2009-12-25, 15:54
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjorneman
Det var ett sju helvetes hackande på kungen. Visst är han inte den vassaste kniven i lådan, men han är knappast dummare än folk i allmänhet.

Det är han visst.
Citera
2009-12-25, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Italienskan
Kungens jultal som sändes på radion idag:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6342271.ab

Vem tror ni skriver kungens jultal, känns inte så troligt att han gör det själv med tanke på både innehåll och framställning av texten.

Eller vad tror ni? En PR-byrå? Victoria? Han själv?
Citera
2009-12-25, 16:46
Medlem
Här kommer jag med lite äkta skit-tråkigt skvaller.

1.

På en privatmiddag med 12 personer var kungen bland annat en av gästerna. Han var mycket stroppig och på morgonen var kungen mycket butter och sa ens inte hej till en femårig flicka som sa hej till honom. Detta var för ungefär 15 år sedan. Förövrigt kan det sägas att SÄPO-agenter satt i bilar utanför hela natten och fick inte lämna dem av säkerhetsskäl.

2.

När kungen skulle besöka en gruva fick han berättat för sig att han borde välja sina ord då arbetarna nere i gruvan hade det rätt tufft. Lösningen för Carl blev att han inte sa ett ord och kom då fram som en enormt dryg person som inte ville prata med någon av gruvarbetarna.

Absolut inget speciellt, men det är iaf. 100% sant.
Citera
2009-12-25, 17:13
Medlem
Thore Thinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
Vem tror ni skriver kungens jultal, känns inte så troligt att han gör det själv med tanke på både innehåll och framställning av texten.

Det är inte han själv. Hovet har en informationsavdelning som fixar det där.
Citera
2009-12-25, 17:29
Medlem
Kungen styr hovet med järnhand.
– Han är som en gammaldags brukspatron, säger en källa.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6342608.ab

De planerar kungafamiljens liv

Riksmarskalk
Ingemar Eliasson, 70
Bakgrund: På slottet sedan 2003. Tidigare landshövding i Värmland, riksdagsledamot, statssekreterare och arbetsmarknadsminister (FP).
Inkomst: Cirka 1,5 miljoner om året, inklusive pension. Delägare i ett lantbruk i Kristinehamn med ett taxeringsvärde på 2,5 miljoner. Ingen förmögenhet.
Bor: Drottningholms slott.
Maktfaktor: Mycket hög. Både formell och informell ledare.

Informationschef
Nina Eldh, 63
Bakgrund: Informationschef på Nokia, SAS, Ericsson och Sony Ericsson.
Inkomst: Drygt 660 000 kronor om året. Förmögenhet 6,1 miljoner.
Bor: Centrala Stockholm, hus på Österlen.
Maktfaktor: Medel. Har infört ”mediedagar” för kungafamiljen där de diskuterar mediestrategi.

Statsfru
Kirstine ”Kinne” von Blixen-Finecke, 64
Bakgrund: Friherrinna. På slottet sedan 2003. Först som hovdam.
Inkomst: Cirka 600 000 kronor. Äger en fastighet taxerad till 591 000 kronor. Förmögenhet: 151 000 kronor.
Bor: På Djurgården i Stockholm.
Maktfaktor: Hög. Ansvarar för drottningens program och kungaparets hushåll. Har drottningens öra.

Stabschef och bröllopskoordinator
Håkan Pettersson, 62
Bakgrund: Kungens adjutant 1983–1996, chef för Militära underrättelsetjänsten MUST fram till 2007.
Inkomst: Drygt 1,1 miljoner om året. Äger ett kedjehus med sin fru taxerat till 2,4 miljoner.
Bor: Upplands Väsby.
Maktfaktor: Hög. Vän med kungen och en av hans viktigaste informella rådgivare.

Hovdam
Christina von Schwerin, 66
Bakgrund: Friherrinna. Hovanställd 1990, blev hovintendent förra året.
Inkomst: Cirka 175 000 kronor inkomståret 2007. Äger en gård utanför Katrineholm värderad till 4,5 miljoner. Förmögenhet 7,8 miljoner 2006.
Bor: Katrineholm.
Maktfaktor: Låg, ansvarar för Madeleines och Carl-Philips program. Deltar bara ibland på tisdagsmötena.

Förste hovmarskalk
Lars-Hjalmar Wide, 57
Bakgrund: Civilekonom. Tidigare protokollchef på UD och kabinettschef på FN i New York. Hovet 2007.
Inkomst: Cirka 850 000 kronor om året. Delägare i en skärgårdsfastighet. Ingen förmögenhet.
Bor: Östermalm, Stockholm.
Maktfaktor: Medel. Ansvarar för de 1500 inbjudningar som kommer varje år. De tackar ja till cirka 300.

Hovmarskalk
Jörgen Lindström, 39
Bakgrund: Ambassadråd, tjänst ledig från UD. Har jobbat på ambassaderna i Amman, Islamabad och Bagdad. Juristutbildad reservofficer. Anställdes i 2008.
Inkomst: Cirka 600 000 kronor.
Bor: I en lägenhet på slottsbacken.
Maktfaktor: Medel. Chef för Victorias kansli men är ganska ny på posten.

