En sådan affär är naturligt nog omöjlig att hålla helt hemlig. Säpo-folk, chaufförer, klubbägare, hotellpersonal, bekanta och vänner till kärleksparet och massa andra vittnen. Själv fick jag reda på detta när det pågick via grannar i samma hus med den lägenhet där träffar ägde rum.

Mycket intressant. Har du den ungefärliga adressen i Stockholm? CH är också intressant i en annan tråd om den praktiserande sexualsadisten (länspolismästare Göran Lindberg) och Haga Video. Se https://www.flashback.org/t1110877
Citera
2010-11-04, 10:32
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vad har du för bevis för ditt tvärsäkra påstående?

- Är det Henemarks egna vittnesmål?
- Finns det bildbevis?
- Finns det inspelningar av samtal dem mellan där det uttryckligen framgår?

Eller är det rykten som florerar bland halvalkoliserade nobodys?

Vad har du för belägg och bevis för ditt tvärsäkra påstående?
Alla som ifrågasätter den här boken och författarnas intentioner gör helt rätt och kan få en bra bakgrundsförklaring genom detta inlägg:

https://www.flashback.org/sp26607318
Senast redigerad av DeLorean 2010-11-04 kl. 10:37.
Citera
2010-11-04, 10:40
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean
Alla som ifrågasätter gör helt och kan få en bra bakgrundsförklaring genom detta inlägg:

https://www.flashback.org/sp26607318

Detta kan faktiskt vara intressant. Det är ju inte svårt att förstå att det råder enorma trovärdighetsproblem kring denna kvinna. Det här citatet säger allt:

"– I dag är de här kvinnorna mogna, eftertänksamma kvinnor som har reflekterat över vad de varit med om. De är vanliga yrkesarbetande mammor. Begåvade, smarta kvinnor som inte tycker att det de varit med om är okej, säger Deanne Rauscher."

Pratar denna kvinna om prostitution och våldtäkter eller vad är det hon säger egentligen? Och alla kvinnor kan omöjligen vara mogna, eftertänksamma, begåvade, smarta, reflekterande och yrkesarbetande. Någon måste väl ändå vara arbetslös, korkad och omogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in