2011-11-20, 11:00
  #7261
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nu börjar det sannerligen gå för långt i häcklerierna av rikets främste representant och den samlande symbolen för vår ärorika nation. När konungen är i tjänst, då är han till hundra procent fokuserad på jobbet:
http://svtplay.se/v/2551699/robins/d...tina_nordstrom
06:32

Du menar att Knugen är så oerhört koncentrerad och fokuserad, att han till skillnad från Jokern, inte somnar när han närvarar på någon tillställning?
Citera
2011-11-20, 11:34
  #7262
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Du menar att Knugen är så oerhört koncentrerad och fokuserad, att han till skillnad från Jokern, inte somnar när han närvarar på någon tillställning?
Ja, och det märks ju bl a på hans uppspärrade ögon att han vinnlägger sig om en viss vakenhet:
http://gfx.svd-cdn.se/multimedia/dyn...en_742557c.jpg
__________________
Senast redigerad av letsdoit 2011-11-20 kl. 11:37. Anledning: Nickade till...
Citera
2011-11-20, 12:07
  #7263
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, och det märks ju bl a på hans uppspärrade ögon att han vinnlägger sig om en viss vakenhet:
http://gfx.svd-cdn.se/multimedia/dyn...en_742557c.jpg

Eller varför inte den här?

http://www.youtube.com/watch?v=qV48hiS2fs0&feature=related
Citera
2011-11-20, 13:58
  #7264
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Eller varför inte den här?

http://www.youtube.com/watch?v=qV48h...eature=related
Ja, här ser han väldigt vaken och alert ut. Men jag tycker det låter som att han nu är i behov av utökade anslag till oförutsedda utgifter för att inte riskera att somna in för gott:
http://tv.expressen.se/nyheter/inrik...ens-hos-kungen
Citera
2011-11-22, 15:26
  #7265
Medlem
Nu kan vi snart börja skvallra om hovets ekonomi.
http://rod.se/ja-till-%C3%B6kad-insyn-i-hovets-ekonomi
Citera
2011-11-22, 16:53
  #7266
Medlem
fredrikdenstores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Nu kan vi snart börja skvallra om hovets ekonomi.
http://rod.se/ja-till-%C3%B6kad-insyn-i-hovets-ekonomi
Det blir bra det. Då kanske vi får se i klartext till vilka kaffeflickor som apanaget går.
Nej, de kvittona kommer att myglas under mattan.
Citera
2011-11-22, 17:01
  #7267
Medlem
"Drygt 123 miljoner 2012 tillförs Hovstaten 51 procent medan Slottsstaten tilldelas 49 procent."

Vad är det för skillnad mellan Hovstaten och Slottsstaten?
Tillhör inte båda dessa Kungahuset?
Citera
2011-11-22, 18:26
  #7268
Medlem
fredrikdenstores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
"Drygt 123 miljoner 2012 tillförs Hovstaten 51 procent medan Slottsstaten tilldelas 49 procent."

Vad är det för skillnad mellan Hovstaten och Slottsstaten?
Tillhör inte båda dessa Kungahuset?
Slottsstaten avser väl underhåll av alla kråkslott emedan hovstaten avser nöjespengar till Knugen och alla drönare runt honom.
Citera
2011-11-22, 19:27
  #7269
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrikdenstore
Slottsstaten avser väl underhåll av alla kråkslott emedan hovstaten avser nöjespengar till Knugen och alla drönare runt honom.

Räknar man lite snabbt så har hovstaten en lönekostnad på drygt 62 miljoner och med en genomsnittlig lönekostnad med 500 kkr per person så betyder det att 125 personer är anställda av och servar Cege och hans familj.

Är dom så många? Och även om man ruckar lite på siffrorna så runt 100 pers går åt för familjens
live och leverne.

Säger inget att slotten kostar, det är i de flesta fall kulturbyggnader som måste underhållas och bevaras för framtiden, men hellre att det läggs mer pengar på dem än på Cege, Silvia och deras barn.
Citera
2011-11-22, 19:44
  #7270
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Räknar man lite snabbt så har hovstaten en lönekostnad på drygt 62 miljoner och med en genomsnittlig lönekostnad med 500 kkr per person så betyder det att 125 personer är anställda av och servar Cege och hans familj.

Är dom så många? Och även om man ruckar lite på siffrorna så runt 100 pers går åt för familjens
live och leverne.

Säger inget att slotten kostar, det är i de flesta fall kulturbyggnader som måste underhållas och bevaras för framtiden, men hellre att det läggs mer pengar på dem än på Cege, Silvia och deras barn.

En halv miljon per anställd är mycket lågt räknat. Sen kostar glitter och prål en hel del också.

Jag tycker nog att man kan ifrågasätta varför vi ska bevara alla dessa slott som faktiskt kostar en hel del. Historiskt sett är dessa slott väl dokumenterade. Mycket intressantare är det att bevara tidsenliga lägenheter från 60-talets miljonprogram. Kanske en ladugård med alla verktyg från 40-talet. O.S.V.
Citera
2011-11-22, 20:40
  #7271
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
En halv miljon per anställd är mycket lågt räknat. Sen kostar glitter och prål en hel del också.

Jag tycker nog att man kan ifrågasätta varför vi ska bevara alla dessa slott som faktiskt kostar en hel del. Historiskt sett är dessa slott väl dokumenterade. Mycket intressantare är det att bevara tidsenliga lägenheter från 60-talets miljonprogram. Kanske en ladugård med alla verktyg från 40-talet. O.S.V.

Nja jag vet inte det ja. Vad Cege, tyskan och Victoria kostar för skattebetalarna är ju svårt att räkna ut om man nu ska se på deras dagliga kostnader. Cigaretter, sprit och "kroppsbehandlingar" är väl en tung post för föräldrarna, men eftersom dom reser mycket och är med på olika tillställningar så är väl matkontot inte det tyngsta för dem precis.
Men dom två och deras kära barn har ju andra kostnader så man kan nog räkna att för dessa fem så är det nog föräldrarna som kostar minst i reella pengar.
Däremot kan jag tänka mig att Slynan och hennes bror är de som är dyrast i drift, skulle inte förvåna mig om Slynan bränner 5 miljoner per år i personliga levnadskostnader/omkostnader och hennes bror lite mindre.

Sen finns det de, och många, inom hovstaten som har väldigt dåligt betalt, kanske 300 kkr med sociala avgifter så min tanke om en halv miljon per anställd kanske inte är helt fel...
Citera
2011-11-22, 22:19
  #7272
Medlem
Istället för att gissa, varför inte gå in på kungahuset.se och läsa verksamhetsrapporterna för de senaste åren? Inkomstdelen är mycket intressant. Apanaget är knappt 50 % av intäckterna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in