Hovintendent
Hans Norlén, 67
Bakgrund: Anställd på hovet sedan 2002.
Inkomst: Cirka 530 000 kronor om året. Äger en fastighet i Strängnäs taxerad till 800 000 kronor, delägare i en gård i Upplands- Bro.
Bor: Villa i Strängnäs.
Maktfaktor: Låg. Ansvarar för att hålla ihop programmet vid kunga parets åtaganden.
Citera
2009-12-25, 18:26
Medlem
Sjveds avatar
Citat:

Så jävla hjärndött som den svenskfientliga glapparen knugens tal var tror jag faktiskt att han skrev det själv (på en bit dasspapper)!
Citera
2009-12-25, 21:08
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:

Hakan kan vi nog utesluta omgående.

Jag tänkte vara så fräck att ringa och fråga efter helgen. Jag undrade förresten varför han hade papper framför sig. Han läste ju från en monitor till vänster om kameran.

Och vad var det för flarra han hade framför sig? Om han nu ville hutta lite borde han ju ha haft ett glas också.

Notera ni förrsten att Jokern hade pratat med några "sjuksystrar", (som det tydligen fortfarande i hovspråket när resten av folket kallat det sjuksköterskor i alla fall femtio år, och gjort något jag minns inte vad för dementa. Det gäller tydligen att kratta managen innan kärringen själv går runt där och lallar.
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2009-12-25 kl. 21:12.
Citera
2009-12-25, 23:23
Medlem
Jag har ingen aning om vem som skriver kungens jultal.

Däremot har jag en liten sak att berätta om vårt kungapar.

Jag har en bekant som åkte land och rike (och utrikes) och satte upp växthus. Alltså inte såna växthus som finns i varannan trädgård utan modell mycket större.

Nåväl. Dom var på kungaplatses sommarresidens (är det Soliden?) och monterade upp detta växthus. Jobbet tog åtskilliga veckor och skedde under tiden kungaparet var där. Det hände nästan var dag att Kungen kom ner och pratade och drack kaffe med arbetarna. Carl-Philip följde med så ofta han fick, han tyckte det var jätteroligt att få "hjälpa" till. Vet inte hur gammal CP var då men ca 5-6 år ungefär. Allt var avslappnat och kungen kollade upp arbetet, gick omkring med arbetarna och pratade om ditt och datt. CP brukade hänga någon arbetare i hälarna.

Detta gick bra ända tills Silvia fick reda på det. Då jävlar var det slutsprungit hos arbetarna för Carl-Philip. Han skulle inte vara med såna.
Ödmjukhet till helt vanliga oadliga människor fanns då inte där hos henne. Kungen däremot han var en som smälte bra in i gänget drickandes morgonkaffe ur någotsånär rengjord kaffemugg och en cigg i näven.

För övrigt bidrar jag gärna till kungahuset.
Tänk vad han kan få till det ibland Knugen. Iofs kanske aningen dyrt för sveriges bästa ståupp komiker.
Citera
2009-12-25, 23:37
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Ja, alla dessa historier om kungen och hans ovanliga folklighet för att vara kunglig. Om han nu var nere där och sprang så mycket, fanns det verkligen inte en enda av dem som tänkte på att föreviga tillfället när Ers Majestät tog sig en kaffe med dopp med glasmästaren?
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2009-12-25 kl. 23:44.
Citera
2009-12-26, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Ja, alla dessa historier om kungen och hans ovanliga folklighet för att vara kunglig. Om han nu var nere där och sprang så mycket, fanns det verkligen inte en enda av dem som tänkte på att föreviga tillfället när Ers Majestät tog sig en kaffe med dopp med glasmästaren?
Du, det har jag ingen aning om faktiskt.
Jag måste erkänna att jag frågade aldrig om det.
Om det känns viktigt så kan jag fråga om det. Inga problem.

För övrigt så hade nog glasmästaren redan gjort sitt jobb och skurit till rutorna. Killarna jag pratar om var de som byggde växthuset och sedan satte i de färdigskurna glasen i växthuset.
Senast redigerad av tinson 2009-12-26 kl. 02:04.
Citera
2009-12-26, 06:59
Bannlyst
Kungens jultal

Jag tycker att det var ett bra skrivet jultal han höll i år.
Råkade zappa förbi och stannade och lyssnade ett tag.
Vad som slog mig mest dock var att kungen bar ingen vigselring.
Den enda ring han hade på vänsterhanden var en klackring på lillfingret.
Är han singel månne?
Citera
2009-12-26, 10:12
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ
Jag tycker att det var ett bra skrivet jultal han höll i år.
Råkade zappa förbi och stannade och lyssnade ett tag.
Vad som slog mig mest dock var att kungen bar ingen vigselring.
Den enda ring han hade på vänsterhanden var en klackring på lillfingret.
Är han singel månne?

Ja jävlar! Det har du rätt i! (Fast det ska nog vara förlovningsring.) Har det varit lite fajter borta på Drottningholm kanske. Nu får någon som inte har familj att ta hand om kolla upp lite bakåt i tiden för att kontrollera ringstatusen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in