2008-11-01, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
http://jinge.se/natur/silvias-daliga-omdome.htm

Idag går Ekots lördagsintervju att lyssna till på nätet redan innan den sänts i radio. Orsaken är att den är inspelad, i normala fall är den direktsänd.

Gäst i lördagsintervjun var drottning Silvia och hon talade som förväntat en hel del om barnens rättigheter, men i slutet av intervjun så beklagade hon sig över att kungafamiljen inte fick uttala sig i politiska frågor. Hon sade att, om hon blev kung för en dag, så skulle hon ändra det. I ärlighetens namn så var det Tomas Ramberg som formulerade frågan på det sättet.

Hon beklagade sig i alla händelser över att hon och hennes make inte får säga vad de tycker om saker och ting, och hon verkade helt bortse från orsaken. Det verkar som hon inte har förstått den gällande lagstiftningen och därmed förutsättningarna för att vi idag dras med en så otidsenlig företeelse som monarki.

Hon beskrev Internet på ett intressant sätt, dels var det snabbt och hade många fördelar, samtidigt är det ett ”svart hål”. Hon blev maximalt självupptagen och distanslös när frågan om vargens vara eller icke vara kom upp i slutet av programmet, hon uttryckte då förvåning över att författaren Kerstin Ekman kunde uttala sig om vargen, menande att hon ju inte kan vara expert som hennes make, även om orden inte föll just så.

Hur det kommer sig att drottningen tror att kungen skulle vara mer kunnig i vargfrågan än Kerstin Ekman begriper jag inte. Hon kanske tror det, men det visar tydligt på att kungafamiljen ska ha munkavle, annars hoppar grodorna fritt. Varför författare inte får ha åsikter i vargfrågan medan uppenbarligen kungen har det framgick inte. Det är också lite av problemet med kungafamiljen. De ska säkert ha frågorna i förväg och de ska tituleras på ett förutbestämt sätt.

Visserligen ska man vara rädd om fornlämningar och skydda dem så mycket som möjligt, men den här sortens fornlämning bör vi givetvis göra oss av med så fort vi kan. Jag har flera gånger sagt att det vore lämpligt att göra familjen till guider på de slott som svenska staten äger, jag blev mer övertygad efter att ha lyssnat på intervjun.

Dessutom ger det ett märkligt intryck när Tomas Ramberg, som i normala fall är en mycket listig intervjuare, plötsligen tvingas att sitta och använda hennes titel i hart när varje fråga. Skulle jag vara kung för en dag så skulle jag pensionera kungafamiljen direkt och införa republik. Och hovsamma intervjuer kan vi klara oss utan.

Jag lyssnade också och blev illa berörd. Fruktansvärt förnedrande att som röstande svensk lyssna på hur en vanligtvis vass radioman tvingas lägga band på sig. Dels för att Silvia är extremt obildad, obegåvad och okunnig i svenska språket, dels för att hon är drottning. Journalsten i fråga skulle framstå som om han var elak mot ett barn om han gick hårdare fram.
Citera
2008-11-01, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
http://jinge.se/natur/silvias-daliga-omdome.htm

Idag går Ekots lördagsintervju att lyssna till på nätet redan innan den sänts i radio. Orsaken är att den är inspelad, i normala fall är den direktsänd.

Gäst i lördagsintervjun var drottning Silvia och hon talade som förväntat en hel del om barnens rättigheter, men i slutet av intervjun så beklagade hon sig över att kungafamiljen inte fick uttala sig i politiska frågor. Hon sade att, om hon blev kung för en dag, så skulle hon ändra det. I ärlighetens namn så var det Tomas Ramberg som formulerade frågan på det sättet.

Hon beklagade sig i alla händelser över att hon och hennes make inte får säga vad de tycker om saker och ting, och hon verkade helt bortse från orsaken. Det verkar som hon inte har förstått den gällande lagstiftningen och därmed förutsättningarna för att vi idag dras med en så otidsenlig företeelse som monarki.

Hon beskrev Internet på ett intressant sätt, dels var det snabbt och hade många fördelar, samtidigt är det ett ”svart hål”. Hon blev maximalt självupptagen och distanslös när frågan om vargens vara eller icke vara kom upp i slutet av programmet, hon uttryckte då förvåning över att författaren Kerstin Ekman kunde uttala sig om vargen, menande att hon ju inte kan vara expert som hennes make, även om orden inte föll just så.

Hur det kommer sig att drottningen tror att kungen skulle vara mer kunnig i vargfrågan än Kerstin Ekman begriper jag inte. Hon kanske tror det, men det visar tydligt på att kungafamiljen ska ha munkavle, annars hoppar grodorna fritt. Varför författare inte får ha åsikter i vargfrågan medan uppenbarligen kungen har det framgick inte. Det är också lite av problemet med kungafamiljen. De ska säkert ha frågorna i förväg och de ska tituleras på ett förutbestämt sätt.

Visserligen ska man vara rädd om fornlämningar och skydda dem så mycket som möjligt, men den här sortens fornlämning bör vi givetvis göra oss av med så fort vi kan. Jag har flera gånger sagt att det vore lämpligt att göra familjen till guider på de slott som svenska staten äger, jag blev mer övertygad efter att ha lyssnat på intervjun.

Dessutom ger det ett märkligt intryck när Tomas Ramberg, som i normala fall är en mycket listig intervjuare, plötsligen tvingas att sitta och använda hennes titel i hart när varje fråga. Skulle jag vara kung för en dag så skulle jag pensionera kungafamiljen direkt och införa republik. Och hovsamma intervjuer kan vi klara oss utan.

Ett OT inlägg även om det var läsvärt.
Jag uppfattade det som att Drottningen undrade hur en författare kunde veta mer än en jägare i vargfrågan. Ekman var kanske träffsäkert men hon kanske menade jägarkåren och inte sin man, Kungen.
Som alltid blir det luddigt när någon ur kungahuset yttrar sig och det är kanske anledningen att de har munkavle allihop.
Citera
2008-11-01, 19:49
Medlem
muadibs avatar
Är det inte dags att avskaffa kungahuset en gång för alla? De börjar ju själva visa med all önskvärd tydlighet att avel och ingifte inte är den mest lyckosamma metoden att utse statschef.

Av Kungens uttalanden hörs tydligt att han tagit intryck av jägarna han suttit i skogen och jagat älg med, men inte riktigt förstått hur de bygger sina argument.

Vad gäller Drottningen vet jag inte om jag skall skratta eller gråta. Undrar hur det ser ut på den planet hon bor på....

Förresten, det är väl inte belagt med dödsstraff att tala illa om kungafamiljen längre va? Om det är det väljer jag att låta kungen jaga mig, och medans han ruttnar i skogen drar jag på närmsta krog och svirar lite. (Jag tror nämligen inte han är kapabel att jaga själv om inte 20 gubbar föser ut ett trött djur framför honom som han kan skjuta ihjäl)

Valkungadöme kanske vi skulle ha, det var ju en fin gammal svensk tradition innan Göstaff Eriksson lät stjäla stenbumlingarna i Mora stenar, eller hur det nu låg till med den saken.
Citera
2008-11-01, 20:27
Medlem
Befordra knugen till hovnarr istället!

Det är alltid lite skoj när knugen tar sig ton på sitt arg-men-återhållen-sätt, så som bara en monark skolad i politisk korrekthet kan. Men när han nu svamlar om vargstammen blir det mest tragikomiskt. Den uppenbara anledningen är ju som vanligt att jägare inte gillar konkurrens. Det gjorde inte jägarna för 20 000 år sen. Det gör inte jägare 2008. Och så försöker man ursäkta det med en massa komiskt ovetenskapligt pladder om ekosystem som överbelastas osv. Befordra knugen till hovnarr istället!
Citera
2008-11-01, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Atomic_
Bild på stenen kanske vore nåt?

Nu är inte jag i Gävle så superofta men stenen finns i marken på Drottninggatan alldeles vid Esplanaden, i kvarteret innan man kommer fram till torget om man kommer från stationen, så du får kolla själv om du har vägarna förbi.
Citera
2008-11-02, 23:14
Medlem
Adonirams avatar
Så här det: Kungen hade rätt om vargen. Vi bör genom avskjutning hålla stammen kort, och vargjakt skulle dessutom vara en turistattraktion värd åtskilliga prinsar i gunl.

Storstäderna är fulla av naturromantiska svärmare som tycker att det är gulligt med varg i skogen. Befolkningen där det finns varg har en annan och mer realistisk uppfattning. Vargen är inte ritad av Disney. Man måste fö döda djur för att få mat och så.

Drottning Silvia har däremot fel i sin vrångbild av internet och behovet av censur och kontroll.

Då är frågan, oavsett vilka som har rätt, ska de kunna uttala sig. Jag tycker att kungaparet bör avhålla sig från att yttra sig i partipolitiskt skiljande linjer, möjligen undantaget dem en stor majoritet slagit fast är den svenska linjen.
Däremot jaktvårdsfrågor kan kungen anses ha en särskild kunskap och legitimitet i, så det stör mig inte.
Citera
2008-11-03, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adoniram
Så här det: Kungen hade rätt om vargen. Vi bör genom avskjutning hålla stammen kort, och vargjakt skulle dessutom vara en turistattraktion värd åtskilliga prinsar i gunl. Storstäderna är fulla av naturromantiska svärmare som tycker att det är gulligt med varg i skogen. Befolkningen där det finns varg har en annan och mer realistisk uppfattning. Vargen är inte ritad av Disney. Man måste fö döda djur för att få mat och så. Drottning Silvia har däremot fel i sin vrångbild av internet och behovet av censur och kontroll. Då är frågan, oavsett vilka som har rätt, ska de kunna uttala sig. Jag tycker att kungaparet bör avhålla sig från att yttra sig i partipolitiskt skiljande linjer, möjligen undantaget dem en stor majoritet slagit fast är den svenska linjen. Däremot jaktvårdsfrågor kan kungen anses ha en särskild kunskap och legitimitet i, så det stör mig inte.

Helt uppenbart att att jägare inte gillar konkurrens oavsett man är kunglig eller ofrälse samt om det gäller flickor eller älgar.
Citera
2008-11-11, 17:59
Medlem
Äntligen – en riktig biografi över Kungen!

Hej alla flitiga skribenter,

Har läst många av inläggen med stort intresse och undrar hur mycket av det som skrivs är sant, halvsant eller enbart löst prat. Anledningen till att jag befinner mig här är att jag är journalist och författare och arbetar på en biografi över Carl XVI Gustaf, med planerad utgivning hösten 2010. Den är oauktoriserad, dvs sker utan hovets medverkan. Nu söker jag bland er de som använt sitt utrymme här på Flashback att vidarebefordra sanna uppgifter, alltså inte skvaller eller historier ni hört i andra, tredje hand, eller ännu avlägsnare. Jag tror att det finns en och annan som på något sätt kommit i kontakt med kungen, eller hans nära medarbetare. Ni som har egna erfarenheter av honom, eller sett honom i aktion i vilket sammanhang det vara må, eller som känner till någon/några som har det – hör av er! Jag behöver sanna historier, som kan beläggas. Jag är bland annat intresserad av att skildra sådant som svenska folket undanhålls, det som bara en liten krets kring hovet/kungen känner till. Och det kan handla om vad som helst – studieresultat, kvinnor, livvakter, fester. Ni kan vara monarkister eller republikaner, det spelar ingen roll. Och kom ihåg – ni har grundlagsskyddad anonymitet.

Hör av er!
Citera
2008-11-25, 14:10
Medlem
Kung Carl XVI Gustaf:s kvinnor

Sveriges kung Carl Gustaf är ju berömd för sitt kvinnotycke.

På en film från 1968 skämtar den stilige kronprinsen till och med om sina kvinnoaffärer:

http://www.youtube.com/watch?v=8kV3KvwNF0M

Men, vilka kvinnor har han haft förhållande med?

Det sägs att kungen för ett par år sedan hade ett förhållande med tv4-journalisten Anna Lindmarker och att folk sett en Säpo-bil som ofta stod parkerad utanför hennes bostad på Östermalm. Saken ansågs mer eller mindre bekräftad då Anna Lindmarker sade "Inga kommenarer!" på en direkt fråga. Saken är väl lite känslig då kungen, trots allt, är gift. Varför skriver inte Annette Kullenberg en bok om detta kapitel i svensk nutidshistoria?
Citera
2008-11-25, 14:49
Medlem
Snurrens avatar
Jag har hört det där om Anna Lindmarker från en f d granne till henne också. Och "inga kommentarer" säger man ju bara när man har något att dölja.

Det finns en till tråd där bl a kungens kvinnoaffärer nämns, men jag orkar inte leta... men inga namn nämndes.
Citera
2008-11-25, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Jag har hört det där om Anna Lindmarker från en f d granne till henne också. Och "inga kommentarer" säger man ju bara när man har något att dölja.

Det finns en till tråd där bl a kungens kvinnoaffärer nämns, men jag orkar inte leta... men inga namn nämndes.

Men det finns ju många namn - verkligen inget att hymla om. Låt oss göra en lista: Vad sägs om skådespelaren Anita Lindblom?
Senast redigerad av Tomteboda 2008-11-25 kl. 14:56. Anledning: stavning
Citera
2008-11-25, 15:13
Bannlyst
Vet att han hade en affär med en Donna vid namn Britt Bergkvist, detta var dock innan Silvia.

Källa? Britt Bergkvist (Bergkvist är hennes nuvarande ingifta namn, ingen aning om vad hon hette innan)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in